Hoe leer je - functioneel- ruzie maken?

Als zoiets al bestaat. Mijn vriend en ik krijgen ruzie over iets en loopt dat via whatsapp helemaal uit de hand, praten - in t echt - wil hij dan niet en er komt ook geen afspraak van zijn kant terwijl ik juist niet per sms dingen wil bespreken!hoe los je zoiets op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

geef aan dat je geen discussies of ruzies wenst te hebben via whats app maar alleen in persoon.
bij tekst is en emotie niet te zien, en kan de intonatie of klemtoon verkeerd begrepen worden, wat dus nog meer problemen kan veroorzaken.

waarschijnlijk voelt jouw vriend zich "veilig" achter zn telefoon en kan hij dan makkelijker nadenken wat hij wilt zeggen.
misschien is hij communicatief niet erg sterk of jij juist wel waardoor hij dit als dreigend ervaart of dat hij een discussie nooit kan winnen hierdoor.

bespreek dit met hem, en maak afspraken omtrent niet discuseren via de telefoon/mail en dergelijke.
en ook over regels van ruzie maken, laat elkaar uitspreken en dergelijke. of hou een afkoel periode in acht en ga daarna weer met elkaar in gesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vermijd dat je ruzie krijgt via msn, sms, app, ping etc, door de belangrijke zaken, die je wil bespreken, aan te kaarten tijdens een echt gesprek.

