Ik denk aan heel veel dingen tegelijk en word ff helemaal gek, wat moet ik doen om ze weer op een rijtje te krijgen?

Ik ben 16 en kan niet eens meer normaal denken nu. Denk aan veel te veel dingen tegelijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (9)

Een bezoek brengen aan de Huisarts, Ouders of goede vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het allemaal dingen zijn die je nog moet doen:
Schrijf ze op, streep door wat je gedaan hebt en focus je op 1 ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga leren relativeren. Waarom aan veel dingen tegelijk denken, dat helpt toch nergens voor? Je zit nu met je mobieltje op internet, en het is leuk om op Goeie Vraag te zijn. Is er een persoon voor wie je op dit moment iets moet doen? Zo nee, ga dan gewoon lekker lezen of naar muziek luisteren.
Amadea
12 jaar geleden
Even tot rust komen.

Telefoon uit, computer uit, TV uit, muziek uit. Even alle externe prikkels om je heen uitzetten.

Rechtop gaan staan, je voeten zo plat mogelijk op de grond, links en rechts op heupbreedte.

Diep inademen. Tegelijk je armen aan weerszijden van je lichaam omhoog brengen met je inademing.

Je handen ontmoeten elkaar boven je hoofd. Even je adem inhouden en heel rustig uitademen en tegelijk je armen laten zakken.

Adem weer in, breng je armen weer rustig omhoog langs je lichaam. Boven je hoofd je handen elkaar laten ontmoeten, adem heel even inhouden.

Uitademen terwijl je je armen weer rustig laat zakken.

Doe dit net zo lang totdat je rustig bent geworden. Ga daarna lekker in bed liggen en slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere keer als je merkt dat je met verschillende zaken bezig bent, even diep ademhalen, en bedenken wat het belangrijkste is. De rest zet je in de wacht. Klinkt makkelijk, maar heeft wel even aanleren nodigLijstjes maken helpt voor sommige mensen , voor anderen niet,
12 jaar geleden
Klinkt alsof je veel rust nodig hebt. Ik heb een lange werkvakantie gedaan 4 maanden in het buitenland en vond het heerlijk.
Omdat je 16 bent kan dit alleen in de grote vakantie (leerplicht). Daarom zou ik er nu voor kiezen om een rustige wandeling door de natuur te maken, en niet de plaatselijke bossen maar een groter natuurgebied.
Klinkt saai maar omdat er niks om je heen gebeurt vind je wel erg veel rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op donderdagavond om 23.00 uur als je helemaal gestresst bent een boswandeling gaan maken...Handige tip, Michiel. Kom op zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft het in mijn verhaal om 11 uur snachts????? Niet alles moet je per direct uitvoeren! En het werkt weldegelijk ontspannend
Niets.

Waarschijnlijk zal de leiding hier dat niet als antwoord accepteren dus ik zal het even toelichten.

Jij wordt hoogstwaarschijnlijk overprikkeld door alles uit je omgeving. Bovendien pikt je onderbewustzijn van alles op, van apparaten en geluiden die inmiddels zo gewoon zijn geworden ( alsook teksten en vele andere indrukken, rommel in huis, noem maar op), dat je het in je normale bewustzijn niet bwust opmerkt, maar je wordt er wel moe van.

Ga ergens in de natuur zitten op op een lekker rustig plekje waar jij je helemaal fijn voelt, in je uppie. Ga gewoon een uur lang luisteren naar de geluiden om je hen en adem rustig door, via je buik. En doe alleen maar dat, verder niets. Doe dit maar eens 1,2,3 weken...
Val je terug in die gedachten focus dan weer op de geluiden om je heen. Xet wel je telewfoon uit, je pc, je tv, alles... luister alleen naar omgevinggeluiden en ga het liefst naar een park of bos of ergens anders in de natuur. Hier kom je tot rust...

Letterlijk niets doen dus. Zo gauw je aanval van werklust over is kun je weer beginnen... Zodra je weer overprikkeld raakt door al die gedachten die als een roedel jonge honden alle kanten op wilt neem je die rust weer...

Je kunt ook iets doen - en alleen dat op dat moment - wat jij echt leuk vindt om te doen... een van jouw talenten beoefenen... zonder tv, pc kranten telefoon, etc...

