Hoe vraag je een Vader om de hand van zijn dochter?

Toegevoegd na 5 minuten:
Haar ouders zijn christelijk (zij niet) dus denk dat haar ouders dat wel waarderen ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind heel mooi wat je wil doen. Je krijgt een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes Coen! Leuk idee, tenminste, ik neem aan dat je je aanstaande vrouw eerst hebt gevraagd?

Antwoorden (4)

Tja, sommige 'schoonvaders' vinden dat leuk, sommigen niet. Zorg dat je dat goed weet. Weet ook zeker dat je aanstaande vrouw het wel op prijs stelt.

Als je het wil doen, doe het dan simpel. Neem de man ergens mee naar toe en vraag of je met zijn dochter mag trouwen.

Toegevoegd na 36 minuten:
OK, na je toevoeging snap ik het ook beter. Als jij het wil, je vriendin het wil en als je denkt dat ze het waarderen moet je het gewoon doen. Hij zal heus geen nee (durven) zeggen en het is best wel speciaal als je het doet, juist omdat het bijna niet meer gedaan wordt maar je moet echt goed zeker weten of iedereen het waardeert.

Je vriendin kan het ook vervelend vinden, alsof ze van haar vader naar jou 'verkocht' wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt niet meer gedaan, tegenwoordig zeggen jullie samen tegen de ouders: pa, ma, we gaan trouwen, maar als jij het haar vader wil vragen is dat ook prima, dan neem je de vader even apart en vraagt of je met zijn dochter mag trouwen, vervolgens vraag je je vriendin ten huwelijk, als pa het goed vindt tenminste...

Toegevoegd na 5 minuten:
na je toevoeging begrijp ik je beter, maar ook in christelijke gezinnen is dit niet gebruikelijk, maar je laat wel zien dat je haar vader respecteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet meer gebruikelijk. Wel kan je aangeven aan je aanstaande schoonvader dat jij (jullie) graag zijn zegen voor jullie huwelijk willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi alternatief voor het ouderwetse vragen om de hand. Dikke +!
Je kan het best vragen, maar niet alle schoonvaders zijn even meegaand.

Mijn (ook heel christelijke) vader vroeg jaren geleden aan mijn geliefde, met wie ik al lang en breed samenwoonde ('zat te hokken' in papa's optiek):

"Waarom heb je niet keurig zoals het hoort, om de hand van mijn dochter gevraagd?"

Waarop geliefde antwoordde:

"Ik had het heus wel willen vragen, maar ik wist dat je zou weigeren".

17 jaar later zijn we nog steeds bij elkaar.