Hoe kan ik (mijzelf) leren om andere meer in hun waarde te laten?(toelichting)

Ik voel mij niet beter dan andere mensen en sta voor "iedereen is gelijk en dient ook zo benaderd te worden"

Echter ik heb de laatste tijd een bijzonder kort lontje en kan daarom als men iets zegt of doet behoorlijk fel zijn en erg snauwen.
Dit zowel tegenover vrienden als tegenover familie en mijn vriendin moet het de laatste tijd ook regelmatig ontgelden.

Het is mij meermaals overkomen dat ik iemand hier erg sneu mee heb gemaakt terwijl deze juist uit alle goede bedoelingen mij probeerde te helpen.
Hieruit vloeit weer een woordenwisseling of ruzie en het eindigt altijd met 2 partijen die met een vervelend gevoel zitten.

Ik vind het zelf verschrikkelijk dat ik dit doe (en anderen naar alle waarschijnlijkheid ook)

Eerder ("vroeger") had ik hier nooit last van. Wat kan ik hier zelf aan doen?

Hoe kan ik me rustiger houden?
Hoe kan ik als ik me irriteer dat voor me houden of ten minste op een subtiele manier naar buiten brengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

je geef het antwoord bijna zelf al.

vroeger had je dit niet. blijkbaar is er dus ergens iets veranderd dat bewust of onbewust een grote invloed heeft op jou en je reacties naar andere mensen.
het is dus van belang om te onderzoeken wat dit is. als je het gevonden hebt moet je bekijken of er iets aan te doen is.
wat er veranderd moet worden kan ik je niet zeggen. het kan te maken hebben met werk of werkdruk. toegenomen verantwoordelijkheden. sluimerende onvrede over een situatie waar je in zit etc.

mocht er geen duidelijke oorzaak te vinden zijn of kan deze niet veranderd worden dan moet je jezelf aanleren om niet te snel te reageren. over denk je reactie en zeker ook de consequenties die deze reactie op de ander heeft.

als je meer rust in je reageren inbouwt zal je minder met het korte lontje reageren en dat zal jezelf en je omgeving goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed antwoord. Ik ben begin augustus 2011 verhuist (gaan samenwonen) maar dit heeft juist een stuk rust gebracht in mijn leven. Daarnaast was ik bezig met een opleiding die ik inmiddels succesvol heb afgrond. Op dit moment ben ik werkzoekende (en geloof me, ik doe mijn best) en voor mijn (aanvullende) uitkering moet ik saai, eentonig productiewerk doen wat, met alle respect, beneden mijn niveau ligt. Toch lijkt geen van de bovenstaande dingen te maken te hebben met mijn "lontje" Bedankt voor je advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet dat ja daar nu meer aan kan doen dan hetgeen je doet. je bent al erg je best aan het doen voor ander werk.
maar werk onder je niveau en saai en eentonig zou volgens mij best wel eens een reden kunnen zijn.
de opleiding was waarschijnlijk geestelijk wel uitdagend waardoor je wel beter in contact met jezelf - en daarmee met de omgeving - was.
nu wordt je niet meer geestelijk uitgedaagd waardoor de dag als een soort grijze brij voorbij gaat. hierdoor verflauwd de interesse en kan je ook veel korter gaan reageren. succes met het vinden van passend werk.
liveisgreat
12 jaar geleden
idd, dit kan zeker een reden zijn voor een "kort lontje". Ik neem aan dat je je niet bewust ongelukkig voelt, maar het vreet allicht onbewust aan jou... ik denk dat de sleutel hier ligt in aanvaarding van wat er is, waar je hier en nu bent. je verleden heeft je hier en nu gebracht, en hier en nu is het enige wat reeël is. Natuurlijk is het niet verkeerd om een ander en leuker werk te ambiëren en hierop te solliciteren. maar aan de andere kant heb ik mensen uit onooglijke en saaie jobs ook al weten opklimmen tot een betere en boeiende baan. Het leven heeft soms rare kronkels om iemand te brengen waar hij/zij moet zijn. Kijk naar de dingen die wél leuk zijn in je leven, vooral in je werk. Misschien dat het dicht bij huis is, dat je met leuke mensen werkt, dat je 's avonds nog een kop hebt om iets anders te kunnen doen etc. Wees dankbaar voor je uitkering : in vele landen is het nada nopjes en betekent geen werk ook geen geld.
Aanvaarding van en dankbaarheid voor wat er is, is een sleutel naar meer geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (3)

Ik herken het ergens. het kan zijn dat er twee feiten dooreen lopen. het feit dat je min of meer moeilijk hebt met mensen te apprecieren of naar waarde te schatten hoeft niet dadelijk een nadeel te zijn voor je omgeving.