Nog een tip. Doe eens een weekje in de ruimte waarin je het meest leeft, alles wat los staat in kratten en berg dat op naar een andere ruimte. Observeer wat dat met jou doet, in een ruimte te leven met alleen maar meubelen...

Succes. zoek eens uit op google of jij je in het begrip HSP herkent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt mij heel erg bekend in de oren zeg!
Ik ben naar de huisarts gegaan en die heeft mij doorgestuurd naar de psycholoog waar ik toen de diagnose ADHD kreeg.
Dit is helemaal geen ramp en er kan heel goed met een beetje hulp mee worden geleefd.
Je moet alleen even leren hoe je dat het beste kan doen om alles zo goed mogelijk op een rijtje te houden en het voor jezelf rustiger en beter onder controle kunt krijgen.
Onderstaand heb ik de link van mijn eigen website over ADHD toegevoegd zodat je alvast een beetje kunt kijken of dit misschien ook jou probleem is.
http://www.wix.com/simjo4/adhd

Verder is het aan jou om je niet ook nog eens druk te maken omdat je je druk maakt.
Maak het allemaal niet te moeilijk voor jezelf en zoek een manier of iets waarmee je geholpen bent.

Tevens helpt schrijven mij ook al heel mijn leven om het minder druk te hebben in mijn hoofd.
Schrijven helpt voor meer inzicht in de situatie en je schrijft ook vaak de grootste druk zo van je af.

Heel veel succes in ieder geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 16 jarige leef je in de huidige maatschappij met een "overflow aan input". Je bent bezig om aan je eigen persoonlijkheid te werken, terwijl de omgeving (school, werk, sociale contacten, etc) ook constant een beroep op je doen.
Dan ga ik voorbij aan de invloeden (prikkels) van televisie, internet, hyves,facebook, noem maar op.
Vind je het raar dat je lichaam en dus ook je hoofd ( met het regelcentrum) af en toe op tilt slaan ?
Vreemd is dit niet, het gevoel te krijgen dat je helemaal gek wordt en daardoor het overzicht verliest en de controle over jezelf.
Mensen zijn vaak heel goed in staat al die prikkels te verwerken en te relativeren, maar zoals gezegd bij sommige situaties is de "input" groter dan de tijd die het nodig heeft om te verwerken en te plaatsen.
Daar zijn een aantal oorzaken voor te vinden:
Persoonlijk:
* de omgeving doet een zo groot beroep op jou dat je als het ware wordt overvraagd. Er wordt meer van je verlangd dan je lichaam en geest aankunnen.
* Je gaat jezelf overvragen door overal in mee te gaan en dingen op je te nemen, zonder te kijken wat het voor jou betekend, kan ik het aan, heb ik daar tijd voor, doe ik het voor mezelf of omdat die ander dat fijn vindt?
Medisch:
* Personen met een stoornis binnen het autismespectrum zijn heel lang in staat zich "overeind"te houden in de maatschappij, dankzij een (boven)gemiddelde intelligentie.
Daardoor kunnen zij zich schikken aan de omgeving en lijkt het alsof ze "normaal" functioneren. Tot het moment dat de "harde schijf"en jouw persoonlijkheid daar last van gaan ervaren en zodoende verstorend werken op het maatschappelijk leven.
* Personen die van zichzelf weten dat ze heel actief, spontaan,bezig en af en toe hyper zijn, heel impulsief reageren en niet altijd de gevolgen daarvan overzien, ervaren veel symptomen die overeenkomen met ADHD.
Beide stoornissen , die je vanaf je geboorte bij je hebt, kunnen op latere leeftijd voor grote verwarring zorgen en een grote stempel gaan drukken op je functioneren.

Voor al de genoemde mogelijke oorzaken is eerst een goede zelfstudie nodig, eventueel met behulp van anderen.
Kijk waardoor je het gevoel krijgt "gek "te worden en waardoor het jou niet (meer) lukt om alles overzichtelijk te houden. Ga op zoek naar de verstorende factoren en zoek de voorwaarden die je nodig hebt om rust te ervaren.
Als het goed is heb je nog minimaal 70 jaar te gaan op deze aardkloot.
Zorg goed voor jezelf en ga daar in investeren, je bent het waard.