waarom irriteren mensen zich aan elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik irriteer mij NOOIT aan een ander. Ik erger mij wel eens aan een ander. En een ander irriteert mij wel eens.

Antwoorden (14)

Omdat ze dingen doen die tegen hun eigen principes in gaan. Of omdat ze jaloers zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ander laat iets zien wat jij in JEZELF niet wilt zien en dan erger je er automatisch aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen is hetzelfde dus zullen de interresses ook verschillen.
Vaak is er ook jaloezie in het spel en dan krijg je irritaties.
Er kunnen zoveel dingen aanleiding geven om geirriteerd te raken, zoms zelf onbewust. Denk maar eens als je een spannend boek aan het lezen bent of een film aan het kijken, en iemand begint erdoorheen te praten of iets te vragen dat geeft irritatie.
Zelfs vervelende geluiden op de achtergrond kan al voldoende zijn tot irritatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen een bepaalde ruimte opeist. De ruimte is beperkt. Iedereen heeft een eigen territorium. Dieren hebben hun eigen territorium en mensen net zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je de kernkwaliteitenkwadrant? Je hebt een bepaalde kernkwaliteit, en het tegenovergestelde ervan is je allergie. Als jij bijvoorbeeld heel erg besluitvaardig bent, dan kun je je rot ergeren aan een twijfelkont, omdat die het tegenovergesteld is van wat jij bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat jij als overlast ervaart, is een reden om je eraan te irriteren. Een mens is nou eenmaal (bijna) altijd bezig met iets, en als het binnendringt binnen dat ballonnetje van bezig-zijn, voel jij dat als 'storing'.
Het hangt natuurlijk van je 'vorm van de dag' af, in hoeverre je je er aan ergert, of je het kan ignoreren. Als je moe bent, of al veel stress gehad hebt op een dag, is je incasseringsvermogen duidelijk minder, dan als je prima in je vel steekt.
En de ruimte die je om je heen voelt, speelt ook een rol. Hoe meer mensen om je heen, hoe eerder je je zult irriteren aan hun aanwezigheid. Midden in het bos of aan zee heb je helemaal geen last van mensen om je heen, in een mudje-volle tram als het buiten giet, en je aan alle kanten vreemde lichaamsdelen in natte jassen tegen je aanvoelt, stijgt je stress-level, en dus zal de kans dat je het irritante gebeuren nauwelijks meer verdraagt, toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein voorbeeld:

Als jij altijd heel netjes bent en alles goed opruimt en iemand anders laat alles altijd overal liggen. Ga je dit irritant vinden omdat je dit zelf niet doet. Je wilt alles netjes hebben. Als hij dit telkens niet doet ga jij je er aan irriteren. "Waarom ruimt hij het nu niet gewoon even op, is toch niet zo moeilijk!!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat mensen niet tegen gezag kunnen,dus als er een leider in een groep is kunnen mensen daar van afschrikken,en irritaties krijgen.Mensen die andere niet respecteren kan ook irritaties veroorzaken.Die mensen kunnen andere niet nemen zoals ze zijn.Mensen die altijd op de voorgrond willen treden kunnen andere voorzijn in communicatie dat kan ook irritaties op leveren.Mensen kunnen kwaad spreken over andere ,roddelen .Teveel mensen in een kleine ruimte die veel ruimte nodig hebben zitten te veel op elkaars lip en gaan ook een rol bepalen als er te veel kapiteinen bij elkaar zijn dan gaat het irriteren.Omdat ze allemaal denken het juist te hebben.Niemand luistert meer naar elkaar omdat ze allen hun zin willen hebben.Dan botst het en krijg je irritaties.Ook als je hoge verwachtingen hebt over andere mensen die niet uitkomen zonder het uit te spreken krijg je irritaties.Moeizame communicatie ,onduidelijkheden kan irritaties veroorzaken.Ik kan nog wel even door gaan.Dit zijn een aantal voorbeelden van irritaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn je zogenaamde "allergieën". Het tegenovergestelde van hoe jezelf bent of doet.
Wanneer je bijvoorbeeld zelf erg druk en spontaan bent in je uitlatingen kun je je irriteren aan een erg verlegen persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen verschillen en je soms mensen iets ziet doen wat jij zelf nooit zou doen omdat je bijvoorbeeld; andere normen en waarden hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een heel mooi kwadrant voor gemaakt met uitleg erbij. Ik heb er op mijn werk een workshop over gehad, en dat was heel nuttig en interessant.
Als je op google zoekt op kernkwadrant dan kun je er veel informatie over vinden. Hij wordt veel gebruikt ook voor sollicitaties e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smoes, smoezen. Als je het vaak zegt, wordt het een merkwaardig klinkend woord. Smoezen hebben daar overigens geen last, ze komen in uitbundige mate voor in onze communicatie. We smoezen er wat op los, en zijn vaak niet origineel in het verzinnen van een smoes. Op internet zijn allerlei lijstjes te vinden met een smoezen top-10. ‘De brug was open’ en ‘mijn band was lek’ staan daar niet meer in. Het zijn klassiekers geworden die niet goed bruikbaar meer zijn als smoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je soms niet hetzelfde denkt dan de andere persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we een andere houding van de ander verwachten.
of het niet eens zijn met elkaar.