Hoe help ik mijn hartsvriendin van haar haat- en wraakgedachten af ? (zie uitleg)

Mijn hartsvriendin is intelligent, rationeel, sociaal geëngageerd, behulpzaam, eerlijk, integer en loyaal. Ieders vriend, the girl nextdoor.
Zij kampt echter met heel verregaande haat- en wraakgevoelens t.o.v. een bepaalde persoon "X".

Dag en nacht (ze lijdt aan slaaploosheid daardoor) fantaseert zij de meest vreselijke scenario's over de dood/ziekte/ongeluk van "X".
Alles wat er in haar leven gebeurt (of niet gebeurt) linkt zij op de een of andere manier aan "X".
Zij begrijpt zelf niet waar die diepe haat gevoelens vandaan komen maar zij kan de wraakgedachten nooit stil leggen.
"X" bepaalt hare hele leven : migraine-aanvallen, slapeloosheid, spierpijnen, woede, frustratie, stress, wanhoop, schaamte, onmacht.

Mijn vriendin kan omwille van privésituatie geen hulp inroepen van arts/psycholoog/therapeut/.... Want thuis weet niemand af van haar geheim; enkel ik ken de ware toedracht.

Zij wil af van deze destructieve gedachten die haar leven/gezin/werk/gezondheid compleet beheersen.
Ik wil voor haar 24/24, 7/7 beschikbaar zijn om te praten, maar ze voelt zich uitgepraat. Ze zegt dat ze immers wel wéét dat ze verkeerd bezig is, ze schaamt zich ervoor, maar kan die haat, hoe graag ze ook wil, niet naast haar neerleggen.

Wat kan ik voor haar doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me iets wat ze zelf moet aanpakken, hoe fijn het ook is dat jij altijd voor haar klaar wil staan. Ik denk dat ze voor zichzelf eens moet bedenken wat die haat haar brengt, en of het ook daadwerkelijk iets oplost -en zo te lezen, brengt het haar niets positiefs, en ligt X er geen seconde van wakker, dus ontzettend jammer van haar tijd en energie, die ze beter aan positieve en opbouwende dingen zou kunnen besteden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste door u aan uw vriendin toegedichte kwaliteiten
kloppen niet, anders zou uw vriendin zichzelf weer in balans brengen, maar dat lukt haar niet zonder professionele hulp.
Een goede psycholoog in de hand nemen is het beste voor haar.
Zit het dieper?, dan naar de psychiater.
U zelf kunt daar niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo : ik begrijp jouw redenering volkomen. Maar de kwaliteiten die ik haar toedicht zijn er wel degelijk, en dat is nu net het dubbele. En zij lijdt er nog het hardste onder want ze is soms een 'vreemde' voor zichzelf. Ze slaat nog geen vlieg dood, is steeds de bemiddelende factor tussen mensen die onenigheid hebben, een eindeloos luisterend oor en cijfert zichzelf volledig weg. Haar vrije tijd wordt opgeslokt door vrijwilligerswerk, helpen waar kan, voor wie dan ook. Enkel "X"....is àltijd aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt haar in ieder geval niet rationeel.
Ze cijfert zichzelf weg, vrijwilligerswerk, helpen enz, prima eigenschappen maar het kan ook teveel zijn en vooral een vlucht zijn. Zolang je met iemand anders bezig bent hoef je niet met jezelf bezig te zijn.
Laat haar proffecionele hulp zoeken, niemand hoeft te weten waarvoor dit is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessante vraag... ik ben zelf iemand die alle moeite voor iemand gedaan heeft om iemand die zon hekel aan mij heeft. ook hij slaapt slecht en heeft migraine etc etc etc. het wil er niet in. Ik zit hier erg mee. Dus een hart onder de riem voor jullie. sterkte

Het beste antwoord

Lastig! Zoals je zelf schrijft weet ze dat ze fout bezig is. Haar daar op wijzen helpt dus niet.

Ik beweer niet dat je veel kunt doen (behalve er voor haar zijn en haar steunen maar dat doe je zo te horen al en dat vraag je niet).

Het enige dat mij zou helpen is als iemand mij op de een of andere manier inzicht verschaft in waar ik mee bezig ben en wat ik doe met mijn leven. Dan zou ik daarna misschien zelf toch een knop op kunnen zetten hoop ik (want dat is toch iets dat de persoon zelf doet).

Het inzicht kun je proberen te verschaffen door haar op de juiste momenten te laten zien hoe ze zichzelf kwelt door die persoon zo toe te laten in haar leven. Dus als jullie gezellig zitten en ze zegt aan hem/haar te denken zeg je: erg he, dat hij ook dit gezellige moment verpest en hij heeft er niet eens lol van want hij weet niet eens dat hij dit doet, wil je dit nou echt?

