Kan een weduwe de naam van haar overleden man aannemen als ze bij het huwelijk de geboortenaam behouden heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (2)

ja dat kan, op officiële papieren staat ook, of alleen de meisjesnaam vermeld, tijdens het huwelijk mag je de naam van je man gebruiken, dus na het overlijden van de echtgenoot ook, dit is geen moeten, maar mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leest het verkeerd, bij het huwelijk is de meisjesnaam behouden. De vraag is als de man is overleden, of zij zijn achternaam alsnog kan aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, bij officiële papieren staan altijd je meisjesnaam, er staat, zoals op je id dan e/v echtgenote van bij. Ben je weduwe wordt dit bij de gemeente automatisch verandert in w/v weduwe van.
Het aannemen van de naam van je man is dus bij officiële papieren niet meer aan de orde.
Hoe je je verder laat aanspreken is aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja op officiele documenten staat altijd je meisjesnaam. Maar de vraagsteller bedoeld als mw van meisjesnaam Visser heet en het zo gelaten heeft. Ze na de dood man haar naam alsnog kan wijzigen in bijv. De rijcke-Visser als haar man De Rijcke heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, beide namen zullen op bv je id staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet automatisch. Bij de ondertrouw heb je ergens moeten tekenen of je de naam van je man aanneemt (of hij die van jou).
Ja, dat mag, maar het heeft wel consequenties. Zo moet je de wijziging doorgeven bij de gemeente waar je ingeschreven staat. Mocht je je handtekening wijzigen na het veranderen van je achternaam, dan moet je zelf instanties en bedrijven hiervan op de hoogte brengen.

Op officiële documenten (zoals een paspoort, rijbewijs en andere identiteitsbewijzen) wordt altijd de eigen officiële achternaam vermeld. Dit is de achternaam die bij de geboorte is verkregen. Het is niet meer verplicht om de 2 achternamen met een streepje aan elkaar te koppelen. Instanties doen dit nog wel. Daarom moet je die instanties over de naamsverandering informeren.