Wat kan ik het beste doen met een familielid (grootmoeder ) dat blijft stoken, zwart maken van een ander familielid ?

Mijn grootmoeder, geestelijk en lichamelijk nog erg gezond, maakt continue mijn broer zwart tegenover mij, waar mijn broer dan niet bij is. De relatie met mij en mijn broer is niet daverend, maar dat wil nog niet zeggen dat zij alles zomaar kan zeggen over hem tegen mij. Ze zegt bijvoorbeeld steeds dat het zijn schuld is dat zij elkaar bijna niet meer zien, en dat de familie van die kant uit elkaar gevallen is. Ik vind niet dat je 1 persoon daar verantwoordelijk voor kunt stellen. Ik heb het al vaak genoeg gezegd, ook als ze er door de telefoon over begint; Dan zegt ze bv; Ik was jarig, maar hij heeft niet eens gebeld, en hij komt nooit langs. En dat zegt ze dan tegen mij!
Als ik erop reageer dat ik het er niet met haar over wil hebben, en dat ze dat tegen hem moet zeggen, zegt ze " zie je wel, allemaal zijn schuld!"
Nogmaals ze is absoluut niet dement!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

ik denk dat het verspilde energie is om te proberen je oma anders over je broer te laten denken.
dat zou ik dus laten rusten.
iets anders is dat ze jou met haar mening belast, en dat keer op keer.
dat geeft geen pas, en daar zou ik kordaat en consequent tegengas in geven.
blijf vriendelijk, maar kap het gewoon keer op keer af: sorry oma, maar daar wil ik niet over praten, zullen we het over iets anders hebben?
en vertel vervolgens een gezellig verhaal, als je er een op voorraad hebt.
je zal dit best een tijdje moeten herhalen, maar uiteindelijk komt je oma er wel achter dat het geklaag haar niets oplevert.
sterkte en succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 mooi antwoord

Andere antwoorden (3)

Denk niet dat je aan dit gedrag nog wat kunt veranderen,zou dit zoveel mogelijk negeren en er niet op in gaan.
12 jaar geleden
Niets. je kunt daar niets aan veranderen, hooguit je mening geven, maar wordt het daar beter van? Er zijn nu eenmaal mensen die over een ander lullen, omdat ze daar een prettig gevoel van krijgen. Want zolang je niet met je vinger naar jezelf hoeft te wijzen en een ander de schuld kan geven, hoef je niks aan je eigen problematiek te doen. Maar of je haar dat nu nog kunt zeggen betwijfel ik. Daar is ze inmiddels te oud voor denk ik. In haar ogen zou dat waarschijnlijk erg respectloos overkomen.
Het enige dat je kunt doen als je daar zo'n last van hebt, is afstand nemen. Wat minder en korter langsgaan, of een poosje helemaal niet meer. Maar haar veranderen kun je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan zeggen dat je het niet netjes vind om over iemand te praten en iets over deze persoon te zeggen waar de persoon zelf niet bij is om zich te verdedigen/verklaren etc.

ik zou zeggen: hij zal wel vast een reden hebben om niet te komen. je kan er naar vragen als je zelf contact op wil nemen met hem.
iemand als schuldige aanwijzen vind ik niet eerlijk. ik werk er niet aan mee en wil het ook niet horen omdat ik er niets mee kan en omdat het gewoon mijn broertje is en blijft.

je kan aangeven dat je snapt dat ze het er moeilijk mee heeft, en je kan vragen wat ze er zo moeilijk aan vindt. (is ze gekwetst, teleurgesteld, gefrustreerd?)

als je dit eenmaal hebt aangegeven en ze blijft je broer als schuldige aanwijzen kan je miss zeggen: zolang we de reden niet weten 'waarom' is het te makkelijk om hier zomaar een (voor)oordeel over te geven en de schuld bij hem te leggen.