hoe kan ik doordringen tot narcistische ex?

Ik ben jaren geleden gescheiden, onze 3 kinderen bleven bij mij. Daarna heeft hij ze op slinkse wijze 1 voor 1 bij me weggepraat . Dat was alleen voor kindertoeslag en bijslag maar heeft mij en mijn vriend helemaal zwart gemaakt bij andere. Nu maakt hij een zooitje van zijn leven ( mijn leven ook vooral financieel) en nu mag ik weer op gaan knappen wat hij fout doet. Zijn zoveelste relatie is weer stuk gelopen. Maar nog steeds vind hij zichzelf geweldig en doet niets fout, het is weer haar schuld !!! Ik vind dit niet goed voor onze kinderen, maar die vinden het heel normaal dat hij zo is en doet!! Hoe kan ik hem wakker schudden en hem in laten zien dat hij niet goed bezig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een diagnose gesteld, dat hij een nps heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een officiële diagnose is geweest, zal men vaak ook de naasten helpen om met de problematiek om te gaan. Maar niet vaak zal een narcist vinden dat hij ziek is, en om een diagnose vragen. Daar zit zijn 'beschermer': er is niets mis met hem, nee, het ligt aan de anderen. Dus hoeft hij niet geholpen te worden.
Maar er is wel degelijk therapie. Met schematherapie kan iemand met nps worden geholpen. Dat is werk voor een specialist. Voor jou is dit ondoenlijk. Je kan er wel wat over gaan lezen, en zo leren begrijpen, dat jouw lat te hoog ligt. Je kunt geen 10 m hoog springen, maar dat wilde je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan alles en iedereen in jouw omgeving veranderen maar niet altijd met woorden. Soms zijn woorden nodig, minstens even vaak zijn ze overbodig of zelfs olie op het vuur. De slogan van de Bond zonder Naam:
'Verbeter de Wereld begin met jezelf' is geen loze boodschap. Die berust op een waarheid die velen niet kunnen bevatten doch ze klopt als een bus. Van zodra wij diep in onszelf kijken en onze oordelende gedachten en gefrustreerde of rancuneuze intenties de kop in drukken zullen wij opmerken dat wij zelf degenen zijn die het gedrag van anderen mede in stand houden. Dus, van zodra Jij stopt met jouw ex als narcist te bestempelen dan ga jij ook stoppen om hem zo te benaderen en dan voelt hij vanzelf een bepaalde spanning wegebben.
Hij hoeft daar niets van te begrijpen om het toch te ervaren. Zorg gewoon dat jij het jezelf leert en je kan je geluk niet meer op ;-)
Uiteraard gaat dit lang niet altijd over één nacht ijs. Maar waar een sterke wil is daar gebeuren nog steeds wonderen die mensen dan uitzonderingen op de regel gaan noemen omdat ze er niet geloven dat iedereen in staat is om ongewenste fenomenen in de eigen leefwereld weg te werken door zelf bewust onbevooroordeeld tegenover anderen te staan. Uiteraard ben ook ik niet altijd even sterk in het onbevooroordeeld omgaan met anderen maar ik span me daar élke dag opnieuw Bewust voor in en verdomd het loont. En als ik ongewenst gedrag uitlok bij anderen dan moet ik nadien altijd toegeven dat ik het onbewust zelf in gang heb gezet. Veranderen van anderen begint dus Altijd bij het veranderen van onszelf. Dat is nu eenmaal een gevolg van een onwrikbare natuurwet die in evenredigheid geeft naargelang onze eigen bewuste én onbewuste inzet.
Het is dus geen overbodige luxe om elke dag extra tijd vrij te maken om na te denken over je eigen intenties en gedachten van de voorbije uren. Het zal je verbazen hoe vaak we roddelen en oordelen over anderen. Zelfs tijdens het kijken naar een film doen we dat en ja, ook die signalen worden mee verwerkt in de non-verbale signalen naar iedereen in jouw netwerk. Aanvankelijk kan het heel vermoeiend zijn om zo geconfronteerd te worden met jezelf maar eens je de geneugten van de veranderingen hebt geproefd dan wil je gewoon een constructieve ingesteldheid handhaven naar anderen, ja ook naar hen die je thans het bloed van onder je nagels lijken te halen ;-) Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt echt niet doordringen bij een narcist,is mijn ervaring.Ik heb ook lang gedacht dat dat kon,maar helaas,niets is veranderd.Het werd zelfs erger dan voorheen. Nadat ik het contact verbroken heb,is alles weer "normaal".Wat erg voor jou en de kinderen.Ik wens jullie dan ook veel sterkte toe.Veel liefs van een bezorgde ouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ervaring is ook dat je niet door kan dringen bij een narcist.
het ligt altijd aan anderen, hun zijn de persoon die het zwaar hebben en niet begrepen worden, aan hun ligt het niet, en hun treft geen blaam want ze zijn vrijwel gelijk aan een of andere god zo perfect zijn ze. en als ze min of meer beseffen dat hun gedrag niet helemaal gezond is, dan komt dat uiteraard omdat anderen dit uitdagen en ze domweg het recht hebben om op een bepaalde manier te reageren en op welke manier dan ook het leven onaangenaam te maken. ik ben bang dat je wakker schudden kan vergeten, en je je moet focussen op een manier waarop omgang met hem voor de kinderen niet schadelijk is. (feit dat ze het als normaal zien is op zich al niet gezond voor een kind)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria: hé, je hebt gelijk! Een narcist heeft (in termen van de Schematherapie) een heel erg sterke "beschermer": "Nee hoor, ik kan daar niet aan doen, maar jij dus wel, het is allemaal jouw schuld, en ik ben goed, dus ik hoef niet te veranderen, maar jij wel", denkt de narcist.
