Is er wetenschappelijk bewijs dat je kunt sterven van liefdesverdriet?

wetenschappelijk/niet wetenschappelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heet ook wel zelfmoord.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol

Het beste antwoord

Niet écht, behalve als je jezelf iets aandoet, en dan noem je dat 'zelfmoord'. Dat geldt ook als je stopt met eten, of als een schoorsteen gaat roken of drugs spuiten, maar dat bedoel je volgens mij niet, dat antwoord is te makkelijk.

Maar er is wél brede consensus tussen de wetenschappers dat mensen die gelukkig leven langer in leven blijven dan mensen met een verdrietig bestaan.

In sommige studies krijg je ook het tegenovergestelde bewezen, dus het beste kan je zoeken naar een metaonderzoek, dat is een onderzoek dat andere onderzoeken met elkaar vergelijkt.
Ik heb voor je zo'n resultaat gevonden, check even de link (helaas in het Engels, zoals de meeste wetenschappelijk literatuur)

Je kan dus de de conclusie trekken dat mensen zonder liefdesverdriet gelukkiger zijn, en dus GEMIDDELD langer leven dan mensen met levensverdriet, die minder gelukkig zijn, en dus GEMIDDELD korter zullen leven.

Hoofdreden voor het langer leven van gelukkige mensen is dat ze minder gestrest zijn (in fysiologische zin) Stress is een bekende factor die je leven verkort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De stress kan leiden tot verhoogde bloeddruk en daardoor kunnen aneurysma's, dissecties en hersenbloedingen ontstaan, vaak met dodelijke afloop. Ook een hartaanval als gevolg van stress kun je niet uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet rechtstreeks maar wel onrechtstreeks:
Er is een man gestorven aan liefdesverdriet. De Nederlander bezweek in een hotel in Colombia en maag- en darmproblemen nadat zijn geliefde hem had laten zitten.

Volgens het nieuwsbericht zat hij daar al maanden te wachten op zijn internetliefde die maar niet kwam opdagen. Daarom dronk en rookte hij veel maar at bijna niets. Dus uiteindelijk is hij natuurlijk gestorven aan het verwaarlozen van zijn lichaam. Maar toch, zijn gebroken hart was de oorzaak.
11 jaar geleden
Ja je kan sterven van verdriet omdat verdriet je gezondheid ondermijnt. Je kan in een zware depressie geraken met alle gevolgen van dien,maar de meeste sterfgevallen zijn hartkwalen (infarcten en beroertes). Dit word het gebroken hart-syndroom genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wetenschappelijk bewijs is nimmer geleverd, maar je kunt, naar mijn stellige overtuiging, zeker aan/van verdriet sterven.

Zonder de mens te willen beschadigen wil ik even de vergelijking trekken dat, wanneer een mens sterft, zijn/haar hond daarna 'weigert' voedsel tot zich te nemen.

Mij is bekend dat een man wegens een levensgevaarlijke aandoening in het ziekenhuis moest worden opgenomen.

Zijn echtgenote kòn daarna geen hap voedsel binnenhouden totdat..haar man weer veilig thuis was.

Wat ik met heel dit verhaal wil zeggen is..dat het lichaam altijd reageert op 'zaken' als verdriet depressies enz.

Dus ook liefdesverdriet is van invloed op de lichamelijke toestand.

Mijn overtuiging is derhalve dat, indirect, sterven aan liefdesverdriet zeker niet onmogelijk is..als dat verdriet zeer hevige vormen aangenomen heeft.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je het onder liefdesverdriet kunt scharen is onzeker, maar het komt nog wel eens voor dat echtgenoten die erg lang samen zijn vrij kort na elkaar sterven, alsof men niet zonder elkaar kan leven.