Mogen de Jehova's getuigen met iemand trouwen of vrijen die geen Jehova's getuig is?

Ik ben een jongen en ik ben moslim.
ik ben verliefd op een meisje die jehova's getuige is.

ik heb haar al gezegd wat ik voor haar voel en dat ik wil dat ze me een kans geeft.

Daarop antwoordde ze dat ze me geen kans mag geven omdat in de bijbel staat dat je alleen met mensen van je eigen geloof mag trouwen/vrijen.

Mijn vraag is nu of daar iets aan te doen is of of in de bijbel ergens staat dat het wel mag of wel of ik het moet nemen als het is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onvoorstelbaar dat mensen liefde tegenhouden vanwege hun geloofsovertuiging..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bliets: Zo worden de kinderen opgevoed, en de ouders doen dit weer omdat ze zelf zo opgevoed zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo worden dogma's in stand gehouden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd jou mening benoemen en idd vragen om een kans maar probeer haar vooral niet te overtuigen; maar respecteer haar in haar mening, dat is liefde.
capthavoc
11 jaar geleden
Oei, je haalt je nogal wat op je hals ?
Denk eerst maar eens verder
Wat denk je dat er gaat gebeuren als je verder gaat ? En als je overtuigd moslim bent, wat denk jouw familie ervan
ik denk dat de uitkomst vergelijkbaar is met wat zij zal ervaren

Je zult het dan met zijn 2tjes moeten rooien.
Met weinig of zelf helemaal geen steun van beide kanten
Bedenk ook dat de verliefdheid (en de som daarvan) nog geen huwelijk/relatie is.
en dat ga je na verloop van tijd toch voelen. Als man zijnde zeg ik je, beheers je
ik zal niet zeggen dat het niet kan, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
maar het wordt vreselijk moeilijk
als je dat wilt aangaan, en zij ook, dan maak je kans van slagen. zo te horen niet,...
Anders vrees ik dat je echt moet aanvaarden dat dit niet zal slagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je het ook omdraaien? Mag jij als moslim met een niet moslim verkeren en later trouwen? Als zij zich tot de Islam moet gaan bekeren dan heb je een hele uitdaging. Ik denk net zo groot als zij jou tot Jehova zou moeten bekeren als de gevoelens andersom zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar, jij bent toch daarin fout bezig? Je mag toch alleen een relatie hebben met een maagd....? Of heb ik het al die jaren verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Melodytje91 zij is maagd. weet u eigelijk hoe oud ik ben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees dat je 15 bent. Jij bent al erg vroeg serieus bezig met de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kathlyn ik ben misschien eerst 15 maar maak me al heel goed gedachten over mijn toekomst omdat ik uit mijn leven iets wil maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je klinkt erg wijs voor je leven en positief, goed streven! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leven=leeftijd

Antwoorden (11)

De Jehovah's getuigen menen uit de bijbel op te vatten dat trouwen met iemand van een ander geloof niet is toegestaan. Jehovah's getuigen worden nog wel eens gezien als een sekte, wat de kans klein maakt dat het over een paar jaar (als ze ouder en wijzer is, en normaal gesproken wat meer zelf zou kunnen beslissen gezien haar leeftijd) alsnog mogelijk is om met haar een relatie aan te gaan of te trouwen.