En als vragenstelster hier tegenin gaat, wat gebeurt er dan? Precies, ze activeert die beschermer en het wordt alleen maar erger.
Daarom kan vragenstelster maar beter 'vergeten' dat hij een narcist is, en hem als een volwassene behandelen. Dan is de helft van de oplossing bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt alleen jezelf veranderen. Een deel om je heen verandert dan mee, maar hem verander je niet zolang hij zelf niet de hand in eigen boezem wil steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat je een persoon met NPS niet als volwassene kan zien en behandelen, en dat deze mensen uberhaupt niet als volwaardig benaderd kunnen worden. een volwassene (en zelfs een kind) kan je aanspreken op het gedrag, bij een dergelijk persoon ben je bij voorbaat al 100% kansloos. voor mij hielp het om (weer) zelfstandig te worden en mezelf te zien als een volwaardig persoon, en het narcistische gedrag niet te voeden door mij aan te passen en mijn doen, laten en denkwijze te laten bepalen. een narcist is idd een beschermer, maar enkel van zijn eigen voetstuk en zijn eigen ego. als je een leuk gebruiksvoorwerp bent zal je ingezet worden, en zo niet dan gaat een narcist over lijken door op alle manieren over je heen te walsen. je bent of voor de narcist, of je bent tegen de narcist.
een middenweg is er niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat een narcist toegeeft dat hij een narcist is, is hij al geen narcist meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@klaas Ik begrijp jouw redenering. En dát is ook de reden waarom de kinderen niet over de fenomenen van de zogenaamde "narcist" struikelen. Ze kennen die terminologie nog niet en dus zijn ze er ook niet mee bezig.
Voor hen is papa hooguit eens lastig, moeilijk of dominant maar die gedragingen vertonen ze zelf ook wel eens dus is het prima voor het kind. Zo ben ook ik anders beginnen omgaan met de karaktertrekken die door velen als narcistisch worden omschreven. Ik merkte dat het kind er niet zo mee zat als ik en toen dacht ik bij mezelf "wat dat kind kan dat kan ik ook, ik bekijk hem voortaan met de ogen van zijn kind" en ja hoor, dan krijg je heel andere reacties en een heel ander verhaal.
Al is het natuurlijk wél zo dat je aanvankelijk nog afwijkt naar je oude denkgewoonte om mensen in hokjes te duwen. Maar van zodra je jezelf op de golflengte en/of energetische positie van een begrijpend wezen (kind of volwassene) plaatst dan ontkracht je de typerende fenomenen of conflicten van eender welk typetje. Ja heus, zo simpel werkt het als je het heel consequent zo simpel aanpakt. Punt is dan wel dat je voor jezelf in staat moet zijn om je ego of je eigen dominerend typetje niet de boventoon te laten voeren want dan solliciteer je steevast naar een nieuwe reeks ongewenste typetjes in jouw omgeving ;-) Bedankt om deze kwestie op jouw manier te verwoorden. Ik bewaar jouw reactie want er schuilt behoorlijk wat potentieel in voor andere kwesties die ik regelmatig onderzoek. Fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje Het is niet omdat jij dat 'denkt' dat het ook zo 'is' hé ;-) Geloof me, er is voor Alles & Iedereen een Gulden Middenweg, ook al 'lijkt' het er (vanuit sommige standpunten bekeken) vaak op van niet.
Maar dat wil dus niet zeggen dat die middenweg er niet is.
Ik ga er van uit dat als één iemand die middenweg ervaart of bewandeld heeft dat die weg voor Iedereen bereikbaar is. Verder is het jouw of anderen hun eigen keuze om anderen als volwassenen te willen zien of te willen benaderen. Doe je dat niet dan zal je dus in evenredigheid reacties sprokkelen. Logisch, toch? Let maar eens op je eigen reacties als anderen jou naar jouw mening niet als volwassen of niet als volwaardig benadert. Je kan er niet omheen dat je dan heel anders reageert dan wanneer je het gevoel krijgt dat je volgens Jouw behoeften van dat moment compleet jezelf kan/mag zijn. Er is geen ontkomen aan dat wijzelf mee voeding geven aan het gedrag van anderen.
Uiteraard heeft die ander daarin een gedeelde verantwoordelijkheid en/of bijdrage maar van zodra wij stoppen met het focussen op de verantwoordelijkheid van de ander en ons 100% focussen op de impact van hetgeen wij zelf bewust of onbewust uitlokken/activeren dan krijgen we een verdomd andere werkelijkheid dan degene die nu wordt voorgespiegeld. Dan krijgen we een heel andere persoonlijkheid dan een narcist of eender welk 'ongewenst' typetje weerspiegeld. Ik kan niet anders zeggen en schrijven dan, doe zelf consequent de test en wees je heel bewust van je eigen innerlijke reacties, hoe subtiel ook. Helaas voor degenen die mijn theorie aanvechten maar we kunnen het niet ontkennen dat wij en niemand anders mee voeding geven aan het gewenste én ongewenste gedrag van anderen.
Zolang we dit blijven ontkennen of negeren werpen we telkens weer barricade-typetjes op om onze eigen verantwoordelijkheid te camoufleren. Op zich is dat helemaal niet erg want het is mijns inziens zo bedoeld dat we op deze wijze onze non-stop boemerang-wisselwerking met elkaar zouden herontdekken. De ene heeft voor het ene wat meer tijd nodig, de andere voor het andere. Dus...
'Niet kunnen' is een voorbarige conclusie omdat ik zelf te vaak heb ondervonden dat het wél kan om het patroon van de narcist of eender welk ander typetje te doorbreken. Als... je r maar blijft in geloven omdat je dan blijft zoeken naar oplossingen die er Altijd bij de vleet zijn eens je er eentje ontdekt hebt. Anyway... Have Fun Any Way!

