Mindfullness. Gaat om het hier en nu te leren ervaren. Drink je bv koffie, focus op de koffie. Hoe warm, bitter, structuur, geen zorgen alleen koffie.

VERS vaardigheden emotie regulatie stoornis. Daar sta je sril bij je gevoelens, alleen emoties, en leet je die beter hanteren. Een training met hetzelfde doel is de Linehan training.
Beide trainingen zijn voor mensen met Borderline (trekken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dit ook als training maar het is niet het antwoord dat je verwacht:

Het leven zelf is ook een training.

Door het opdoen van ervaring leer je met vallen en opstaan vertrouwen op je eigen gevoel.
En het is zeker niet zo dat iedereen dat even goed en even snel leert maar dat is ook met cursussen die je bij een instituut volgt
12 jaar geleden
Er zijn diverse mogelijkheden en trainingen om dichter bij je gevoel te komen en te leren daar mee om te gaan in het dagelijks leven.
Mijn vrouw en ik hebben een aantal jaren geleden kennis gemaakt met Marriage Encounter (verdieping in je relatie).
Het is een weekend waarin je zelf werkt aan het ontdekken van jouw gevoelens en emoties. Losmaken van rationele gedachten en leren luisteren naar de 4 basisemoties: Angst,verdriet,blijdschap en boosheid.
Aan de hand van een presentatie van een team ( heel herkenbaar en dagdagelijks) word je aan het werk gezet en ga je individueel stap voor stap na hoe het bij jou werkt.
Geen tv,pc,media. Van vrijdagavond tot zondagmiddag de mogelijkheid om te leren luisteren naar jouw eigen communicatie naar anderen.(partner,familie,omgeving)
Herkennen van signalen, het omzetten van rationele gedachten naar de diepere betekenis (jouw gevoel= niet goed,niet slecht) Waar komt jouw rationele handelen vandaan, welke emotie zit daar onder ? Het weekend wordt gegeven voor echtparen, jongeren en alleenstaanden en bestaat in alle landen van Europa. Het is overgekomen uit Amerika. Naast het herkennen van je emoties leer je ook vragen te stellen aan jezelf en de ander om dichter bij de basis te komen. Lijkt heel bedreigend, werkt heel bevrijdend.
Na het weekend heb je de mogelijkheid om verder te gaan in het ontwikkelen van het luisteren naar jezelf. De keuze is dan aan jou.
Voor ons is deze leer-werkvorm heel waardevol gebleken en ik kan ook in mijn dagelijkse leven veel betekenen voor anderen. (luisteren, stil zijn, de juiste vraag stellen)