Dat kan haar duidelijk maken dat alleen zij zich dit aandoet en dat er zelfs niemand profijt van heeft, dat er alleen slachtoffers zijn.

sterkte

(lees voor hij: hij/zij)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie reactie, jouw inzicht in de situatie is sterk.
Jouw laatste alinea : reeds geprobeerd.
Ik maak haar dan bewust van het feit dat ZIJ diegene is die X toelaat in elk facet van haar leven, en dat ze op die manier X 'kracht' toebedeelt, terwijl X zich van niets bewust is.
Mijn vriendin beseft dit zelf ook allemaal wel, maar haar vreselijke gedachten (die zijn écht vreselijk en zij is nochtans week van hart en zeer gevoelig voor menselijk leed) zijn zoveel sterker dan haar vermogen om deze horror te stoppen.
Summo
11 jaar geleden
ik bedacht me er nog een laatste bij: als je genoeg van jezelf houdt, geeft dat je misschien de kracht je te verzetten. Misschien is dat het wel bij haar, ze ziet het dus goed (hoe fout het is zeg maar) maar kan er niet tegen vechten. nu komt er een hele kromme zin maar hij klopt wel denk ik:
Feitelijk houdt ze dus niet genoeg om zichzelf tegen haar eigen destructieve acties te beschermen. En tegen jezelf vechten is het moeilijkste dat er is. Misschien is daar een opening maar daar moet ze misschien professionele hulp bij krijgen. Eerst van jezelf leren houden en dan je eigen welzijn heel hoog gaan zetten.
Summo
11 jaar geleden
grr de kromme zin was toch niet goed, moet zijn: Feitelijk houdt ze dus niet genoegvan zichzelf om zichzelf tegen haar eigen destructieve acties te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal correct en dat beseft ze zelf dus ook. Ze zit totaal verstrikt in haar éigen web. Ook dàt beseft ze. Dit is al 6j bezig en ik dacht dat ze er wel zou 'uitgroeien', maar het wordt alsmaar erger... Ik vind het vreselijk dat ik haar niet kan helpen om een klik te maken. Professionele hulp inroepen gaat écht, écht niet echter omwille van bepaalde redenen.
Summo
11 jaar geleden
Echt erg. Als het al zo lang duurt is het (sorry voor het nare woord) een obsessie geworden. Ik wil het je niet lastiger maken door je verder door te zagen over die professionele hulp maar ik zou heel voorzichtig willen zeggen: als iemand zijn hele leven in de vernieling helpt, wat kan er dan nog erger zijn? Het is ook niet de bedoeling je hier uitspraken over te ontlokken want je bent heel duidelijk dat dit niet kan maar is dat ook echt jouw mening of die van haar? Neem dat aub nog eens in overweging. Weegt het zware dat professionele hulp tegenhoudt echt op tegen een heel leven van ellende (dat blijkbaar al 6 jaar duurt en waar geen licht is aan het eind van de tunnel)? Ik wens je nogmaals veel sterkte en zorg aub dat je er zelf niet ook aan onderdoor gaat.
Kristal
11 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Summo, zeker je laatste reactie hier...
+1

Andere antwoorden (4)

Niets.
Zorgen voor jezelf, zodat jij niet meegesleurd wordt in haar gedachtes en gevoelens
Je bent haar vriendin niet haar therapeut en zelfs die staan niet 7/7 dagen klaar.
11 jaar geleden
Ik denk dat ze het beste even naar de dokter kan gaan en dat die haar doorstuurt naar en psycholoog. Die kan uitvogelen waarom ze die gedachten heeft en met therapieën proberen die gedachten te verminderen of te laten stoppen. Succes voor je vriendin, lijkt me dood vermoeiend al die gedachtes..
11 jaar geleden
Ze zal stoppen/herstellen op het moment dat ze echt gaat inzien dat wraak gevoelens alleen haarzelf treffen.

Je zou een een rollenspel moeten spelen waarbij je laat zien dat het die meneer X helemaal niet deert
wat zij meemaakt.
Hij leeft verder zonder ergens last van te hebben
En dat is daadwerkelijk ook zo, toch ?

