wat kan voorkomen bij stres als klachten bij een mens?

ik wil graag weten wat er namelijk gebeurd met het lichaam als er veel stres is ( door anderen)
ik weet wel wat je er mee kunt doen om het op te lossen

het volgende weet ik al
- roos

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

En ik weet uit eigen ervaring dat je lichaam een blackout krijgt. Te veel strss is dus schadelijk voor het lichaam op een gegeven moment kan je lichaam het niet meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat gebeurd er dan als het lichaam het niet meer aankan ik leef er ondertussen al bijna 14 jaar in
fremar
12 jaar geleden
dan krijg je ernstige psychische problemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een gegeven moment stort je dus in elkaar en krijg je een hart stilstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen met stress krijgt een hart stilstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je raakt in een diepe depressie
Het mechanisme verantwoordelijk voor de beschermingsreactie tegen mogelijke bedreigingen wordt in literatuur een 'fight or flight ' reactie genoemd en speelt zich voornamelijk af binnen ons sympatisch zenuwstelsel. Het sympatisch zenuwstelsel is het deel van het zenuwstelsel wat zich vooral bezighoudt met reacties op prikkels van buiten af (bijv. geluid, temperatuur, omgeving, gevoelens…etc). Dit zenuwstelsel is verantwoordelijk voor bekende gevoelens van angst, onrust en algemene spanning. Als we in een 'flight of flight' situatie terechtkomen zorgt het sympatische zenuwstelsel er binnen enkele seconden voor dat:
De stofwisseling toeneemt
De ademhaling versnelt en omhoog gaat
De hartcapaciteit een factor 4 tot 5 toeneemt
De bloeddruk omhoog gaat
Er diverse stress hormonen vrijkomen (bijv adrenaline)
De bloed toevoer naar vitale organen toeneemt en naar de spijsverteringsorganen en huid afneemt
De zintuiglijke waarneming toeneemt en we alerter worden.
De spierspanning toeneemt.
12 jaar geleden
Dat kan vanalles zijn. Meeste mensen herkennen bij zichzelf wel hun ' zwakke' plek.
Hoofdpijn, rugklachten, darmklachten (zowel diarree als verstopping) hoofdpijn, maagklachten. Dat zijn wel veel voorkomende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen volledige lijst maar nog wel een aanvulling:
Je krijgt puistjes (wat ook een beetje aansluit op je roos)
Heel erg moe zijn
Overal meer pijn (als je normaal ergens pijn hebt ofzo dan is het gelijk wat erger, meer buikpijn en hoofdpijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke op deze reacties van nelly3 en desibel kan ik de volgende klachten dat dus al uit halen
sneller hoofdpijn
rugklachten
puistjes en roos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ondertussen ook aan het google gegaan en heb dit gevonden Lichamelijke gevolgen
Chronisch piekeren en emotionele stress kan tal van gezondheidsproblemen veroorzaken. Als je tijdens een stresserende situatie in paniek raakt, dan zorgt je zenuwsysteem ervoor dat er stresshormonen als cortisol vrijkomen in je lichaam. Die verhogen je bloedsuikerspiegel en triglycerides, vetten in je bloed. Dit kan lichamelijke reacties veroorzaken als moeite bij het slikken, duizeligheid, droge mond, snelle hartslag, vermoeidheid, hoofdpijn, moeilijkheden bij het concentreren, irritaties, spierpijn, gespannen spieren, misselijkheid, snelle ademhaling, kortademigheid, zweten en rillen. Ook lijden je immuunsysteem, spijsverteringsstelsel, korte termijn geheugen, je aders en harten eronder.
Verlaging frustratietolerantiedrempel (kribbig, snel boos)
Slapeloosheid
actieve dromen/nachtmerries
flauwvallen
hypervigilantie / paranoia

To name but a few...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik heb is darmklachten ( prikkelbare darm syndroom ) wat ontstaan is door stress. Ook krijg ik als ik veel denk over een onderwerp een koortslip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress kun je ook vertalen met spanning. Een gezonde spanning is nodig om prestaties te leveren en het beste in jezelf boven te halen. Zie het als een overlevings-mechanisme dat ieder mens heeft om zichzelf staande te houden in het leven en zijn omgeving.
Waar jij op doelt is een te grote stress: Doe niet zo overstressed ( doe niet zo overspannen).
Dan begint het verstand het lichaam te overvragen en komen de normale reacties van het lichaam in het gedrang.
Meer gebruik van energie: gevolg= vermoeidheid.
Vermoeidheid: moeite om signalen te herkennen en daar adequaat op te reageren: gevolg =impulsieve reacties die voortkomen uit het verlies van overzicht. Reacties worden kortaf, gevoed door irritatie en boosheid.(kort lontje).
Jij gaat mee in wat de omgeving vraagt van jou op dat moment. Niemand geeft graag toe dat het tempo niet bij te benen is of dat je het niet kunt. Teken van onvermogen en falen van jezelf als mens. Je houd je vast aan het beeld wat je van jezelf hebt en wat je gegeven hebt aan je omgeving.
Om dat beeld toch kost wat kost vast te houden ga je jezelf inderdaad overvragen, besteed je meer tijd en vooral energie om alles klaar te krijgen en vergeet je de behoeftes van jezelf.Dat geeft die onvrede over je eigen functioneren.
Tegelijk ben je niet goed bezig met je energiebalans en ga je meer energie uitgeven dan je hebt. Daar kun je heel ver in gaan. Gevolg: onrust,onvrede,vermoeidheid,het gevoel achter de feiten aan te lopen, er moet nog zoveel.
Logisch dat het lichaam gaat protesteren met maag-of darmklachten, hartkloppingen,hoofdpijn en verstoorde nachtrust,niet meer kunnen genieten en het gevoel hebben of iedereen aan je kop zeurt.(verstoorde luisterhouding).
Neem deze signalen serieus en maak een keuze: Voor wie doe je het allemaal? Voor je omgeving of voor jezelf?
Ben mens en weet dat je beperkingen hebt. (Gelukkig !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna alles eigenlijk.

van burnout (als je maar lang genoeg stress hebt) tot darmklachten.
verstoppingen, hoofdpijn (in vele varianten) hallucinaties, angststoornissen, depressie, fobieën, een zelfbeeld wat keldert, hartklachten, hyperventilatie enz. enz.

bij elk mens zal stress zich op een andere manier kunnen uiten, maar ook op meerdere manieren en kunnen klachten bv verergeren als men de stressfactor niet aanpakt of hier niet op een andere manier mee om leert te gaan.

je zegt dat stress komt door anderen, maar ga bv eens aan de slag met het idee waarom het op jou zoveel invloed heeft, en waarom het voor jou stress oplevert.

trek jij je het teveel aan, leg je voor jezelf de lat te hoog, wil je doen aan verwachtingen van anderen, (aanpassen) loop je jezelf voorbij, kan je je persoonlijke grenzen aangeven, is er begrip voor jou gevoel en persoonlijke ervaring, (luisterend oor)
...dus kan je er (met of zonder hulp) een andere draai aan geven zodat dezelfde feiten niet zoveel stress meer opleveren of is het nodig jezelf van de situatie te verwijderen (bv ouders die elke dag bonje hebben en jou erin betrekken om maar een voorbeeld te noemen)