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat je dat moet proberen, de kans dat het lukt is nihil en jij zal waarschijnlijk één van de laatste zijn waarvan hij iets aanneemt.
Ik weet niet hoe oud jullie kinderen zijn, maar ten eerste zullen ze uit loyaliteit hun vader niet afvallen, vraag dat ook niet van ze. Als ze ouder worden gaan ze echt wel dingen zien en zich realiseren dat wat hun vader doet niet ' normaal' is. Laat ze dat zelf ontdekken, laat ze zelf hun mening vormen en zorg vooral dat jij een stabiele factor in hun leven bent.
Probeer hem niet te veranderen, dat lukt niet en brengt alleen enorm veel onrust voor jullie kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het zo dat hetgeen waar we ons aan ergeren zich nog sterker gaat manifesteren en dus bereiken we er net het tegenovergestelde mee dan datgene wat ons gelukkig stemt.

Het is geen makkelijke opdracht om dit los te laten en toch zal jij jezelf dat 'moeten' leren als jij hier niet aan onderdoor wenst te gaan.

Je schrijft dat de kinderen het gedrag van jouw ex accepteren en uiteindelijk staan de kinderen centraal in jullie leven. Of je nu samenwoont, getrouwd bent of gescheiden leeft, het zijn altijd de kinderen die jullie op één of andere manier binden met elkaar.

Tracht gewoon je eigen leven te leiden op een wijze die jij aan jouw kinderen zou aanbevelen. Van zodra jij stopt met kritiek uiten of labels plakken (zoals narcist) op hún papa dan gaan ze vanzelf een verschil merken tussen jullie beiden. Nu voelen de kinderen zich enkel gevangen tussen twee kemphanen en ze kiezen voor de haan die hen overklast, krast en beloont tegelijk.