Ik ben dus bang dat je er weinig aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit staat nergens in de bijbel dat het niet mag, ze zullen het niet toejuichen aangezien ze willen behoeden dat er problemen komen in de relatie (huwelijk) waar dan twee verschillende geloven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sekte in deze context hier is een afscheuring van het christendom. Bewijs mij eens dat Jehovah's Getuigen een afscheuring zijn van het christendom! Vraag uzelf ook eens af welke religie de soldaten hadden aan beide zijden van de fronten in de wereldoorlogen,incluis hun aalmoezeniers die hen de loopgraven hielpen in preken. Zo zal je bemerken dat een sekte wel eens een wereldgodsdienst zou kunnen zijn waartoe jij ook behoord!
Want de bloedschuld waarin religies medeverantwoordelijkheid dragen ,vergoten in oorlogen dragen ze de dag nog steeds met zich mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet per se in die context bedoeld. En deze wereldgodsdiensten die je hier bedoelt, worden niet gezien als sektes. De Jehovah's getuigen staan in Nederland te boek als de grootste sekte (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Bekering)
Zij hebben nu eenmaal afgesproken dat het niet mag (in de bijbel kun je alles vinden wat je zoekt om je gelijk te bewijzen). Maar ik heb een troost voor je: De "omloopsnelheid"van de getuigen is erg groot. Ze blijven gemiddeld niet zo lang lid. Maar de onderlinge druk is groot!! Dus asl je van haar houdt; Dwing haar niet te kiezen. dat ga je verliezen en ben je haar kwijt. Liefde is geduld hebben en begrip. Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw liefde sterker is, dan je geloof, zou je kunnen overwegen om ook christen te worden en toe te treden tot de JG.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn geloof is nu het belangrijkste voor mij wat er bestaat.
Ik zou mijn geloof niet veranderen nog niet eens voor 1000 euro. Maar zij ziet het ook zo als ik
capthavoc
11 jaar geleden
Of andersom ?
Maar vraag me af hoe echt dat is
kun je je voorstellen dat jij JHVG wordt ?
dat is wel een hele basale overstap
Dus als jij het niet kan, hoe zou zij het kunnen ?
Je zult altijd dat vreselijk valse compromitterende gevoel over je eigen geloof houden.
Ik zou dat niemand willen aandoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HIJ stelt de vraag. Als ZIj hem zou stellen, zou ik haar hetzelfde antwoorden.
Maar beiden stellen hun geloof op de 1e plaats en de (door de mes opgestelde ) regels laten zo'n huwelijk niet toe! Eén van de vele zegeningen van religie, zoals de mens die interpreteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moslims mogen met christenen trouwen en andersom mag zij dit ook, dit is nergens verboden in de bijbel/koran. Alleen wordt dit uit oogpunt van JG niet erg aangemoedigd.
Kristal
11 jaar geleden
Ja Moolkeesje, wat jammer toch he....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: de officiele regels (de wet) hebben geen bezwaren. Het gaat hier alleen om de regels/afspraken/interpretaties die de kerken op grond van hun bijbels hebben.
Wie zijn kerken om mensen hun geluk te ontnemen?
Als deze kinderen samen gelukkig willen worden is er slechts 1 die daarover kan en mag oordelen...
(En diegene bestaat volgens mij alleen in de fantasie van degenen die erin geloven...) Deze kinderen krijgen van mij toestemming om het pad der liefde te gaan ontkennen. (Mits ze daartoe de leeftijd bereikt hebben en beiden op vrijwillige basis en bij volle verstand enzovoorts...)
"Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen..." Ik hoor het mijn oma nog zo zeggen.

Voor jou zit er denk ik niet anders op om je ambities te laten voor wat het is. Het meisje waar je verliefd op bent is Jehova's getuige en Jehova's zijn over het algemeen heel strikt in dit soort zaken.

Zou zij met een Moslim thuiskomen, dan loopt ze het risico verstoten te worden door haar eigen familie. Ik heb dit meer dan eens van dichtbij zien gebeuren en als zoiets gebeurd dan is dat bijzonder pijnlijk. Idem gebeurt op het moment dat zij zou overstappen naar de Islam, ook dan ligt ze er uit.