daarmee voorkom je dat je verkeerd wordt begrepen. bij de nieuwe communicatietechnieken kun je immers moeilijk klemtonen leggen. en je kunt ook deels voorkomen dat iemand stopt met "praten" zonder dat de discussie is afgerond.
11 jaar geleden
Tja, mannen en praten. Vaak wordt er niks uitgepraat en blijven dezelfde dingen terug komen. Een man heeft het idee "als er iets opgelost is dan moet je het daar niet meer over hebben". Hoofdstuk afgesloten. Voor de vrouw is het niet opgelost louter en alleen omdat het niet meer ter sprake komt. Een vrouw wil het uitpraten, zoeken wat de oorzaak was, afspraken maken voor de toekomst. Als een man daarin zou meegaan, zou hij veel sneller krijgen wat hij wil : dat het "opgelost" geraakt en niet meer ter sprake hoeft te komen.
Een man wil dingen ALLEEN oplossen (door erover na te denken en dan een oplossing te vinden). Praten met een vrouw (zeker niet de vrouw met wie hij ruzie heeft) ziet hij niet als een goede manier om met moeilijkheden om te gaan.
Mannen denken ook in "winnen en verliezen". Wat niet alleen betekent dat ze willen winnen, maar ook dat ze willen dat de andere verliest. Mannen hebben het ook vaak heel moeilijk om te zeggen "sorry". Omdat ze van mening zijn dat ze hiermee hun ongelijk toegeven dus "verliezen". Voor vrouwen is "sorry" : ik wilde je niet pijn doen.
Een vrouw is nl. veel meer relatiegericht dan een man, een man is meer op zichzelf gericht.
Mannen willen ook niet verplicht worden om te veranderen. Ze veranderen als ze zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen.
Ik veralgemeen natuurlijk, niet alle mannen zijn gelijk.
Leren ruzie maken begint met het uitgangspunt dat ruzie niet hoeft. Je kan verschil van mening hebben, andere behoeften, andere verwachtingen of nog erger. Maar ruzie maken helpt in geen van die gevallen.
Bij ruzie gaat het erover dat elk van zichzelf vindt dat hij/zij gelijk heeft en/of de ander zich op een bepaalde manier hoort te gedragen . Heel vaak begint ruzie over iets, en eindigt met ruzie over de ruzie. Goed leren "ruzie maken" is dan ook één van de meest belangrijke dingen in een relatie.
Wat jou te doen staat
- verlang niet van je vriend dat hij gaat praten als jij dat wil. dat lukt niet, je krijgt er gewoon nog meer heibel door.
- stop met smsgesprekken. begin er geen en reageer niet meer als hij begint.
- zeg kort en krachtig je mening en begin nadien over iets anders. niet zeuren! blijft het probleem en wil hij er niks aan doen doe dan iets krachtigers, bv. neem afstand (ga op stap bv.) Dat is zowat het enige om mannen over zichzelf te laten nadenken
- waardeer hetgeen hij voor je doet.
- op sommige momenten zal praten wel lukken, waardeer het dan en ga hem niet verwijten
suc6!
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb jij starre stereotype ideeën over mannen. -1
liveisgreat
11 jaar geleden
zoals ik schreef in mijn antwoord, beste Pedro : niet alle mannen zijn gelijk. Het gaat hier idd over de stereotype man, zoals beschreven is in de literatuur. Maar net als vrouwen, zijn ook alle mannen verschillend en zullen bepaalde kenmerken bij de ene veel sterker aanwezig zijn dan bij de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als we nu eens af stapten van stereotypes en elkaar gewoon als mensenwezen-in-nood benaderen?
Want dat zijn we allen onvermijdelijk,
wezens die op zoek zijn naar en/of nood hebben aan een bevredigende levenswijze voor zichzelf,
liefst zonder de ander daarbij te hinderen. Weet je, boeken lezen kan verrijkend zijn als je voor en met jezelf al een behoorlijk constructieve algemene basis-gedachte over "Het Leven" hebt opgebouwd.
Echter,
boeken lezen kan en zal onvermijdelijk verwarring zaaien als je zelf geen uitgesproken constructieve basisregels vanuit jezelf handhaaft. Je wordt dan onvermijdelijk een speelbal van de wisselende meningen van anderen. Je gaat naar anderen hun mond praten en je loopt dan onvermijdelijk vast in hun straatje ;-)
Maar...
Het hoort erbij, "Het Leven" is een spel waarin we via ervaringen wijzer worden. De best gecombineerde literatuur voor jezelf vind je ook bij/in jezelf. Maar... om daar optimaal gebruik van te maken ben je wel verplicht om meermaals daags Quality momenten in te lassen om enkel en alleen met jezelf te zijn om alzo bij jouw authentieke gedachten te komen. En onze authentieke gedachten zijn 'Altijd' constructief, al de rest zijn verdwaalde en vervormde impulsen van anderen die het contact met hun authentieke zelf verloren zijn. Tijdens zo'n Quality momenten (ontspanning op jouw wijze) herschikt zich al die literatuur (verbale en non-verbale informatie) tot een constructief geheel waar jij de logica van (h)erkent. Eens je in die fase bent terecht gekomen volgt er onvermijdelijk chaos maar je zal automatisch weer terug gaan grijpen naar die Quality momenten en daardoor groeit het Vertrouwen in jezelf en dat opent meer mogelijkheden dan je ooit voor mogelijk hield. Door zo intensief met het herbalanceren van onszelf bezig te zijn gaan we steeds minder vingerwijzen naar zognemaade gebreken van anderen en gana we anderen steeds minder in hokjes plaatsen. Want... elk hokje buiten onszelf vertegenwoordigt een hoofdstuk uit ons innerlijk klasse-register. Enfin, dit is één van mijn vele constructieve denkpistes op weg naar totale eenheid met de eindeloze typetjes in mezelf hé.
Iedereen pikt er uit of schuift dit naar eigen believen door naar alweer anderen,
anderen die uiteindelijk een externe weerspiegeling zijn van één van de eindeloze typetjes 'in' onszelf ;-) Liefs en Fijne verhelderende momenten wens ik jullie allemaal!
Waarom zou jij jezelf gaan specialiseren in functioneel ruzie maken als functioneel communiceren of functioneel dialogeren zoveel aangenamere gevolgen brengt?

Er zijn altijd 2 partijen bij eender welk ruzie of discussie. En er is altijd 1 partij die de 1ste stap zal moeten zetten om een ongewenst patroon te doorbreken.
Tracht jezelf te specialiseren in het vermogen om als eerste STOP te zeggen tegen de discussie stroom.
In het begin zal je dat wellicht nog redelijk heftig aangeven maar na verloop van tijd lukt het steeds beter om gewoon een adem-stop in te lassen en je vervolgens af te vragen of het niet beter is om een bepaalde kwestie te laten rusten tot de emoties tot bedaren zijn gekomen.

Ik herhaal het elke keer opnieuw:
Wil je gelijk hebben of wil je Gelukkig zijn?

