Is een bewindvoerder verplicht bij begleid wonen?

Mijn vriendin woont begleid. Maar ze hee een bewindvoerder. Haar pa daar heeft ze ruzie mee. Nu vragen we af of dat verplicht is? Ze wilt evt een andere maar der pa zegt i ga het je dan moeilijk maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Verplicht is het niet. Ze heeft er zelf mee ingestemd. Maar ze woont niet voor niets begeleid. Als ze stopt met de bewindvoering, loopt ze de kans, brokken te maken op financieel of maatschappelijk gebied, en dan misschien wel onder curatele gesteld te worden.
Een andere bewindvoerder kan je altijd vragen. Dat gaat via de kantonrechter, en gebeurt echt niet ""zomaar"". Wat is de reden dat ze iemand anders wil?

Toegevoegd na 13 uur:
De bewindvoerder legt verantwoording af aan de kantonrechter en aan de client.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aller eerst bedankt voor uw reactie, Ze is begleid gaan wonen om te leren op haar zelf te gaan. Ze had de afspraak met haar pa dat hij haar zou leren met geld om gaan als ze daar zou zitten. Ze krijgt elke week rond de 36 euro weekgeld en met dat geld kan ze voor de hele week halen en houd ze nog over. De reden dat ze iemand anders wilt is dat de pa niet goed is. Hij houd dingen achter zo weet ik van me pa die had toen ook een bewindvoerder dat je maandelijks een overzicht krijgt van in en uit gaven. Maar haar pa kan niks overleggen waar op staat wat in en wat uit gaat. Hij vond het goed een andere bewindvoerder maar hij zou het haar heel erg zwaar maken.

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de instelling. Meestal is een budgetbeheerder voor beheer van het PGB wel verplicht, een bewindvoerder niet. Het kan zijn dat je vriendin schulden had en er daarom een bewindvoerder bij betrokken is. Er is vast een contract terug te vinden, of opgelegd door een rechter of getekend door je vriendin of iemand die het ouderlijk gezag heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ze is daarna toe gegaan omdat ze vroeger moeilijk was. Daar is ze overheen nu kan ze goed voor zichzelf zorgen. Haar pa heeft haar broertje ( 18 ) rekening laten sluiten omdat iemand geld had overgeaamkt op zijn rekening wat per ongeluk ging via Marktplaats verkeerd nr.
Het feit dat ze een bewindvoering heeft geeft aan dat ze (in het verleden) niet in staat is gebleken om haar eigen geldzaken te beheren en waarschijnlijk grote schulden heeft gemaakt.
Bewindvoering wordt vaak gezien als straf, maar het is een van de manieren om je inkomsten en vooral uitgaven beheersbaar te houden en te voorkomen dat je weer terugvalt in het oude gedrag (met veel schulden).
Bij bewindvoering wordt gekeken welk deel van je inkomsten je echt nodig hebt om van te leven. Van de rest worden de rekeningen betaald van verzekeringen, gas,water, elektra , etc. Blijft daar nog iets van over dan worden de schulden afgelost.
Iedereen met bewindvoering moet echt leven van een zeer minimale beurs, maar dat heeft dan ook een reden.
Bewindvoering wordt met toestemming van de rechter toegewezen. De bewindvoerder legt zeggenschap af bij de rechter en meldt ook de manier waarop de "cliënt" omgaat met de regels en afspraken. (dreigtelefoontjes, grof taalgebruik, etc.)
Veranderen van bewindvoering moet gebeuren met toestemming van de rechter en dient onderbouwt te worden met steekhoudende argumenten. Gemakkelijk is het niet om daar toestemming voor te krijgen.
Nogmaals, zie het niet als een straf, maar als middel om op korte termijn van je schulden af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie,
Ze had geen schulden toen ze dat kreeg. Haar pa heeft dat bepaalt uit het niets. Netzo als haar broertje, die had een eigen rekening.. Maar kreeg een bedrag gestort van iemand van marktplaats wat die persoon verkeerd had gedaan. Toen moest hij die rekening van haar pa gelijk sluiten. Ze heeft bewindvoerig gekregen omdat haar pa had vertelt dat ze dat moest waar ze nu zit ( Begleid wonen) En nu wilt ze een andere krijgt ze te horen dat hij het haar moeilijk gaat maken. We hebben een jurist gebeld die zegt je moet naar Griffie van Kanton. Omdat hij het met valse voorwaarden heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw vriendin begeleid woont, heeft ze een contract afgesloten met een zorginstelling/zorgaanbieder.
Samen met de zorgaanbieder (haar begeleiding en haar behandelaar) wordt een zorgplan opgesteld en als het nodig is kan een extern bureau ingeschakeld worden om de financiële zaken te regelen. Dat gebeurt, als jouw vriendin meerderjarig is en niet onder curatele staat, altijd in overleg met haar, haar ouders / verzorgers en de zorgaanbieder.
Je zou een gesprek kunnen aanvragen bij maatschappelijk werk en hun om advies vragen hoe te handelen.
Deze hele gang van zaken is te ingewikkeld om er zelf alleen achter aan te gaan.Niet doen, daar is ondersteuning voor te krijgen. (Maatschappelijk werk, wetswinkel) Deze mensen hebben vaker met dit bijltje gehakt en kennen de mogelijkheden en de wegen om er mee aan de gang te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het proberen, Heb wel advies van een jurist gekregen om een advocaat in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies: Laat dat advies van de jurist even wachten !!
Advocaten kosten veel geld, ook al heb je een pro-deo advocaat. Er komen kosten, het kost veel tijd, energie en wordt op een juridisch niveau "uitgevochten".
Misschien dat een gesprek van een instantie met haar vader ook nieuwe mogelijkheden geeft, zoals het maken van nieuwe afspraken, groeien naar meer zelfstandigheid van jouw vriendin.
Probeer er ook achter te komen waar haar vader moeite mee heeft als ze zelf haar geldzaken regelt. Waar is hij bang voor? Op zekere dag zal ze het zelf moeten kunnen, wel of niet met (zelfgekozen) ondersteuning.
En... de begeleiding van de woning kan ook bij de bewindvoering de overzichten opvragen zodat ze zelf een goed en duidelijk beeld heeft wat haar inkomsten en uitgaven zijn en er zo mee kan leren omgaan.