Hoe reageer ik best als mn vriend telkens dreigt de "relatie te beëindigen" (om mezelf er dus niet door te laten overrompelen)?

Bij elke kleine ruzie gaat mn vriend uit zn dak. Okee, ik weet ook wel dat ik een confronterend mens ben en daar wil ik iets aan doen. Maar ik heb de indruk dat ik dit niet binnen een beschermde context kan doen omdat hij bij het minste geringste roept dat we niet bij elkaar passen en dat het "concept relatie hem teleur stelt". en van die dingen. Ik heb gewoon het gevoel dat ik totaal niet belangrijk ben voor hem, alhoewel hij me op vele andere momenten laat zien dat dat wel zo is Alleen in zijn woorden laat hij altijd uitschijnen dat hij er niet om geeft als hij me kwijt is. Dat kan trouwens perfect een dag nadat hij gezegd heeft hoe fantastisch we het met elkaar hebben...
Dit verwart me wel wat. Ik heb dan de neiging om ofwel boos te worden (als ik me sterk voel) ofwel de plooien glad te strijken (als ik in mijn verlatingsangst geraak). Nu zijn we naar Berlijn geweest en daar was een kleine ruzie over het feit dat ik verwachtte dat hij zou eten op een bepaald moment en hij niet wilde. Okee, ik heb dan hem wat "gepusht" en ben buiten gegaan (om af te koelen). En heb me nadien verontschuldigd. Maar hij blijft dan drie dagen zuur waardoor ik ontplofte en misschien dingen gezegd heb die niet horen...
Deze voormiddag was hij terug vriendelijk en lief, maar ik heb het opnieuw ter sprake gebracht. verkeerd misschien, ik goot olie op het vuur en daar gingen we weer "we passen niet bij elkaar"...
Kan ik iets doen zodat ik rustig blijf en de boel niet escaleert?

Toegevoegd na 5 dagen:
bedankt iedereen!

liveisgreat
12 jaar geleden
36.9K

Het beste antwoord

Een relatie die in stand gehouden wordt door dreigementen kàn nimmer blijvend zijn.

Je eindigt met de vraag: 'Kan ik iets doen zodat ik rustig blijf en de boel niet escaleert?'

Maar MOET jij wel iets doen..ofwel moet JIJ daar iets aan doen? Ik vrees dat HIJ iets aan zichzelf moet doen.

Jij moet feitelijk alleen maar je eigen leven en je eigen 'ik' beschermen...ofwel jezelf behoeden voor veel verdriet.

Je geeft aan aan verlatingsangst te lijden..en ik vermoed dat je partner van dat feit op de hoogte is..èn ik vermoed tevens dat hij van die angstgevoelens misbruik maakt..

Aldus maakt hij jou afhankelijk van hem..waardoor hij zich op geen enkel punt meer behoeft te beheersen.

Wat jij eraan kunt doen is het volgende: Zodra hij weer eens aangeeft dat hij jullie relatie eigenlijk niet zo ziet zitten..kun jij heel rustig pratend zeggen:

We moeten eindelijk maar eens over ons en over onze relatie gaan praten.

Vraag hem in dat gesprek in rustige bewoordingen of hij jou ECHT niet ziet zitten als zijn partner...of dat hij enkel de bedoeling heeft 'het van jou te winnen'

Als hij aangeeft jullie relatie ECHT niet te zien zitten..dan zou ik zeggen..verbreek die dan meteen..want een dergelijke 'band' is feitelijk allang geen band meer.

Zegt hij dat hij dat eigenlijk niet meent..druk hem dàn op zijn hart dit nimmer meer te zeggen..omdat JIJ hèm dan verlaat.