Pas als je Jouw gelijk aan de kant durft/kan/wil schuiven dan neem je zowel de druk van jouw als van zijn hersenpan. Dan is er ruimte om vragen te stellen over het waarom van anderen hun reacties en over het waarom van anderen hun afwijkende mening.
Ik ben er zeker van dat je een bepaald patroon zal herkennen in jullie discussie (ruzies) en als je dat patroon herkent dan kan je het doorbreken Als... je bereid ben om de 1ste te zijn om van jouw gelijk te willen afzien ;-)

Om het heel eenvoudig uit te leggen is jouw vriend allergisch aan een bepaalde manier van reageren van jou en ben jij allergisch aan een bepaalde manier van reageren van zijn kant. Dat is de zwakte in jullie communicatie.
Doe de moeite om begripvol rekening te houden met elkaars zwakte en je zal merken dat je ook moeite gaat doen om rustiger te communiceren.
Durf te zeggen wat jou kwetst zonder hem daarvan de schuld te geven, vraag of hij hiermee rekening wil houden.

Daar gaat het ten slotte altijd om, dat je je eigen zwakke plekken en die van anderen her-kent én dat je ze ook respecteert. Ga je daaraan voorbij (zowel bij jezelf als bij de ander) dan ga je onvermijdelijk in de aanval en de tegenaanval.

Vermijd om de ander aan te vallen want je zal merken dat het vingertje dik en dubbel weer naar jou toe keert en uiteindelijk zijn jullie toch 'verplicht' om weer rekening te houden met elkaar Als... jullie met elkaar willen doorgaan tenminste ;-)

Het is niet altijd even makkelijk om de ander te aanvaarden zoals die is, maar als je daarvan je streefdoel maakt dan is de ander ook sneller bereid om zich aan te passen aan jouw redelijke wensen.

Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
leuk antwoord alweer +1. het is idd echt wel zo dat er dingen veranderen als één van beiden verandert, maar het punt is dan wel dat je niet moet veranderen omwille van de ander.. dus niet mag denken "als ik nu zus of zo verandert hij/zij wel". Maar gewoon je eigen proces toelaten voor jezelf.
Met een ander "aanvaarden zoals ie is" heb ik het wat moeilijker. Het is volop waar dat de ander in feite jouw eigen zielepijn spiegelt, dus als je dat inziet weet je dat het er eigenlijk niet toe doet wat de ander uitricht.
Aan de andere kant kan dat ook een uitstekend excuus zijn om niet te leren voor jezelf op te komen. Niet in de zin van "ik wil mn gelijk halen" maar wel in de zin van "dit denk/voel/wil ik, en jij hebt het recht om iets helemaal anders te denken/voelen/willen zonder dat je mijn liefde verliest". en ook dat heeft weer zijn grenzen, bv. als de ander echt iets helemaal anders denkt/voelt/wilt dan jij dan mag je je m.i; afvragen waarom je dergelijke persoon aangetrokken hebt.
Het gaat er immers niet om om koste wat koste bij elkaar te blijven, wel om bepaalde dingen te leren (en dat klinkt veel saaier dan ik het bedoel) over jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt plussertjes ;-) @liveisgreat Uiteraard sluit het ene het andere niet uit. Je mag/moet inderdaad duidelijk kunnen aangeven waar jouw eigen grenzen van het toelaatbare liggen alsook wat jouw eigen wensen zijn. Het is enkel zo dat we dat zelden op een manier doen die begrip oproept bij de anderen als we ons door ongewenste emoties laten leiden. En ja, het is nu eenmaal zo dat sommige personen automatisch weerstand of prikkelbaarheid activeren bij ons maar dan evengoed is het aan onszelf om een manier te vinden om ons daar steeds minder aan te laten 'vangen' hé. En ja, als je zaken aan jezelf verandert of wil veranderen dan lukt dat het meest optimaal als je ze in de eerste plaats voor je eigen gemoedsrust en/of voor je eigen goed gevoel wenst te veranderen. Maar het is wel meegenomen dat je weet dat het werken aan jezelf ook automatisch impact heeft op de ander. Dit zeg en schrijf ik omdat ik maar al te vaak hoor of lees dat er aan sommige mensen helemaal niets meer te veranderen valt en dat klopt in de praktijk dus niet.
Soms zijn we niet in staat om de subtiele veranderingen van anderen op te merken, vaak merken we dat pas bewust op als anderen ons daar op wijzen. En ja, het vraagt extra inspanningen om discussiepatronen te doorbreken. Ik slaag er steeds vaker voor langere tijd in maar ik liet me afgelopen weekend toch nog onverwacht in de val lokken en weet je wat er toen gebeurde? Ik dacht plots aan jou en de raad die ik jou had meegegeven en toen moest ik onvermijdelijk Glimlachen omdat het net deze dwalingen en het (h)erkennen van onze eigen beperkingen zijn die ons typeren als mens ;-) Bedankt voor reactie want het is net door het aangaan van dit soort gesprekken dat we bij elkaar bruikbare herinneringssignalen activeren, ze komen vroeg of laat héél goed van pas voor zowel onszelf als voor anderen. Daar doe ik het voor, daar Geniet ik steeds intenser van. Geniet van jezelf en van jouw levensloop lieve liveisgreat!
En alle anderen ook uiteraard ;-) Liefs en een tevreden Big Smile van me
Sowieso als het een ruzxie dreigt te worden dan kan je het via dit soort media af. Gevoelige zaken waarover je ruzie kunt krijgen bespreek je op zijn hoogst via skype, waar je dan tenminste nog beeld en geluid erbij hebt, maar zelfs dat is uit den boze vind ik. Real Life, en anders maar niet.

