Hoe vaak komt het in families (in NL) voor dat een geslacht overheerst, of er zelfs alleen v of m zijn, en is dit dan puur "toeval"?

Is hier onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb alleen antwoord op je vraag over toeval: Dat hoeft niet zo te zijn. Als er in een familie een ziekte voorkomt die is gerelateerd aan het chromosoom dat het geslacht bepaalt (XY), dan kan het zijn dat er minder jongens in deze familie voorkomen. Als deze ziekte dusdanig ernstig is dat die zich tijdens de zwangerschap openbaart, en dan leidt tot een miskraam, dan zullen de jongensbaby's met het verkeerde chromosoom geen compensatie hebben van een goed chromosoom, en al tijdens de zwangerschap overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Mijn moeder kon alleen maar meisjes krijgen.