Wat maakt een verhaal aantrekkelijk?Je moet er dus voor zorgen dat mensen graag je verhaal willen horen.

Aan welke factoren moet een verhaal voldoen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Een verhaal vertellen (mondeling) of schrijven (schriftelijk?). En als het mondeling is, aan een groep (in de vorm van een lezing of presentatie) of één op één?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lezing presentatie,daarna op schrift.Dus daarna moet het ook nog boeiend zijn door de lezer die niet bij de presentatie is geweest.

Het beste antwoord

In principe geloof ik dat ieder verhaal aantrekkelijk kan zijn, het gaat er alleen om hoe je het brengt.
Denk bijvoorbeeld aan dodelijk saaie presentaties, die door de juiste persoon verteld toch opeens leuk kunnen worden, al gaat het niet eens over iets wat jou interesseerd.

Zorg voor een luchtige schrijfstijl dat makkelijk weg leest. Maak je zinnen niet te lang en gebruik niet te moeilijke woorden, zodat de lezer niet iedere zin een paar keer hoeft te lezen om het te begrijpen.

Houd de karakters herkenbaar. Zorg dat de lezer de eigenschappen en gedragingen in zichzelf en in anderen herkent, zo zorg je ervoor dat de lezer kan meeleven en er niet 'buiten staat'.

Zorg voor enige verrassing. Wanneer je alles direct al 'onthult' wat er gaat gebeuren, is er niets aan. Zorg dat de spanning enigszins opbouwt en zorg bijvoorbeeld voor een onverwachte wending.

Vertel niet enkel wat er gaat gebeuren, maar vertel ook iets over de omgeving. Hoe ziet alles eruit; is het zomer, winter? Hoe voelt de sfeer van de omgeving, de sfeer in het bijzijn van andere personages? Regent het, schijnt de zon?

Verdiep in je in je personages. Zorg dat ze bepaalde gedachten en gevoelens hebben, schrijf deze op.
Zo creeër je een bepaalde sfeer in je verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Spanning, sensatie, misdaad of sex, dat zijn goede voorbeelden van interesse wekkende elementen.
Als er dus één of meerdere van deze elementen in zitten, is de kans in ieder geval al groter dat een verhaal aantrekt.
Dan is het ook nog een extra voordeel als de lezer of luisteraar zich met één van de personen uit het verhaal kan identificeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin je verhaal met een cliffhanger. Dan kun je daarna van alles vertellen, en mensen blijven luisteren omdat ze willen weten hoe dat eerste deel van je verhaal afloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats de vertelstijl: die moet helder en duidelijk zijn. Er moeten onbekende elementen in zitten die tot nadenken/ fantaseren aanleiding geven, maar er moet ook veel herkenbaars in zitten waar de lezer zich mee kan identificeren.
Clifhangers zijn aantrekkelijk om te gebruiken zodat je na iedere episode/hoofdstuk je afvraagt hoe het zich verder
zal ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet weten wie je doelgroep. Als je weet wie zij zijn en wat hun intresses zijn kan je je verhaal aan hun aanpassen, bijvoorbeeld taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nieuwe en onbekende, en de nieuwsgierigheid van de luisteraar, maakt dat er verhalen en verhalenvertellers zijn...