Je bent niet toevallig in deze situatie verzeild geraakt. Jouw ex is niet van de ene dag op de andere met zo'n gedrag opgestaan. Jij hebt in de naam van de Liefde wellicht veel door de vingers gezien of jij hebt gehoopt dat het allemaal wel zou beteren. Op één of andere manier is dat dus niet gebeurt. Maar wat niet is kan dus wel komen als Jij beslist om je in de eerste plaats niet meer te ergeren aan zijn gedrag en ook niet meer te gaan klagen over zijn gedrag. Niet in jezelf en niet buiten jezelf.
Het zal jou verbazen hoeveel meer jij dan aankan en hoe anders jouw ex en jouw kinderen zich 'plots' gaan gedragen.

Mensen onderschatten het chemisch proces dat zich binnen en buiten ons voltrekt. Dat chemisch proces wordt mede bestuurd en gestuurd door onze bewuste en onbewuste intenties en emoties. Anderen pikken die non-verbale signalen op en reageren er automatisch op, ook als ze niet eens beseffen dat wij allemaal verbonden zijn met zo'n onzichtbaar non-verbaal communictatie-systeem, dan nog reageren ze er impulsief op.

Ga een constructieve innerlijke communicatie aan. Je gaat dan ook positiever praten en handelen. Zoek naar de pluspunten in deze situatie. Die zijn er Altijd. Alleen al het zoeken ernaar belet jou om destructief bezig te zijn en datgene aan te trekken wat je niet wenst. Zorg dat je signalen uitstuurt die ook bij anderen activeren wat Jij wél wenst. Anderen beelden (vaak extreem) uit wat jij ooit via gedachten, intenties of woorden hebt geactiveerd, begrijp je wat ik bedoel?

Liefs en Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bestempel hem nooit als narcist, ook niet naar de kinderen toe. maar het is een feit en door psycholoog geconstateerd. En ik weet er heel goed mee om te gaan, maar hoop soms dat hij gewoon zijn fouten toe geeft, omdat ik op deze manier heel veel mis van mijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het echt een narcist betreft merk je pas dat je van alle kanten belemmerd word als je eenmaal in het web zit. behalve rete egocentrisch zijn dit soort mensen namelijk ook bijzonder goed in het inpalmen en het afhankelijk maken van anderen. voor anderen zijn dit soort mensen vreselijk aardig, begripvol etc etc. (tot je ze echt leert kennen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@dominique: heel naar dat je een narcist trof, maar dat is niet meer terug te draaien.
Je kan nog wel proberen te beseffen, dat 'fout' een relatief iets is. Zie mijn reactie op een ander antwoord.
Hij doet zo, omdat hij niet anders kan: het zit in zijn systeem. Dus ^hijzelf^ zal dit niet als fout (=afwijkend) ^kunnen^ zien.
Jij wel, maar jij bent dan ook een ander mens. Neem een blinde niet kwalijk dat hij niets ziet, en maan een rolstoeler niet aan om door te lopen. Een narcist biedt je de mogelijkheid om jezelf verder te ontwikkelen, om in te zien, hoe die persoon lijdt, zonder dat zelf in te zien. Je kan leren om door smoezen en manipulatie heen te zien, en veel zelfstandiger en vergevingsgezinder te worden.
Zie het maar als een uitdaging voor jouw persoonlijke effectiviteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel mooi gezegd klaas, en helemaal waar... wat ik bij mijn ex doe is me bedenken dat alles wat hij naar mijn hoofd slingert niets meer is dan reflexie (en dus ook pure ontevredenheid/frustratie over zichzelf) hier 3 van de linken waar ik zelf bijzonder veel aan heb gehad (en nog steeds regelmatig doorlees als geheugensteuntje) http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/48668-narcistisch-misbruik.html http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/48685-herstellen-van-narcistisch-misbruik.html http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/48650-leven-met-een-narcist.html
Narcisme is een psychische stoornis die zeer complex is en heel lastig te diagnosticeren. Niettemin wordt het als een soort stempel gebruikt die veel mensen zal passen.

Een gediagnosticeerde Narcist is alleen psychotherapeutisch te helpen. Elke amateuristische benadering is gedoemd te mislukken. Kortgezegd: je kunt hem niet wakker schudden. Je kunt wel er voor zorgen dat je geen last meer van hem hebt door met zijn gedrag om te leren gaan. Hiervoor zijn zelfhulpgroepen te vinden en elke goede psychotherapeut kan je hier bij helpen.