Als je denkt dat het beter is de huidige situatie in stand te houden met 'altijd maar toegeven' en 'altijd maar de minste zijn'.. Dan zul je met veel verdriet en tranen merken dat je meer en meer de eeuwig afhankelijke...onderliggende partner wordt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord ton.
liveisgreat
12 jaar geleden
dergelijke vragen zijn niet mogelijk zonder woede. Als ik zeg "laten we es praten over de relatie" hoort die het zelfs niet denk ik. of zegt hij "ja, laten we het dààr nog es over hebben". of "allee hop, avond om zeep, ze gaat eraan beginnen".
Het is allemaal zo raar : enerzijds lezen we boeken over relaties en bespreken die ook. ik heb dan telkens hoop dat het betert. maar als hij dan weer eens woedend wordt lijkt hij alles te vergeten.
Ik heb dan niets ooit goed gedaan, of wat ik gedaan heb telt niet ("denk je nou echt dat iemand anders dat nog niet voor me gedaan heeft?") etc.
Zijn credo is "jij gaat MIJ niet klein krijgen".
Als we het dan uitpraten (nou ja...) blijft hij in zijn discours "ik val je zo niet aan", of "mijn moeder zegt zulke dingen niet tegen me" enz... Ook al geef ik Ik-boodschappen, vraag of hij even rustig wil luisteren, pak het aan met fluwelen handschoenen, allemaal geen effect. Het enige wat ik kan doen is zwijgen, aanvaarden en binnen zijn kader bewegen.
Als ik dat doe is hij best lief. Hij heeft zulke bepaalde gedragingen om me ter wille te zijn : tafel afruimen etc. Al hoeft hij dat niet te doen van me, ik vind het veel gezelliger om nog wat na te praten zonder dat alles meteen weg moet. Plus zet hij het dan onmogelijk op elkaar (niet stabiel bedoel ik) en wil het dan niet stabieler zetten. En dat is ook weer iets waar hij kwaad over wordt als ik zeg "laat nu alles rustig staan aub". Ik doe dit enkel als hij bij mij is, bij hem doet hij wat hij wil natuurlijk.
Kan sowieso moeilijk met grenzen om, wordt daar echt kregelig van en zoekt naar manieren om er toch over te gaan.
Maar...
liveisgreat
12 jaar geleden
Hij laat me ook vaak kiezen naar welk restaurant we gaan of dergelijke, doet een hemd aan (cadeautje van me) om me plezier te doen ook al vraag ik het niet, enzenzenz. Heeft ook een motorfiets gekocht omdat ik op zijn huidige niet zo goed zat. Dus dat allemaal wel.
Alleen op emoties, steun, geborgenheid e.d. is er echt niets. Als ik triest ben, word hij woest.
Bv. toen ik zei dat ik toch nog wat moest bekomen van Berlijn (de reden van de ruzie waarover deze vraag ging) begon hij direct te gillen "Ja, inderdaad, dat was de smerigste rotvakantie die ik ooit gehad heb" en dan weer heel die uitleg dat hij geen relatiemens is, dat hij beter af is zonder mij, dat ik ook geen relatiemens ben enz enz.
Kan hij niet gewoon zeggen "och, weet je wat, ik ben ook triest en erg teleurgesteld, maar wij hebben ook al leuke vakanties gehad, volgende keer beter." Dus ik word nooit getroost moet emotioneel geven geven geven en krijg nooit iets terug. geen lieve woorden, geen tederheid, niets.
Dus hij doet zeker wel dingen voor me maar er is geen innige band mogelijk. en als die er dan heel even is, moet hij direct weer ruzie maken om een bagatel (bv. zijn gezicht is te bruin geworden in de vakantie).
Heeft ook heel weinig invoelingsvermogen. Als ik bv. vraag om niet telkens over zn romantische momenten met zn exen te praten als wij iets gezelligs doen zegt hij "dat is toch gewoon eerlijk?" of "Mag ik dan niets over mn verleden vertellen"? Terwijl het gewoon gaat over wat hij zegt (ik kan best verdragen als hij zou zeggen "ik ben met.... daar es geweest en toen blablabla..." maar niet op een intiem moment intieme dingen vertellen). Hij wordt ook razend als ik een voorbeeld geef om dit te illustreren (bv. "ik vond het niet zo leuk dat je op de nachtelijke wandeling door het bos constant vertelde over je nachten met....... in jullie mobilehome, en hoe gezellig dat allemaal was"). Echt raaaaaaaaaaaaaazend wordt hij dan. En zegt dat ik compleet gaga ben, dat hij gestraft wordt voor zijn eerlijkheid enz.
Hij is zo vaardig om me het gevoel te geven dat ik totaal niet deug en altijd veel eis en zo, maar tegelijk is hij ook lief en leest dus die boeken met me.
Het is allemaal zo dubbel en dat maakt het moeilijk om klaar te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo heel je verhaal lees, bekruipt mij het gevoel dat deze hele relatie..een uitzichtloze relatie is. Als hij jou niet het gevoel van geborgenheid kan..of wil..geven en hij nooit tedere gevoelens tegenover jou toont, kom je heel veel tekort. Elke vrouw..elk meisje..heeft (grote) behoefte aan tederheid èn aan het gevoel veilig te zijn bij haar partner.. Als hij jou die gevoelens van geborgenheid èn die tederheid niet kan..of wil..geven lijkt het mij dat je je verlatingsangst maar even buiten spel moet zetten en..hèm verlaten. Zolang jij je binnen zijn kader beweegt is alles goed, vindt hij.. maar alles is dan natuurlijk bij lange na niet goed..aangezien jij jezelf feitelijk helemaal moet wegcijferen en opofferen voor hem. En dit..kùn je eenvoudig niet een heel leven volhouden. Je verdriet vanwege de vernederingen tezamen met gevoel continu door hem onder de duim gehouden te worden, maken jou, innerlijk, kapot. Wees verstandig en laat die man, die egocentrische figuur, lekker in zijn eentje van zijn eigen ego genieten..òf een ander meisje zoeken die zich geestelijk en wellicht lichamelijk als een slavin wil laten behandelen. Dus..maak het zelf uit..voordat hij dat op zekere dag gaat doen.. Want dàt hij jou op zekere dag de bons geeft..lijkt mij wel overduidelijk. Het doet mij pijn je dit advies te moeten geven..want ik wil altijd proberen geliefden bij elkaar te houden..of tot elkaar te brengen. Maar ik vrees dat jij een leven vol verdriet tegemoet gaat als je bij hem blijft..vandaar.. Warme groet, Ton

Andere antwoorden (14)

Jouw vriend gaat wel heel ver als ik dit lees. Ik zou de relatie verbreken als ik jou was want hij is absoluut niet bezig om jou gelukkig te maken. Hij speelt met je gevoelens en manipuleert je en daarmee doet hij je heel erg veel pijn. Laat dat niet langer toe. Ik denk dat het ook daardoor komt dat je je sneller aan anderen irriteert. Dat is echt niet normaal, geen mens kan constant op de tenen lopen om alles goed te doen. Dat moet ook niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij maakt je afhankelijk van hem, door je angst aan te zaaien.