Zou ze dus ingaan op jouw vraag, dan heeft ze weliswaar wel jou en jouw liefde, maar niet meer haar familie. De relatie met jou kan op de klippen lopen; maar dat is geen garantie dat ze nog weer met open armen ontvangen wordt. Het is dus nogal een keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet helemaal correct wat jij hier meldt. Als zij netjes het huwelijk in gaan als maagd dan hoeft ze helemaal niet uitgesloten te worden. De familie mag gewoon met haar om blijven gaan. Zij mag best met een moslim thuis komen en zal daar niet voor worden uitgesloten. Alleen zal het niet zo snel worden geaccepteerd door haar ouders, uiteindelijk blijft het wel haar eigen keuze welke ze uiteindelijk moeten respecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Het hangt ook af van haar ouders, maar ik heb het meermaals dus niet zo zien gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ra ra ra ...Hoe kan ze eruit liggen indien ze niet is gedoopt?
Kristal
11 jaar geleden
Hoe weet jij dat zij niet gedoopt is Aimeetje?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
nou ja...en zelfs als de relatie stuk zou lopen...was er niet een stuk in de bijbel over vergeven en een verloren zoon die terug kwam... zou niet best zijn als je dan niet meer welkom was thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@babyjane - het is ook onzin en dat weten jij, ik en anderen. Ik kan je echter vertellen dat familie lang niet altijd even vergevingsgezind is. Kijk maar na het familiediner, waarbij mensen 20 jr ruzie hebben omdat Piet een opmerking maakt over Ria waarna Ria ontploft. En dat gaat nog niet eens over geloof. Geloof is een houvast, een zegen, een levenswijze, maar het zorgt ook voor ruzies en oorlogen. In een gezin, maar ook in een land. Dus nee, zo vergevingsgezind zijn mensen niet
Mijn zus is Jehova's getuige. Al 20 jaar. Ze is ongeveer even lang getrouwd met iemand die geen getuige is. Wat betekent dat ze haar man leerde kennen toen ze nog geen getuige was, maar getuige geworden is nadat ze met hem een relatie is begonnen.
Wat er ook verteld wordt, bij de Jehova's getuigen is het niet altijd zo dat je tot dit of dat verplicht wordt. Het schijnt af te hangen van de "koninkrijkzaal" waar je toe behoort.
Mijn zus werd geadviseerd om te huwen (ze woonden eerst samen). Nadien werd er gezegd dat het beter zou zijn dat haar man ook getuige werd. Het was geen dwang, wel een advies.
Haar man heeft dit categoriek geweigerd. In het begin heeft mn zus nog geprobeerd om haar man te "overtuigen". Ze zat er vooral mee dat hij niet in het paradijs zou komen als hij geen getuige werd. Een fabel die in vele geloven heerst : als je niet volgens ons geloof leeft, dan mag je het paradijs wel vergeten!
Ondertussen wordt het helemaal aanvaard door de Jehova's getuigen dat mn zus met een niet-getuige gehuwd.
Mn zus vertelt dat haar geloof haar vrij laat om te kiezen wat ze wil : met wie ze wil trouwen, of ze al dan niet alcohol drinkt etc... Maar ze krijgt wel advies, en dit komt vanuit de bijbel. Of ze dat advies opvolgt is haar eigen zaak en wordt verrekend bij Jehova.
Ik zie wel bij sommige van haar vrienden/vriendinnen die ook getuige zijn dat ze veel meer vasthouden aan hun geloof. Zo herinner ik me een opmerking van op de dag toen mn zus haar 10 jaar huwelijk vierde "oh, ik dacht dat er hier alleen van "de onze" zouden zijn?".
Het is zoals bij elke geloof denk ik. Er zijn mensen die hun hele leven hun geloof als hun leidraad bekijken en daarin soms heel fanatiek zijn. Fanatiek is bv. denken dat je eigen geloof beter is dan andere geloven.
Er zijn ook mensen die hun geloof beleven maar tegelijk ook eigen keuzes durven blijven maken. Ook al krijgen ze hierdoor misschien commentaar van geloofsgenoten.
Wat er in ieder geval zo is : in het Nieuwe Testament spreekt men over naastenliefde, en van de anderen houden zoals van jezelf. Of die andere een ander geloof heeft dan de jouwe, doet helemaal niet ter zake.
Er zijn heel weinig godsdiensten die aangeven dat mensen die iets anders geloven niet deugen. Er zijn wel mensen die denken het recht te hebben te vernietigen/afstoten dat niet zoals hen is. Maar hier gaat het over het misbruiken van godsdienst omwille van macht, niet over het geloof zelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: ze werd getuige toen ze samenwoonde met hem
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staan wel enkele dingen in die eruit zouden mogen,maar ik kan me niet houden om jou een + te geven.
En ja,ik ben al jaren lang een JG.
Kristal
11 jaar geleden
+1 Liveisgreat. Dit vind ik nu eens een objectieve waarneming van dichtbij, dit leert mij meer genuanceerd over JG te denken.
Ik heb zelf ook in het geloof gezeten ben er gelukkig uit. Uit ervaring weet ik dat ze het niet op prijs stellen om om te gaan of een relatie te hebben met een niet getuige. Verboden is het echter niet. Ze zullen haar wel onder druk proberen te zetten en het uit haar hoofd proberen te praten. Zo is het bij mij ook gegaan toen ik iemand leerde kennen en deze persoon had helemaal geen geloof. Is zij sterk genoeg om haar eigen keuze te maken en haar liefde sterk genoeg om toch te kiezen voor jou, dan zullen jullie heel wat water bij de wijn beiden moeten doen, compromissen moeten stellen, en elkaar respecteren in jullie geloofsopvattingen en gebruiken. Zij jouw geloof en jij haar geloof. Wens jullie veel wijsheid en succes toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Zoals ik uit de mond van Jehova getuigen heb gehoord is jezelf bekeren tot hun geloof en je na maandenlange inwijdingsrituelen laten dopen tot Jehova getuige de enige kans om met een Jehova getuige een relatie aan te gaan.
Het volstaat dus niet om wekelijks naar hun bijeenkomsten te gaan of dagelijks bijbelstudie te volgen om ook een relatie te kunnen/mogen aangaan met een Jehova Getuige.
Je dient dus ook daadwerkelijk gedoopt te worden vooraleer je openlijk als partner met elkaar kan/mag optrekken.

