Hoe steun ik mijn vriendin nu?

Ik ben 21, vriendin is 19. Ik werk fulltime en zij is al 1 keer gestopt met haar opleiding. Nu heeft ze een andere opleiding die ze bijna een jaar doet (schoonheidsspecialiste) maar daar wil ze nu ook mee stoppen omdat ze het niet leuk vind. Ik gaf mijn mening dat het zonde is van het geld en van die 2 jaar. Ze durft het niet tegen haar ouders te zeggen maar ik heb gezegd dat ze wel moet als ze ooit een switch wil maken. Raar of niet, ik zit er wel mee in m'n maag dat ze wéér aan een andere opleiding gaat beginnen. Ze krijgt nog een gesprek met haar mentor maar ik zie het somber in..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je vriendin moet er voor zorgen dat ze een mbo diploma haalt... Om ooit een baan te vinden. Aangezien ze al een jaar mbo erop heeft zitten, kan ze beter doorgaan dan weer opnieuw beginnen! Ook al wil ze nooit schoonheidsspecialiste worden dan heeft ze wel een diploma!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet ze dan met dat diploma? Ze kan er ook geen tandartsassistente mee worden...
Ze zal ooit met enthousiasme en een doel aan de opleiding zijn begonnen. Misschien kan je daar eens over beginnen, wat is er tegen gevallen, heeft ze nog hetzelfde doel voor ogen.
Natuurlijk is het zonde om te stoppen. Maar als ze zelf uiteindelijk niet wel is dat toch haar eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee keer stoppen met een opleiding, is inderdaad vooral financieel niet zo handig, maar doorgaan met een opleiding terwijl je er eigenlijk geen zin meer in hebt, en de motivatie er niet voor hebt, werkt ook niet echt.

Het lijkt erop dat je vriendin nog niet precies weet wat ze wil. Misschien kun je je vriendin daar vooral steunen, in het zoeken naar wat ze nu eigenlijk echt wil. Een goede eerste stap daarin zou kunnen zijn om te kijken naar de reden waarom de opleidingen die ze gekozen heeft haar leuk leken, en waarom ze er later toch geen zin meer in had. Verder zou een studiekeuzetest kunnen helpen, of ze zou hulp moeten zoeken bij een studiekeuzecoach.

Wat je nu kunt doen om haar te steunen: houd het in elk geval bespreekbaar, vertel haar hoe je er over denkt, maar bedenk ook dat het uiteindelijk haar keuze moet zijn. Probeer naar de toekomst te kijken. Nu is het financieel natuurlijk lastig als ze opnieuw stopt met de opleiding, maar als ze door een andere opleiding te kiezen in de toekomst een baan krijgt die haar helemaal ligt, is ze dan wel gelukkiger.