Angst is een sterke wapen. In sommige gevallen is angst zelfs sterker dan liefde. Ik denk dat hij even bang is dat het uitgaat, daarom probeert hij zichzelf zekerheid te geven door jou afhankelijk te maken.

Mensen die van je houden kunnen je alsnog verlaten als ze merken dat dat slimmer is. De hersenen functioneren namelijk dan nog goed genoeg om zoiets te beseffen.

Maar als je eenmaal afhankelijk bent kan je dat niet meer, wat hem de volledige zekerheid geeft dat je hem niet verlaat.

Ik hoop dat dit meer inzicht geeft in jullie situatie. Aangezien het bij elke persoon verschilt durf ik niet te zeggen hoe je dat moet aanpakken, ALS het uberhaubt klopt wat ik zeg. Ik kan je wel adviseren om respect voor jezelf te behouden, om dus van jezelf te blijven houden voor wie jij bent. Dat hoort je vriend overigens ook te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
wat bedoel je met "Mensen die van je houden kunnen je alsnog verlaten als ze merken dat dat slimmer is. De hersenen functioneren namelijk dan nog goed genoeg om zoiets te beseffen."?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je heel erg veel van iemand houdt en de relatie die je met diegene hebt gaat niet meer, is het nog wel mogelijk te beseffen dat het moet stoppen.
Ook al ben je helemaal weg van die persoon, je kan alsnog tegen jezelf zeggen "weetje wat, ik hou wel van hem/haar maar dit gaat gewoon niet meer, dit moet stoppen voordat we elkaar alleen maar meer pijn doen". Ik moet er wel bij zeggen: Hoe verliefder je bent hoe lastiger het wordt om op eigen kracht zoiets te beseffen, maar de mogelijkheid om het op eigen kracht te beseffen is nog reeel. Dat is dan alsnog goed te doen. En dat bedoelde ik met "de hersenen functioneren dan nog wel goed genoeg", omdat je dan nog steeds met je kop kunt denken in plaats van alleen met je hart. (overigens bedoel ik dit natuurlijk niet letterlijk, denken doet je hart niet) Maar stel nu, je bent niet of niet alleen verliefd op die persoon, en je houdt niet of niet alleen van hem, maar je bent ook voor je geluk afhankelijk van hem, je hebt hem als het ware nodig om te kunnen stralen, te lachen en te voelen. Dan kan jij nog heel moeilijk om nog te beseffen dat je bij hem weg moet. Als je iets denkt nodig te hebben zal je niet eens willen beseffen dat je het moet verlaten, laat staan het ook nog daadwerkelijk doen. En dat is een machtig wapen voor de ander, als hij zelf bang is dat je hem verlaat. Hij kan zich kwetsbaar opstellen en oprecht laten merken dat ie bang is je kwijt te raken, maar hij kan er ook voor zorgen dat hij onmisbaar wordt. En dat geeft hem, op een hele verkeerde en ongezonde manier, uiteindelijk dezelfde zekerheid. En dit gebeurt in nog veel ergere mate als je ook nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik typ met een iphone en dat is niet zo overzichtelijk. Ik zie dat ik een zinnetje aan het eind vergeten ben weg te halen. Die moet je dan maar even wegdenken. Heb je hier trouwens wat aan of heb je zoiets van waar heb jij in godsnaam over?
Verbreek zelf de relatie én raadt hem aan hulp te zoeken voor zijn probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ex vriend heeft dat ook een keer gezegd. Ik heb meteen ingestemd en gevraagd wanneer hij zijn spullen op kwam halen. Die reactie had hij niet verwacht. Dat zei hij dus ook, en dat hij niet wilde breken, dat hij aandacht wilde, bevestiging van liefde. Maar voor mij hoefde het niet meer.
Als iemand daar mee dreigt is hij zelf niet klaar voor een relatie en snapt hij het concept relatie niet.
In een relatie moet je je veilig kunnen voelen en jezelf kunnen zijn. Hoe kan dat nou als je steeds zo'n dreiging krijgt?
Meneer wil zijn zin en heeft jouw in de tang. Dat vind ik nogal ongelijkwaardig.
Overigens, mijn ex en ik zijn nu goede vrienden, dat werkt voor ons beter.
Jij hoeft niet te zorgen dat de boel niet escaleert, jullie moeten elkaar nemen zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik ben zeker dat, als ik dat zou zeggen, hij mij achteraf de schuld zou geven omdat ik de relatie heb uitgemaakt :). Hij draait altijd alles zo dat het mijn schuld is. Maar ik begin meer en meer ook die optie te overwegen, dus als hij zegt "het is beter blablabla" dat ik dan zeg "okee, your choise". Maar dan komt mijn verlatingsangst naar boven...gek he.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, het is helemaal niet gek dat jij bang bent hem kwijt te raken als je reageert met "Ga dan maar!". Maar je moet ook inzien dat hij misbruik maakt van jouw verlatingsangst, door constant te dreigen dat hij de relatie wil beëindigen. Hij heeft je dus helemaal 'in de tang' met dat dreigement. Dat is geen gezonde relatie: het maakt je volledig afhankelijk van hem.
Je eindigt met: kan ik iets doen ?
Een relatie is iets van samen en daar moeten jullie samen aan (blijven) werken als jullie er beiden in geloven.
Als ik jouw verhaal lees is jouw vriend een ster in het manipuleren, maar ben jij degene die zich laat manipuleren.
Hij heeft drommels goed in de gaten dat jij angst hebt dat het werkelijk een keer tot een breuk komt en dan ben jij daar uiteraard de oorzaak van en blijf je zitten met een heel groot (aangepraat) schuldgevoel. Lekkere vent !
Wat kan ik doen , dat is jouw vraag.
Mijn antwoord is: Als hij weer een keer komt met "we gaan uit elkaar" , noem direct een datum op en ga daar maar eens heel serieus op in, laat hem maar eens heel erg schrikken en kijk maar eens hoe hij reageert (na een paar uur). Houd je poot stijf en ga zelf in de rol van onderhande-laar. Jullie gaan uit elkaar en jullie gaan eerst eens even heel goed nadenken wat jullie ( en vooral jij) wilt. Geen manipuleren, jouw besluit staat vast.
In een relatie komt het geven en ontvangen van twee kanten op basis van gelijkwaardigheid. Is er dat niet dan hebben jullie geen relatie, maar een vriendschap op drijfzand.
Wil jij zo verder, voel je jezelf gelukkig op dit moment, hoe ziet het er over een jaar uit?
Het is zijn keuze om jou zo te benaderen en behandelen, laat hem nu ook maar de consequenties van zijn handelen voelen en ervaren.
Durf die confrontatie aan, maak er maar een conflict van, maar ga jezelf niet "aanpassen aan zijn nukken" .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent zijn karakter en weet nu onderhand wel dat hij op het moment dat hij ontploft dingen zegt waar hij zelf niet achter staat. Waarom ga je er dan nog op in? Laat toch waaien! Ik zou antwoorden "Je doet maar!" en er verder het zwijgen toe doen. Je moet hem niet zo letterlijk en serieus nemen. Overigens roep jij in je woede zelf ook dingen die je niet meent dame. En misschien ben je ook wel een beetje een vervelende zeikerd, excusez le mot. Waarom heb je dat ruzietje in Berlijn nu weer opnieuw ter sprake gebracht? Was het onderwerp dan zó belangrijk? Daarmee lok je alleen maar weer een nieuwe ruzie uit. Mijn man is ook zo'n figuur die van alles roept als hij kwaad is. En hij blijft later ook altijd zeuren over meningsverschillen die totaal niet belangrijk waren in mijn optiek. Dan zou ik hem wel achter het behang willen plakken! Inplaats daarvan ga ik er gewoon niet meer op in.

