ben getrouwd een heb 2 kinderen, word geslagen door mijn man. kan ik gemakkelijk scheiden? want heb geen huis want wonen bij zijn ouders.

wat kan ik juridisch doen? heb schrik dat ik buiten gezet word zonder mijn kinderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

ga eerst een vluchtplan maken en niet laten merken dat je weg wilt! en ga zsm naar een blijf van mijn lijf huis die jou verder kunnen helpen. Heb je verder geen vrienden of familie die jullie voor de komende periode kunnen opvangen?

Toegevoegd na 4 minuten:
nog even een toevoeging! het lijkt mischien moeilijk om weg te gaan maar als je eenmaal in het blijf van mijn lijf huis bent kan je daar alle juridische dingen regelen.. zorg er trouwens voor dat je van al die keren dat je geslagen wordt en dat je daar iets van kan zien fotos van maakt als bewijs. dat is handig als je het later aan de rechter moet laten zien ivm voogdij kinderen. sterkte !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord.
Voor de duidelijkheid, je kan beginnen met naar de huisarts te gaan, die kan je verder helpen. Naar het ' blijf van mijn lijf huis' neem je je kinderen mee.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja huisarts is een goed idee. Sommige goede artsen kunnen al snel dingen in werk laten stellen! als je nooit alleen weg mag bv dan kan je zeggen dat je bv een bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker onderzoek hebt( dit is altijd het beste excuus om familie buiten de deur te houden bij de dokter)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en neem je kinderen en paspoort mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord!+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niks aan toe te voegen... Ik wil je er desnoods bij helpen. Ik was destijds erg blij dat er iemand was die mij weg kwam halen, want zelf durfde ik het niet. Dat was mijn moeder en daar ben ik haar nu nog dankbaar voor. plus van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe gaat het met jou? Hoop dat je ff reageert dat alles ok is
Steunpunt huiselijk geweld. Hier kunnen ze je vast beter helpen. www.shginfo.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord!+
Meld je zsm bij Maatschappelijk Werk, deze kunnen je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de sodemieter contact opnemen met een blijf-van-mijn-lijfhuis in je regio (of via Huishoudelijkgeweld.nl, waar je op regio kunt zoeken). Die kunnen dan samen met jou een vluchtplan maken en de rest van je leven op de rails proberen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zullen zorg dragen dat de kinderen bij moeder blijven, ze worden dan desnoods met behulp van politie bij de vader weggehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard ga ik er van uit dat de kinderen in het plan betrokken worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, moet even lachen Marleen om je huisHOUDElijk geweld!lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ; zat weer twee dingen door elkaar te doen :lol:
Had hem zelf nog niet eens gezien. Nouja, de link klopt in elk geval.....
Blijf van mijn lijf huis! Echt doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerste vraag is:

Heb je al aangifte gedaan bij de politie?

Want je kunt wel vanalles willen regelen, maar
je vraagt om juridisch.
Politie en justitie beschouwen huiselijk geweld niet als een privé-probleem, maar als een strafbaar feit. Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer wordt gepleegd.

http://www.eerstehulpbijhuiselijkgeweld.nl/voor-professionals/meldcode-huiselijk-geweld/item16

Bent u slachtoffer van huiselijk geweld of bang om dit te worden? Meld dit!
In een noodsituatie kunt u bellen met de politie op 112
en voor minder ernstige situaties met 0900 8844 (lokaal tarief).

ZO> dat is het BEGIN!

Dan is er voor hulp ook nog Sensoor
Mail: hulp@sensoor.nl of
bel: Bel 0900 0767 5 ct. p/m
Of zoek het regionale nummer:

http://www.sensoor.nl/sensoor-dag-en-nacht-telefonische-hulp/zoek-lokaal-nummer.html

Zij kunnen je direct met raad bijstaan en je advies geven en je doorverwijzen naar de juiste instanties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch sta je als vrouw altijd sterk in echtscheidingszaken, zeker met kinderen.
Volg ten eerste de raad op die hier al gegeven werd. Informeer naar 'n " Blijf van m'n lijf huis". Het kan zijn dat je een plaats krijgt toegewezen elders in Nederland, dus niet daar waar je nu woont. Bereidt je vertrek zorgvuldig maar in stilte voor. Neem belangrijke zaken mee (ID kaarten, wat geld en kleding voor jezelf en de kinderen die je direct nodig hebt, dus niet te veel!) Reis dan af naar de plaats die je werd toegewezen.

Doe aangifte van de mishandelingen, dat kan ook na je vertrek. Dit heeft tot gevolg dat je man strafrechterlijk vervolgd kan worden.

Vanuit je onderduikadres (blijf van m'n lijf) wordt je prima verder geholpen voor wat betreft 'n advocaat die de echtscheiding in gang zal zetten en het zoeken naar een zelfstandige woonruimte.
Evt. bijstandsuitkering wordt ook geregeld.

Betreft het een " Islam" huwelijk dan pas wel extra op.
In die " religies" is het gebruikelijk dat huwelijksvlucht door de vrouw als verraad of ontrouw wordt gezien met soms fatale gevolgen voor de vrouw. Geef dat ook aan bij de aangifte en bij het Blijf van m'n lijf huis als dat het geval is.

Juridisch verloop:

Jouw advocaat schrijft je echtgenoot aan met de wens van jou om tot een echtscheiding te komen. Verzoekt hem daarin volledige medewerking. Verzoekt hem zonodig ook 'n advocaat in de arm te nemen. Schrijft ook een verzoek aan de rechtbank voor een echtscheiding op grond van duurzame ontwrichting met bijzondere omstandigheden.

Stemt je echtgenoot daar mee in dan volgt een proces voor de kantonrechter die zal bepalen in "voorlopige voorzieningen" wie de voorlopige voogdij over de kinderen zal hebben. Vrijwel altijd zal dat de vrouw zijn tenzij de man kan aantonen dat de kinderen beter af bij hem zullen zijn.

Daarna, binnen 6 weken, spreekt de rechter de echtscheiding uit en wordt het huwelijk ontbonden. De voogdij over de kinderen wordt definitief vastgesteld en de man meestal veroordeeld tot betalen van allimentatie voor de kinderen.
Of er ook allimentatie voor de vrouw moet worden betaald hangt af van meerdere factoren. De eis daartoe kan je advocaat wel indienen. Verder wordt de verdeling van gemeenschappelijke goederen en schulden bepaald en een evt. omgangsregeling met de kinderen.

Deze procedure geldt alleen als beide partijen volledige medewerking geven aan de echtscheiding. In andere gevallen kan de strijd eindeloos voortduren.