Nieuw gedrag aanleren= probeer uitingen die negatief zijn over andere mensen wel voor jezelf te houden en te beperken tot gedachten voor jezelf. Dit gedrag kan je jezelf aanleren om je mening over anderen niet luidop te verkondigen.

Het tweede feit dat je nogal snibbig bent kan zijn dat je ofwél zélf in de overgang zit of nog béter een direct familielid, je vader of je moeder in de overgang zit en daar hoort snibbig gedrag bij. De overgang of overspannen of overwerkt.

In plaats van dat het direct familielid dat in de overgang zit met de klachten zit die horen bij de overgang,' héb jij die klachten onbewust overgenomen'.

Dat snibbig gedrag gaat over, maar probeer er zo weinig mogelijk mensen mee te belasten die goed voor je zijn.
Eventueel schrijf je op een briefje of een mooi kaartje dat je best wel weet dat je soms snibbig bent, maar dat je verwacht dat het maar tijdelijk is en je je vriendin el heel graag ziet en geef haar dat kaartje of zet het op haar nachttafeltje.

Succes ermee en proficiat met deze vraag te stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk gevonden! Ik ben 24, en mijn vriendin is 23.
Wij wonen samen. Voor zover ik weet heb ik geen last van de overgang en mijn vriendin ook niet :)
ja, tussen droom en daad ... Willem Elsschot schreef het reeds dat er tussen wensen en doen een groot verschil zit.
Je wil goed doen, en hop... daar ben je weer ruzie aan het maken.
Een kort lontje hebben kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk, je kon dit al lezen in de andere antwoorden. Meestal heeft het idd te maken met een stressfactor (innerlijk of uiterlijk) waardoor je draagkracht vermindert.
Maar wees tevreden : jij bent je tenminste bewust van jezelf, en legt de schuld van je gedrag tenminste niet bij anderen. Dit is allemaal een goede stap naar verandering. Het probleem is echter, dat je je gedrag niet als een neutraal observator gadeslaat. Met andere woorden : je hebt niet enkel een kort lontje naar anderen, maar bent allicht ook erg kritisch op jezelf. Er zijn heel wat mensen die de hele dag snauwen en er niet wakker van liggen...

Wat kan je doen?
- Onderzoek waarom je zoveel van jezelf verwacht. Van waar komt die kritische houding? Je opvoeders spelen hier vaak een grote rol in. Het gaat er niet over dat zij slecht gehandeld hebben, allicht is alles gebeurd met de beste bedoelingen. Maar als zij ook kritisch naar zichzelf waren, of persee wilden dat jij iets bepaalds werd/bereikte....hebben ze jou onbewust een attitude aangeleerd. Het punt is om hen te vergeven en naar je innerlijke criticus te luisteren. je weet wel, dat stemmetje dat zegt dat je zus en zo moet doen/zeggen/denken..., dat je dit en dat niet gedaan hebt en dat die oh zo erg is enz...
Kritisch zijn tov jezelf is een vicieuze cirkel. Je kan onmogelijk perfect zijn. Als je een fout maakt voel je je schuldig, wat dan weer leidt tot nog meer kritiek op jezelf.
Dus;
- Begin nu onmiddellijk met jezelf te vergeven als je nog eens geïrriteerd reageert. Zeg "sorry" tegen de ander maar ga jezelf in geen enkel geval schuldig voelen. Hierdoor versterk je het gedrag alleen maar.
- Doe dingen die je innerlijke rust geven, zoals yoga, meditatie; lopen of een hobby die je helemaal in beslag neemt.
- Wees tevreden met jezelf, ook al heb je een "kort lontje". Alles waar je tegen vecht heeft je in zijn macht, zegt een Oosters spreekwoord. Alle verandering begint met aanvaarding en liefde.
En nogmaals: het feit dat jij zoveel inzicht hebt en bereid bent te evolueren is niet evident. Wees er maar heel erg fier op, ook al ben je in je ogen niet perfect.
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi antwoord!
Ik zie niet in waar mijn opvoeder hierbij een rol spelen. Ik heb nooit hoeven presteren in de zin van iets moet en dat moet je bereiken. Ik ben altijd ondersteund in mijn mogelijkheden en nooit gepusht. Ik snap wel waar je naar toe wilt met het antwoord en ik kan hier ook wat mee. Dankjewel.
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Inderdaad: een prachtig antwoord!
een gewone practische oefening:
ga letterlijk eerst tot 10 tellen voordat je iemand een antwoord geeft. het heeft wel wat beheersing nodig, maar het helpt echt, en het is aan te leren.
als je al bezig bent met iets terug te zeggen, zeg dan: "wacht even", en dan tel je alsnog: " één, twee, drie... enz". meestal ben je na die 10 tellen in een andere gemoedstoestand gekomen, en hoeft het afsnauwen niet meer. als men vraagt wat je aan het doen bent: "oefeningetje mindfulness".