Of dit nu wel of niet letterlijk in eender welke bijbel staat doet er in wezen niet toe, het is hetgeen de Jehova Getuigen in de praktijk toepassen wat telt.

Maar weet je, als de Liefde wederzijds groter is dan de druk van eender welk religieus getint geloof dan overstijgen geliefden de beperkende regels van dat geloof en dan 'bekeren' ze zich vaak tot een totaal ander geloof waar beiden zich goed bij voelen.

Dit is misschien iets om eens héél goed over na te denken?

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Gerda: wat Liveisgreat zegt: Het schijnt af te hangen van de "koninkrijkzaal" waar je toe behoort.
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Mogelijk is daar net zo'n verschillende beleving als gereformeerd en zwaar gereformeerd. Of zoals bij de hervormde kerken, die in de ene plaats zwaarder zijn dan de gereformeerden en in een andere plaats juist weer veel lichter. Een plus voor het compromis dat je voorstelt.
Hoewel ik vermoed dat juist hun eigen geloof voor beiden erg belangrijk is. Maar waar een wil is, is een (uit-)weg.
Ik mis toch een bepalend zeer belangrijk feit: is zij ook verliefd op jou?

Mijn advies: Gevoelsmatig zal er tussen jullie een bepaalde afstand zijn. Als jij nu een stapje( een beetje afstand, wel vriendelijk blijven) terug doet zijn er twee mogelijkheden.
1 er gebeurd niets
2 zij zoekt iets meer toenadering om de afstand niet groter te laten worden.

In dit laatste geval heb je kans, want als zij jou leuk genoeg vindt en verliefd is, dan is iedere barrière te bedwingen.

In ieder geval: begin met vriendschap, ga leuke dingen doen, zie wat er gebeurd en genet ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je maakt geen enkele kans om verkering met dit meisje te krijgen
wel als je besluit mee te gaan naar hun koninkrijkszaal en ook misschien door bijbelstudie te nemen
maar dan moet jij je ook laten dopen dan weten ze dat je het echt serieus meent
want het wordt sterk afgeraden om met een wereldse jongen verkering te nemen
je hebt toch heel andere opvattingen

misschien zie jij het ook veel te rooskleurig
mocht je verkering krijgen dan zal er altijd een chaperone bij zijn want jehovahs mogen nooit alleen zijn i v m sexs voor het huwelijk maar die kans is echt maar super klein

in de bijbel staat ook;

slechte omgang bederft nuttige gewoonte
en wereldse mensen wordt toch wel bezien als slechte omgang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ :)
De organisatie van de Jehovah's Getuigen keurt trouwen buiten de gemeenschap af, op basis van de bijbelteksten die aanraden "alleen in de Heer" te trouwen. Hun interpretatie is dat dat betekent: alleen binnen de gemeenschap. Ze zetten dit kracht bij, door te beredeneren dat trouwen (of zelfs omgang) met anders-denkenden het geloof kan beschadigen.

Er is wel een verschil tussen afkeuren en verbieden. Het zal haar niet verboden worden. Niet letterlijk althans. Maar de groepsdruk van binnen uit de sekte zal het niet snel laten gebeuren! De druk om conform te zijn aan de groep is zo groot, dat Jehovah's getuigen over het algemeen maar heel beperkt zelf na (mogen) denken. Er is immers maar één denkwijze de juiste, n.l. die van de organisatie.

Vrijen... daar wordt ze op uitgesloten, als dat buiten het huwelijk plaatsvindt. Dus zet dat maar uit je hoofd! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt binnen de organisatie van Jehovah's getuigen aangeraden om alleen in de heer te trouwen.
Omdat Jehovah's getuigen leven naar de bijbel en hun leven zoveel mogelijk in overeenstemming proberen te brengen met de bijbel en de bijbelse leer zal een meisje die een van Jehovah's getuige is niet zo gauw een relatie aangaan met een wereldse jongen, echter het is niet verboden.