Wat je verlatingsangst betreft: houd je zoveel van je vriend dat je hem niet wilt missen? Of ben je gewoon bang om alleen te zijn? Vraag jezelf dat eens af en neem je beslissing op grond van je conclusie. Alleen zijn heeft nadelen, maar ook voordelen. Een voordeel is bv dat je vrijelijk op zoek kunt gaan naar iemand die beter bij je past.
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik heb net dezelfde overweging gemaakt: waarom laat ik niet waaien? volgens mij ben ik een oude relatie (met mijn ouders) aan het opkuisen. Ik hoop nog altijd dat hij op een dag zegt "okee, ik begrijp je helemaal, ik zie nu ook in dat ik je pijn gedaan heb en ik ben bereid om eerlijker te communiceren als jij me pijn doet". Of iets in die aard. In ieder geval : dat hij mijn ziel erkent. Maar hij roept in het donker "zie mij zie mij zie mij" niet alleen met ruzies e.d. maar constant. Wij zijn twee kinderen die van elkaar willen dat de andere hem/haar ziet. Een heel oud zeer dat we met elkaar afwerken allicht. Alleen zou ik denken dat het zou helpen mochten we dat dus beiden inzien en hieruit leren en erover kunnen praten met elkaar. Maar daar gaan we weer.... mijn ouders hebben ook nooit kunnen toegeven dat ook zij 'schuld" hadden aan mijn "gedrag" (bv. dat ik tot hoge leeftijd in mn broek plaste al kreeg ik dan telkens slaag). Ik heb mn ouders ooit geschreven dat ik gewoon wilde praten met hen en mn moeder zei enkel "hoe durf je zo een brief naar ons schrijven". Dat is exact wat mn vriend doet : mn boodschap negeren en me een schuldgevoel aanpraten. Mn vader had ook een overheersende moeder, durfde dit niet op onze moeder uitwerken (dat was een enorm kaliber) dus wij betaalden ervoor. Ook van die onzinnige redeneringen als bij mn vriend : dat wij niet moesten denken dat hij voor ons ging plooien e.d.
En hij ontploft dus echt wel constant, ik kan zijn eisen echt niet vervullen. Ik mag echt helemaal niks misdoen. En zo was het bij ons thuis ook : per ongeluk scheeltje laten vallen van een plastic pot en mn moeder ontplofte en ik kreeg slaag.
Ik moet dus uit de illusie geraken dat mn vriend ooit zal veranderen (toch niet zoals ik het voor ogen heb) en mn ouders van binnen loslaten. denk ik.
liveisgreat
12 jaar geleden
BTW ik heb de ruzie niet ter sprake gebracht, gewoon gezegd dat ik me beroerd voelde na de reis naar Berlijn. Had ik misschien idd beter niet gedaan, maar als je nooit of te nimmer je gevoel kan uiten zonder dat iemand ontploft, zit je op de duur zo vol van opgekropte emoties dat die ook ergens weg moeten. Ik vreesde ook de doofpot : we zwijgen erover en doen verder alsof er niks aan de hand is. Tot de volgende ontploffing. waarmee ik dus niet zeg dat ik er inderdaad beter over had gezwegen
Super trouwens dat jij zo sterk bent geworden. Misschien is je relatie ook "zekerder" dan de mijne omdat je gehuwd bent. en maakt dat je sterker omdat je weet dan hij voor je gekozen heeft? Bij mn vriend heb ik dat gevoel niet, juist omdat hij ervan uitgaat dat een relatie enkel bestaat uit heerlijk genieten en geen emoties toelaat behalve zijn eigen kwaadheid dan...Hij toont nooit verdriet of dergelijke, alleen lachen/gieren/brullen of woede.
zondag
12 jaar geleden
Ten eerste denk ik dat aan het karakter van een volwassene weinig meer te veranderen valt. Ten tweede krijg ik de indruk dat je een vriend hebt genomen die heel erg op je ouders lijkt qua gedrag. Of is dat niet zo en was hij eerst anders? In dat geval is er iets dat maakt dat hij nu steeds om het minste of geringste ontploft. Is hij gestrest door zijn werk? Of doordat hij geen werk heeft? Of door jou? Of door zijn verleden? En wat vindt hij er zelf van dat hij steeds ontploft? Wordt het misschien tijd voor hem om naar een psycholoog te gaan? Of moeten jullie samen in relatietherapie?
liveisgreat
12 jaar geleden
wel, hij vindt niet dat hij ontploft maar dat hij gelijk heeft . Hij zegt letterlijk "dat is niet MIJN realiteit, dat is DE realiteit. Jij hebt het mis want (blablablabla...) Altijd en met alles. Af en toe krijg ik wel es een "sorry"-bloemetje, dan is hij een tijdje rustig. Maar dan begint het van vooraf aan. Idd heb ik iemand genomen die erg op mn ouders trekt plus iemand waar ik hetzelfde mee kan uitwerken. Hij trekt fysiek erg op mn pa vroeger, en ook qua karakter en patronen (bv. niet tegen zn moeder op kunnen, zich snel in "zn eer" aangetast voelen, brullen en tieren als ik huil...). En aan de andere kant een gezellige vent. Dat kunnen we dan ook goed : gezellig samen iets gaan drinken en zo. Maar als het dieper gaat, komt de