Wat vinden jullie hiervan?

Hoi!
Ik woon in Duitsland en me moeder is Duitse. Mijn vader is Nederlander maar hij spreekt Duits met mij (helaas...). Met mijn grote broer (28) spreekt hij Nederlands en mijn broer woont in Amsterdam. Wat ik heel erg genant vind: mijn vader zegt soms"lieverd" tegen me broer!! ook in het publiek! Tegen mij zegt die ook "Schatz" of "Mäuschen" maar ik ben veel jonger (17) en een meisje. Ik zou heel graag willen dat ie niet meer lieverd tegen me broer zegt, hij is hier echt te oud voor, of niet soms? Mijn broer vindt het helemaal niet erg (voor mij onbegreepelijk). Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie jullie vader vragen om ermee te stoppen als jullie mij waren? Alvast bedankt:-) Elena

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nederlanders zijn niet zo heel demonstratief met lieve woorden, zéker niet man tegen man. Er zijn wel een paar uitdrukkingen, die sommige mannen tegen een andere man zeggen, maar daar spreekt meer waardering uit dan warme gevoelens (ouwe reus, bijv, kerel, zulk soort woorden).Ze timmeren elkaar eerder enthousiast op de rug, of geven elkaar een stomp.
Ik vind het geweldig, dat jouw vader zijn liefde en diepe genegenheid wél verbaal kan uiten, zowel naar jou in het duits, als naar je broer in het nederlands.
Het is heel byzonder, en daardoor heel mooi.
Bewonder je vader om zijn openheid, en probeer vooral niet, een gevoel van onbehagen te kreëren tussen je vader en je broer.
Vooral niet, omdat je broer er helemaal geen probleem mee heeft.....(ik denk, dat hij de liefde van je vader juist daardoor vóélt!!)
Het wordt in Nederland meer en meer geaccepteerd en gedaan, dat twee mannen elkaar een zoen geven als begroeting - vader-zoon, of vader-schoonzoon.

De wereld zou een kille plaats zijn, zonder warme mensen zoals je vader......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie woorden +1 van mij!

Andere antwoorden (8)

Als jouw broer er geen problemen mee heeft gewoon zo laten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, elke uiting van genegenheid is waardevol en geeft uiting aan zijn waardering voor jullie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet verkeerd... Het is een expressie van waardering, een expressie van aanhankelijkheid... Ik vind dat prima... Zeker als er een beetje een taalbarrière ligt, zou ik het door de vingers zien... Accepteer gewoon wat je vader doet, dan hoef jij er niet meer op te reageren, dat is toch veel verstandiger...

Als hij niet verandert, dan zou jij dat moeten doen, keuze heb je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dit het beste laten blijken door op exact dezelfde manier te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vind je het zo erg?
Je vader is dol op je broer en uit dit door hem lieverd te noemen en je broer vind het blijkbaar prima.
Helemaal niks mis mee. Je kan lieverd zeggen tegen personen van elke leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt misschien een tijd dat je wenst dat je vader er nog was om jou en/of je broer Lieverd te noemen.
Er zijn vele kinderen die graag zouden willen dat hun vader dat tegen hun zei.
Ik zou mezelf in mijn handen knijpen met een vader die zelfs in het bijzijn van vreemden geen moeite heeft om zijn liefde voor zijn kinderen te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je melden dat ik dit ook had op die (jouw) leeftijd.
Over het algemeen is het bekend dat pubers en adolescenten sowieso zich hierbij niet zo gemakkelijk voelen. Dit omdat zij zich nog emotioneel, geestelijk en fysiek aan het ontwikkelen zijn.

Til er maar niet zo zwaar aan. Mits het gegeven is ware liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je broer het niet erg vindt..... maar ik kan me wel voorstellen dat je dat niks vindt.

Tja, maar waarom spreekt je vader geen Nederlands met jou? Waarschijnlijk omdat hij de hele dag aan het werk is en in Duits leest, praat en schrijft en dan is het 's avonds (soms) te veel moeite naar het Nederlands om te schakelen. Tegen een dochter van 17 kan je als vader nog wel "Mäuschen" zeggen, maar als jij dat liever niet hebt, kun je een ander koosnaampje voorstellen (princes?).