Hoe los je dit op? Niet. Er zijn twee partijen voor nodig.
In dit stadium is real life een must. Ik zou zelf dan persoonlijk een keer naar hem toe gaan. Gewoon aanbellen een keer. Doet ie niet open, zeg dan dat je voor de deur staat. Doet hij niets in jouw richting, dan ga je en laat je hem verder links liggen.

En dat gaat al ver. In het begin kun je dat een kleer doen, weet je, maar als dit altijd zo gaat, dan kap je al af zodra hij begint met vervelende berichten online. Dan zet je desnoods je telefoon uit, of je reageert gewoon niet meer ( trilfunktie kan errug handig zijn in zon geval, of geluid uit)

Als hij echt de band met jou ok wilt houden dan komt hij wel. En dan ziet hij ook wel in dat in real life beter is dan uitvechten via internet met alleen maar tekst. Daar kun je niet al je zintuigen gebruiken, en ja dat gaat mis. Irl, hoor zie ruik voel etc je elkaar. Dan is zo'n ruzie vaak zo afgelopen.

Mocht hij toch op komen dagen dan zijn er nog wat vuistregels die een ruzie beter tot een goed einde brengen. Je zult die vinden in een reactie op mezelf. Het past hier niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Je geeft elkaar vrijheid van meningsuiting
2. Ieder heeft het recht om te zwijgen
3. Ieder heeft het recht op een time out of gesprekspauze
4. Scheid probleem en oplossing
5. Probeer de ander te begrijpen
6. Probeer de ander niet te veranderen
7. Onderdruk geen gevoelens
8. Eis geen excuses na een uitbarsting
9. Bespreek slechts 1 punt tegelijk
10. Houd het in het hier en nu en in de toekomst
11. Gebruik "ik-boodschappen"
Eigenlijk zou je dit niet mogen willen leren..maar ik kan mij voorstellen dat jij een beslissing wil forceren zodat jullie daarna de toekomst als 'vrienden' tegemoet kunnen treden.

Met jouw goedvinden vertel ik je een 'verhaal' dat ik zelf heb meegemaakt.

Heel lang geleden heb ik met mijn buren een geschil gehad over een erfdienstbaarheid.

Men ging er ten onrechte vanuit dat mijn grond, die zij rechtens mochten betreden, aan hen toebehoorde.

Zowel hun gedrag als hun woorden kwamen erop neer dat zij meenden te kunnen bepalen wat ik waar op mijn grond plaatste.

Op een dag was ik het zat en verbood hen de doorgang.

Natuurlijk miste ik het recht daartoe..maar ik wilde even mijn tanden laten zien.

Ze vonden die situatie vreselijk.. en dat was die ook.

Na een weekje belde ik hen op en vroeg of ik even langs mocht komen teneinde alles bij te leggen. Dat was akkoord.

Ik heb hen duidelijk gemaakt in welke positie zij verkeerden en daarna zijn we zelfs goed bevriend geraakt.

Wat ik met dit alles wil zeggen is: Als je ruzie maakt om iets, verlies dan niet je hoofd èn LEG HET NADIEN OOK ZELF WEER BIJ

Wat ik destijds deed, was inderdaad een functionele ruzie maken..met het doel de onderlinge situatie tussen onze buren en ons grondig te verbeteren..en dat lukte.

Veel beter zou het natuurlijk geweest zijn als zoiets zonder onenigheden mogelijk was geweest..maar dàt zat er destijds helaas niet in.

Groet,

Ton