woede. Hij was eerst anders, in de zin dat hij bij aanvang wel duizend keer zie dat praten belangrijk is in een relatie, dat ik altijd moest zeggen als er iets op mn lever lag enz... Toch had ik toen al het gevoel dat hij me moeilijk in zn leven kon passen, hij begon meer en meer voor zn moeder te doen. De clash kwam na een eerste vakantie, waar ik voorzichtig gevraagd had waarom zn moeder en kids niet mochten weten dat hij bijna een jaar een relatie had. Hij is toen samengeklapt (nog niet woedend destijds) en sprak gedurende twee weken nauwelijks. Daarna maakte hij het uit met een brief en de vraag hem hierover niet te bellen. Wat ik wel deed. Hij belde een week later terug en zei dat hij dat allemaal niet zo bedoeld had. Ik wist niet meer waar ik stond. Dan wilde hij met me terug beginnen "alleen voor de seks". Omdat ik dacht "dat verandert wel", ben ik erop ingegaan. Nu zegt hij dat dat allemaal niet gebeurt is, dat hij dat nooit zou zeggen. Ik kreeg een zwaar ongeval en hij wilde destijds zelfs niet naar de intensieve afdeling komen omdat onze relatie "niet goed liep" terwijl hij wel wist dat ik waarschijnlijk zou sterven. Om maar te zeggen dat hij enorm koppig is, over leven en dood heen. Nadien is hij wel bijgedraaid, maar hij bleef enorm in zijn moeder investeren. Nu heeft hij een regeling :één w.e. ik, één w.e. zijn moeder, en daar voelt hij zich beter bij.
Eén vrouw heeft hem ooit kunnen raken, door hem zn dochter te ontzeggen. Hij is ook nog altijd woest op het leger (30 jaar terug) en omdat ze hem toen zo vernederd hebben. En ook omdat "de Vlamingen vernederd zijn in het verleden" :-I...
zondag
12 jaar geleden
Klinkt niet als een stabiele persoonlijkheid maar als iemand die zeer gekwetst is in het leven en dat niet verwerkt heeft. Lijkt me tijd voor hem om daar eens iets aan te doen door middel van een psycholoog. Maar of het je lukt hem daarheen te krijgen? Ik heb er mijn twijfels over. Te meer daar hij zelf niet beseft dat hij geregeld ontploft. Mag ik vragen hoe lang je deze relatie hebt? Hoe goed ken je hem? Dat speelt nl ook een rol bij je afweging of je hem moet beeindigen. Maar heb je al een antwoord voor jezelf of je bij hem blijft om hém of omdat het je zwaar zou vallen alleen te zijn? Je zegt dat hij eerst anders was, maar toen durfde hij misschien nog niet zijn ware gezicht te laten zien. Wees eens eerlijk tegen jezelf; vind je dat je moet blijven bij iemand die niet eens langs komt als jij een zwaar ongeval hebt gehad en misschien gaat sterven? Heb je hem daar toen later mee geconfronteerd en wat had hij toen voor excuus of smoesjes? Dus hij laat zijn vriendin rustig op haar eentje dood gaan ömdat de relatie niet goed loopt"? Meid waar ben je mee bezig? Dat hij de relatie alleen weer wilde oppakken voor de sex klinkt ook niet zo fraai. Nog één vraag: ben je jaloers op de rol die zijn moeder in zijn leven speelt en maken jullie ook ruzie over haar?
zondag
12 jaar geleden
En nog even dit: voor jou heeft hij al enkele vrouwen "versleten". Dat zegt toch ook iets? Of heb je zand in je ogen?
liveisgreat
12 jaar geleden
wel, als ik hem zie gaat mn hart open maar ik durf me niet meer helemaal te openen omdat hij mn hart al zo vaak heeft dichtgeklopt... Niet bewust en vrijwillig natuurlijk, maar liefde is erg bedreigend voor hem. Voor hem gaat liefde over seks en bij elkaar leute hebben en niet over het wezen van de ander te ontmoeten. Hij seksualiseert me ook erg vaak, bv. als ik zeg dat ik destijds met mn ex-man in Amsterdam was maar niet naar een bepaald museum ben gegaan en daar nu wat spijt over heb zegt hij "jaja, je wilde zeker teveel met zn... spelen". Als we in het Louvre kwamen zei hij "dat windt je zeker op als je al die naakte... ziet". Als ik met mn benen open zit om bv. mn rugzak dicht te doen kan hij het niet laten om een allusie te maken op wat ertussen zit (bv. doe alsof hij met zn vinger gaat prikken). Hij is zeer zelden zacht en teder, als hij me vastneemt wil hij ofwel mn achterwerk vasthouden ofwel de zijkant van mn borsten. Hij wordt dan ook weer kwaad als ik zeg "neem me nu toch es gewoon vast". Soms doet hij het wel maar dan met zo een kop van "jij je zin" dus dat voelt dan ook weer niet goed.
Zijn smoesje ivm het ongeval was dat hij zijn kinderen niet mocht alleen laten (toen 17 en 19) tijdens zijn bezoekrechtweekend.