(laat haar de rol van meneer x spelen ??)
of misschien durf jij het aan ?
Dus hoe hoog of hoe laag je vriendin ook springt
het zal hem niet deren dus hopelijk ziet ze zo in dat ze haar energie totaal verspild.
en dat ze beter dat kan loslaten terwille van haar eigen gezondheid.
Het is een nogal confronterende tactiek
dus wees voorzichtig
succes
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb haar ooit samengebracht met "X" (zonder dat X zich van iets bewust was/is).
Ik wilde een schok teweegbrengen. Mijn vriendin tot conversatie dwingen met X in de hoop dat ze zelf zou inzien hoe ongefundeerd en irrationeel haar gevoelens zijn.
Maar is heb het toen enkel erger gemaakt.
Waarom ? Omdat X vriendelijk, correct, sociaal en hartelijk is. En dàt speelde niet in de kaart van mijn vriendin. Zij had liever gehad dat X een compleet kreng was, zodat haar haatgevoelens 'terecht' waren.
Dus, sindsdien heeft ze een probleem erbij : ze haat en zint op wraak, én ze beseft nog eens dat het geen enkele steek houdt...
capthavoc
11 jaar geleden
is X niet gewoon nu een bliksem afleider geworden ?
zo te horen weet X echt niet wat er speelt ?
ik heb al een vaag vermoeden wat er dan speelt
maar goed ik kan alleen maar gissen maar met mijn gegis dan dit lijkt me typisch een stukje zelfhaat
dat er alleen maar op wijst dat ze zelf fout is geweest
en dat ze dat niet accepteert van zichzelf
ze zal wel moeten, want dat lijkt mij de enige manier
om deze situatie in haar leven te integreren en er uiteindelijk vrede mee te krijgen ik gis maar wat
naar hopelijk kan je er iets mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfhaat speelt zeker een grote rol daarin (mijn vriendin heeft een groot minderwaardigheidsgevoel).
En, onafgezien van de haat/wraakgevoelens, is haar pad zo zuiver als wat. M.a.w. de band met X is zuiver professioneel en is er nooit iets voorgevallen ofzo.
X weet inderdaad niets over die diepgewortelde haat.
capthavoc
11 jaar geleden
ok, lijkt me duidelijk dat ze hier zelf uit moet komen
je kan haar niet behoeden voor wat ze zichzelf aan doet hebt haar waarschijnlijk wel het hele beeld geschilderd. je kan hooguit zeggen dat je klaar bent om haar te helpen als ze zover is en probeer dan een tijd lang "gewoon" te doen sociaal aardig dat kan zelf een tijdje een ontspanning geven.
maar probeer er niets bij haar uit te vissen.
dit moet ze zelf helemaal uit puzzelen
het zal echt wel even moeten sudderen daar.
dat ze verkeerde patronen ziet is al iets, maar ze zal zelf moeten uit vinden wat ze daar in zelf moet veranderen Het vergt heel veel liefde om iemand door een crisis te laten gaan en aan het einde daarvan weer te verwelkomen.
Je vriendin heeft zich in een zelfvernietigende situatie gemanoeuvreerd waarin zij zichzelf volkomen vastzet, want zij kan ook nog eens geen professionele hulp vragen.
Wat heeft zij een hekel aan zichzelf en wat haat ze zichzelf daar nog meer om.
Om zichzelf te bewijzen dat ze ook goed is (wat zij natuurlijk ook is) vult zij verder haar tijd op met "goed zijn".
Het klinkt misschien vreemd na je informatie, maar eigenlijk denk ik dat X er weinig of niets mee te maken heeft en mogelijk alleen als bliksemafleiding dient omdat ze het aan zichzelf niet kan toegeven dat zij zichzélf zo haat...
Stel dat het zo is, dan kan zij mogelijk haar idee over haarzelf veranderen door middel van affirmaties. Dat gaat zo:
Zij schrijft links van een vel papier op (bijvoorbeeld):
Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief.
(Het werkt het beste als de zin weerstand oproept).
Al de emotionele tegenstand die ze voelt schrijft ze rechts: (bijvoorbeeld) mijzelf waarderen??? ik haat iemand anders en mijzelf!!! hoe kan ik mijzelf waarderen ik ben.... etc. En daarna weer naar links van het vel en schrijven: Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief. En dan weer rechts op het papier je weerstand spuien. Alles kan je schrijven, niemand hoeft het te lezen. En dan weer naar links: Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief.
Aangezien dit al 6 jaar speelt en het diep gaat, kan ze zichzelf voornemen er iedere dag een uur of meer aan te besteden, wat het beste voelt voor haar.
Dat kan weken duren voor er een verandering intreedt, het kan ook korter, dat is verschillend. Wanneer zij hier voor haar gevoel mee klaar is (er geen negatieve ontlading meer komt en zij inderdaad veel positiever over zichzelf kan denken), kan zij hetzelfde gaan doen naar X.

Zij kan op deze manier zichzelf wat anders gaan "programmeren". Dat doet zij nu uiteindelijk ook, maar dan in negatieve zin, zij affirmeert nu almaar heel negatief.

Na die 2e fase, positief affirmeren op X, kan zij een ritueel doen. Zij kan X een brief schrijven waarin zij vaarwel zegt en waarin zij zichzelf ook vergeeft voor het verdriet dat zij zichzelf heeft aangedaan. En dan de brief ceremonieel verbranden. Zij laat dan de binding met X los en haar minderwaardigheidsgevoel en kan mogelijk weer zichzelf zijn.

Het is belangrijk dat jij haar daarin ondersteunt, en haar niet meer ondersteunt in haar negativiteit naar zichzelf toe en X.
Kristal
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Overigens vind ik nog steeds in de eerste instantie dat zij echt professionele hulp nodig heeft en is mijn antwoord alleen maar een poging om een alternatief te geven. Ik wens haar en jou veel sterkte toe.