Flirten vind ik aandacht geven aan iemand die je wel leuk vindt zonder dat het tot doel hoeft te hebben dat je die persoon wil veroveren. Dus bijvoorbeeld een knipoog of glimlach, een beetje flirterig dansen, iemand die op straat voorbij loopt flirterig in de ogen kijken.

Wanneer je iemand versiert, heb je het doel om die persoon ook te veroveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versieren is idd de vervolgstap van flirten

Andere antwoorden (7)

Je kan wel flirten zonder te versieren, maar niet versieren zonder te flirten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versieren gaat verder dan flirten. Als je iemand versierd hebt is die, om zo te zeggen, de jouwe geworden en dat is bij flirten niet zo.
12 jaar geleden
Flirten kan je in principe naar elke persoon toe doen. Maar alleen degene met wie je wel een relatie zou willen hebben ga je proberen te versieren.
Amadea
12 jaar geleden
Je begint met flirten en daarna ga je eventueel iemand versieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versieren is gericht op een einddoel, terwijl flirten vrijblijvend is.

Flirten is eerder een speelse manier om te tonen dat je iemand aantrekkelijk vindt, zonder daarom echt iets met die persoon te willen. Bij flirten check je hoe goed je in de markt ligt, zonder jezelf op die markt te verkopen.

Bij versieren ga je verder en stap je normaal gezien ook af op degene die je wil versieren. Versieren is er echt op gericht om iemand te veroveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk overlappen beide fenomenen elkaar constant.
Immers...
Wat voor de ene nog niet eens flirten als flirten ervaren wordt dat is voor de andere reeds versieren.
en...
Wat de ene als versieren ervaart ken de ander reeds als versieren benoemen.

De lijn tussen versieren en flirten is dus variabel en flinterdun.

In theorie zou je kunnen stellen dat flirten een subtiele, bijna onzichtbare vorm van versieren is. Het is vaak niet de bedoeling dat anderen de subtiele verleidingsignalen opmerken of als eventuele bedreiging zouden ervaren. Je kan flirten met woord-intonaties, knipoogjes, trekjes met de mond of een onverwacht heupwiegend gebaar... allemaal speelse trekjes die echter een extra gevoel opwekken bij zowel de flirtende partij als de partij waarvoor men de flirt-act bewust opvoert.
Vaak zijn er ook mensen die Onbewust flirten omdat ze gewoon op een speelse manier door het leven gaan.

Versieren zou je in theorie kunnen omschrijven als een doorgedreven vorm van flirten. Er zijn meer duidelijke signalen, ook voor de omgeving, met het oog op fysiek contact.... al dan niet met de intentie om er een lange-termijn-relatie aan over te houden.

Hoe jij dat verschil ervaart zal ook van jouw gemoedstoestand tegenover die andere partij afhangen.
Want...
Een bepaalde persoon kan exact hetzelfde reageren op jou als zovele anderen, doch van de ene zal je diens gedrag niet als flirtend ervaren en van de andere wel.
Omgekeerd kan ook...
als jij je niet ontvankelijk opstelt voor een flirtpartij dan kan het heel goed zijn dat je zelfs 'extreem' flirtgedrag van anderen aan jouw adres niet opmerkt.

Ga maar eens Bewust experimenteren door in de eerste plaats mensen in verschillende situaties te observeren. Je zal merken dat er zowat de hele dag door, Bewust én Onbewust, geflirt wordt tussen allerlei soorten mensen.

Soms zeg ik wel eens dat "Het Leven" één grote Universele Flirtpartij is waarin iedereen zichzelf en/of de anderen op een specifieke manier wenst te behagen.

Veel experimenteel 'Flirt'-Genot wens ik Jou, je 'Versiert' er alleszins een Goed-Gevoel-Positie en dus ook een ticket naar een Goede Gezondheid mee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat het gedrag ongeveer wel hetzelfde is alleen de intentie is anders, bij flirten ben je niet per see uit op meer dan alleen leuk contact/gezellig, streling van je ego, bij versieren ben je erop uit dat de ander jou toch ook wel erg leuk zal gaan vinden; een relatie (oid).

(vindt overigens dat flirten niet helemaal onschuldig is hoor, zo van ook al zit je in een relatie dat kan gewoon, dat vind ik nml van niet, maar iedereen is anders en sommigen vinden weer dat dat wel kan)