Wij maken geen ruzie over zn moeder, maar ik confronteer hem soms wel met het grote emotionele engagement dat hij heeft tov haar en vergelijk dit met het engagement tov mij. Bv. als zij de griep heeft kookt hij voor haar, als ik de griep heb zegt hij "ik kan maar beter weggaan zeker?" Belt dan 's avonds wel hoe het is, maar het mag dus allemaal niet te dicht en teveel engagement zijn. Het is alsof hij het voor zichzelf allemaal wat moet afhouden, afstandafstandafstand, ook als we dingen samen doen, en dat het alleen zo haalbaar is voor hem om een relatie te hebben. Niet te dicht dus.
Hij houdt echt onvoorwaardelijk van zn moeder en ook van zn kinderen. Zegt "ik vraag niks aan mijn kinderen (nu 20 en 22), ik verwacht niks van hen". Maar is wel ongerust over zn vogels en vissen omdat hij een week op reis gaat. Of loopt de poten onder zn lijf voor zn moeder terwijl de dochter bij haar om de hoek woont.
En dan als hij een razernij aanval krijgt, dan komt dat naar boven "jij bent jaloers op mn moeder" e.d. Terwijl het daar niet over gaat natuurlijk...
Onze relatie is begonnen in februari 2007. Dus ongeveer 5 jaar. Hij zegt wel dat dat niks betekent.
liveisgreat
12 jaar geleden
oeps, ik heb deze reactie per ongeluk bij het vorige antwoord geplakt....Dus vervolg :
Hij heeft idd al relaties gehad maar ik ook natuurlijk. Alleen weet ik bij mezelf wat ik aan mezelf moet doen om een relatie te laten lopen en probeer dit ook te doen met veel vallen en opstaan. Maar voel me dus helemaal niet veilig omdat ik met alle kleinste fouten een hoop naar mn kop krijg, ook als ik bv. ergens verkeerd ga staan als ik moet wachten met materiaal als we boodschappen doen (en hij even de auto gaat halen). Hij kan nooit rustig zeggen "sta misschien hier, dan kan ik beter parkeren" maar roept "zie je dat nu niet dat ik hier niet kan stààn??????". Een therapeut daar vrees ik voor. Er heeft ooit een homeopaat tegen hem gezegd dat zijn lichamelijk klachten door psychische verdringingen komen en hij is er nooit meer naartoe gegaan. Zegt "daar kan ik zelf wel door komen". Maar doet er verder niks aan dus. Alleen boos zijn op het verleden (hij is echt razend op zijn exen!).
Die razernij is algemeen bij hem. Hij is echt een granaat waar de pin is uitgetrokken. Heb ik hem deze voormiddag ook gezegd, waarop hij ijzig zei "nee, ik ben niet kwaad, je begrijpt me niet he? ik vind gewoon dat een relatie een meerwaarde moet bieden. en dat doe jij echt niet". Zijn kwaadheid kan soms ook gruwelijk rustig zijn dus.
zondag
12 jaar geleden
Liveisgreat, ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er nog positief aan jullie relatie is. Waarom wil je er nog mee doorgaan terwijl je ronduit rot behandeld wordt? Je zegt dat je hart open gaat als je hem ziet; waarom eigenlijk? En ik vraag het je nu voor de derde keer omdat ik je met jezelf wil confronteren: wil je bij hem blijven om hém of omdat je opziet tegen het alleen zijn? Je ontwijkt het antwoord op die vraag steeds. Als het inderdaad zo is dat jullie niet samen wonen zou ik eens een maand een afkoelingsperiode voorstellen. Dus niet langs gaan bij elkaar, niet bellen, niet mailen: niks! Dan kunnen jullie allebei eens ervaren hoe het leven zou zijn als het uit was. Je moet eens een punt zetten achter je zelfkwelling, want dat is het met deze man. Veranderen zal hij niet dus je hebt 2 keuzes.
1. Of je accepteert hem zoals hij is en houdt dan ook op met je te beklagen of advies over hem te vragen.
2. Je verbreekt de relatie en gaat een nieuw leven leiden. Die stap moet je durven nemen of het nu keuze 1 of 2 is. Niemand kan iets veranderen aan jouw situatie; dat kan alleen jijzelf. Als je zo doorgaat zoals je nu doet ga je er kapot aan.
Lijkt me toch dat jullie eens _echt_ moeten praten. Dus niet alleen 'wat kan ik doen', maar ook wat kan hij doen'.
Ruzie hoort erbij. Geen enkel stel wil altijd op exact hetzelfde moment dezelfde dingen doen of laten, dus er zijn altijd wel dit soort dingen. Dat zul jij moeten leren accepteren, en hij zal iets rustiger moeten reageren (ideaal gesproken).
Lukt dat absoluut niet, valt er niet over te spreken, en staat hij ook niet open voor een keer samen een gesprek met iemand erbij die het in goede banen kan leiden (een mediator, een psycholoog, een coach, een maatschappelijk werker, noem maar op), dan houd je dit probleem. Dan zou ik me af gaan vragen: is hij me dat waard? Voelt dit 'goed'? Wil ik dit nog mijn hele leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Als ik al je reacties zo eens lees, ben je allerlei diepere gevoelens op hem aan het projecteren die misschien wel terecht zijn, maar die niks afdoen aan het feit dat jullie relatie heel erg eenzijdig is. Jij houdt erg veel van die man, hij behandelt jou als een stuk meubilair. En je moet nog naar hem luisteren, ook.

Zo te horen wil hij niet luisteren, heeft hij geen trek om te veranderen en vindt hij het allemaal wel best.

En jij vraagt jezelf af wat je moet doen om de relatie beter te maken? De eer aan jezelf houden. Bepalen waar jouw grenzen liggen, en jezelf daar aan houden. Als jouw grenzen nog niet bereikt zijn (wat ik me bijna niet kan voorstellen, kom op, we leven in de 21e eeuw) blijf je bij hem en pik je zijn gedrag. Als je grenzen wel bereikt zijn, wijs je de volgende keer dat hij dreigt met uitmaken vriendelijk doch beslist naar 't gat van de deur. Want dan passen jullie passen niet bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp uit je reactie dat jullie een latrelatie hebben met elk een eigen huis. Misschien is het juist goed om even elkaar een tijd even niet te zien of te bellen, zodat jullie beiden goed kunnen nadenken. Niet impulsief weer contact opnemen, omdat je bang bent om alleen te zijn. Je relatie moet je wel een positieve energie geven, geen ergenissen en ruzies en vooral niet pleasen om geen ruzie te krijgen.
Jij hebt je eigen geluk voor de toekomst in handen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe een zelfde soort iets bij hem: Ga je eigen gang. Laat hem een poos links liggen. reageer later dan gebruikelijk op stappen van zijn kant. Wijs hem wat meer af, ga aan je eigen ontwikkeling werken en doen wat je werkelijk wilt doen met je leven. Laat die tranen komen, ga leuke dingen doen, doe laconiek wanneer hij je weer chanteert en zegt dat hij het niet ziet zitten.

Dan zijn de rollen snel omgedraaid. Want nu heb jij de leiding over jezelf, en laat maar eens zien dat jij de baas bent over je eigen leven. En dat je hem niet nodig hebt. Niet met woorden maar met daden. Zeker weten dat hij bijdraait en meer interesse gaat tonen. Een man wil jagen en niet geclaimd worden. En hij beseft pas wat hij mist als het er niet meer is. Dus laat los, hoe moeilijk ook. En ga leuke dingen doen met jezelf en anderen. Hij komt wel terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo zo als ik het lees kunnen er meerdere dingen niet goed zitten ,, 1het kan zijn dat hij borderline heeft ,,

maar eigenlijk moet jij ook je zelf 2 vragen stellen 1 hou jij wel echt van hem zoals je behandelt word, is je antwoord ja dan kan je je afvragen of je wel van je zelf houd

het is goed dat je er over praat maar alleen jij kan zelf de beslissing maken niet een ander

word gelukkig

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
oepsie...borderline????
Je schrijft niet hoe oud je bent, maar dit klinkt van beide kanten erg onvolwassen.
Het is duidelijk dat het zó niet gaat, jullie maken elkaar kapot (of in elk geval hij jou). Ik zou zeggen: Ga óf in therapie, óf maak het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIJ je rustig houden? HIJ moet zich rustig houden.

het komt van 2 kanten, dus van jouw kant én van zijn kant.

als hij zo vreselijk teleur is gesteld dan weet ie wat ie te doen staat: niet dreigen maar doen.

je zit je nu in bochten te wringen zodat je het hem naar zijn zin maakt en dingen kan voorkomen.
dit is een verhaal zonder eind. dingen gaan niet altijd naar iemands zin, en hier valt over te praten en een oplossing voor te zoeken.

wil hij hier niet aan meewerken dan is het maar de vraag of jij je prettig blijft voelen bij deze relatie, en als mens gewaardeerd voelt zoals jij bent: ook met de punten die hij minder prettig vind zonder dat dit steeds bonje oplevert. (andersom werkt het net zo dus)

dus als je een manier wil vinden zodat je vriend dit niet meer roept: altijd en overal naar ZIJN pijpen dansen en je naar hem schikken is de oplossing.

ik had ook zo'n partner en heb gezegd dat ie dan maar idd moest gaan. deed de deur open voor hem en achter hem weer dicht. ook zijn spijtverhaaltjes konden er niets aan veranderen.

hij vind het niet goed als je reageert op hem, hij vind het niet goed als jij af gaat koelen omdat je anders reageert op hem. lijkt me een typje met het motto 'mijn wil is wet' en alles onder controle wil hebben met ZIJN regie.

juist met je angst heb je begrip en vertrouwen nodig, een stabiele factor. krijg het donkerbruine vermoeden (voorzichtig uitgedrukt) dat dit niet de persoon is die jou dit kan bieden.

dus luister naar jezelf: voel jij je er prettig bij? kan hij begrip voor jou opbrengen? kan hij samen met jou werken aan de dingen die niet lekker lopen? vertrouw je er genoeg op dat je hier energie in wil steken?

vind het zo kinderachter als ie roept dat jij het niet goed ziet, niet goed doet, anders had moeten doen etc.
laat hem eens een spiegeltje voorhouden om te kijken wat zijn aandeel is voor ie de wijzende vinger naar een ander uitsteekt en zijn wil op gaat leggen met zijn dreigementen. dit is pure black mail om zijn zin te krijgen meer niet.

aan jou de keuze of jij je grenzen aan geeft en ook eens laat weten wat JIJ wil en wat JIJ denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij perfect inleven in jouw frustratie en verdriet en zou je dan ook heel graag een pasklaar antwoord geven. Helaas, ik denk dat niemand hier dat kan. Niemand voelt wat jij vanbinnen voelt immers. Ik denk dat je voor jezelf de relatie waar je inzit rationeel moet bekijken, hoe moeilijk dat ook is.

Relaties à la 'niet zónder elkaar kunnen, maar ook niet mét' zijn in sé destructief van aard, hoe je het ook bekijkt.
Je loopt op eieren, krijgt niet de ruimte om je gevoelens te uiten uit schrik dat..., er komt frustratie, verdriet, 'voorzichtigheid'. Dat vertaalt zich dan weer naar on(zelf)zekerheid, angst, stress, wantrouwen en vreet je uiteindelijk helemaal kapot.

Als ik jouw korte beschrijving probeer te analyseren heb ik de indruk dat het bij hem draait om een zekere vorm van 'machtswellust' (door zijn eigen onzelfzekerheid?). Jij op jouw beurt bent angstig om hem te verliezen en daarom trek jij je éigen grenzen niet meer voldoende en geraak je zodanig gefrustreerd dat de bom af en toe barst en hij jou dat dan weer verwijt en je schrik aanjaagt.

Dit is volgens mij een vicieuze cirkel die maar blijft doordraaien TOT één van jullie er écht genoeg van heeft.

Conclusies wil ik in jouw plaats niet trekken, wie ben ik om te oordelen wat jij vanbinnen voelt en wat juist voor jou is.
Ik kan enkel maar zeggen dat ik ervaring heb met dit soort van zenuwslopende toestanden waarbij je jzelf compleet kwijt geraakt.

Nadenken, nadenken en nadenken. Je eigen grenzen bepalen. bepalen wat JIJ belangrijk vindt in een relatie en wat JOU gelukkig maakt.

Ik wens je alleszins heel veel sterkte.
kijk af en toe eens naar het zonnetje, het schijnt ook voor JOU...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! eigen grenzen bepalen: heel belangrijk!! +1