Wat kan de oorzaak zijn van die "verwende joch"-buien bij mijn vriend?

Mijn vriend kan soms zo een eigenaardige stemming hebben. Vroeger sloofde ik me dan uit om dit om te keren maar nu neem ik gewoon afstand.
We hadden gisteren een heel leuke kerst bij mijn dochter, die we samen in alle vrede hebben voorbereid. Maar vanochtend had hij die bui die ik zo goed ken. Hij is dan heel onrustig en wil "buiten".Was uit zijn hum omdat ik zei dat er op kerst geen markt stond en geen winkels open zijn.Bij het wandelen keek hij extreem om zich heen, liep een paar maal de straat over om iets te lezen enz. Hij luisterde amper, leek in zijn eigen wereldje te leven met mij als "decoratie".
Wij staan aan een galerij te kijken, komt de man naar ons toe en zegt "kom gerust binnen, ik bijt niet hoor" dus we gingen naar binnen. Hij zei geen woord. Nadien zei hij nog niks, we wandelden gewoon naast elkaar. Tot mijn dochter belde om te horen hoe het met ons was. Ik zei haar met een lachje "wel prima, maar... is niet echt in zn hum vandaag" en toen was het hek van de dam... "hoe durf je te liegen. Daarnet verplicht je me om mee in die galerij te gaan kijken, je hebt met tot niks te verplichten etc etc..."
Omdat ik die buien nu al wat ken bleef ik kalm en zei "kom we gaan iets drinken". In het café zei hij " we gingen wandelen, niet iets drinken" (terwijl we dat vaak doen, spontaan iets gaan drinken).Enfin, wij naar huis en hij ervan door alweer, naar zijn moeder. Hoe krijgt hij toch die gekke buien, het lijkt dan net een verwend kind dat ruzie zoekt.

liveisgreat
12 jaar geleden
4.6K
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, dat "mij chagrijnig willen krijgen" herken ik. Maar dat lukt dus niet meer, ik word helemaal niet chagrijnig, en ik merk dat het me minder en minder doet. Maar er zijn ook andere gevolgen : ik wil met hem niet meer langdurig op reis want als hij het "krijgt" is de leute gedaan. En als ik ertegen in ging (wat ik vroeger dus wel deed, vragen wat er scheelt of boos worden of nog iets anders zodat de stilte zou over zijn...) klapt hij dicht en heb ik beeld en geen geluid meer... Soms veertien dagen lang op reis, dus vergeet het maar dat ik dat nog zal doen.Ik kan dan immers geen afstand nemen (fysieke afstand bedoel ik).
Ja, een schreeuw om aandacht kan best want dat voel ik op onbewust niveau heel erg aan : door zijn gedragingen en door mij geen aandacht te geven "vraagt" hij eigenlijk aandacht voor zichzelf. Vroeger putte mij dat soms enorm uit, kwam ik thuis en begon te huilen als hij ervan doorliep enz. Nu trek ik gewoon met telefoonstekker uit en kijk rustig naar een filmpje of lees een boek.
Wat ik me dan wel afvraag = van waar komt die plotselinge ik-wil-aandacht-drang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk weet ik het antwoord op die laatste vraag wel. Het is onzekerheid.
liveisgreat
12 jaar geleden
we wonen half en half wél bij elkaar hoor ondertussen... hij zit wel vaak bij zijn moeder, maar in feite wonen we samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik was ook al eerder dergelijke vragen van je , over hem, tegengekomen. Kun je die dingen niet samen met hem uitzoeken?
beetje verwonderlijk dat je ieder 'wissewasje' hier op GV gooit. Daar verbaas ik me echt over.. valt r met hem niet te communiceren ofzo? Zo lezende lijkt t alsof er totaal geen communicatie is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wat harder aanpakken in de vorm van: Je gaat normaal doen en mijn dag niet verpesten en zo niet dan zoek je het maar lekker uit in je eentje want je doet je voor als een kleuter die zijn zin niet krijgt. De rest ligt geheel bij hem...........
liveisgreat
12 jaar geleden
is het waar? heb ik al zoveel vragen gesteld over mijn relatie? Moet ik eens nagaan.
inderdaad is het niet zo simpel om met hem te communiceren omdat hij bepaalde dingen verdringt. dat doet natuurlijk iedereen, maar bij hem voel ik een hele hoop dingen "onder het vel "zitten (en ik weet ook met wat dit te maken heeft). Hij ziet zelden of nooit zijn eigen 'stuk" en voelt zich slachtoffer van iedereen. Bovendien enorm koppig als hij kwaad is, en hij is dan ook nog eens rap kwaad. TTz hij is niet assertief dus stapelt dingen op en ontploft dan. En dat gebeurt op snelle termijn omdat hij zich zo vaak in kleine dingen ergert.
Als je jezelf slachtoffer voelt, dan heb je natuurlijk geen motivatie om erover te praten. Je wil enkel dat de ander toegeeft en zegt : het is waar, het ben ik die helemaal mis ben.
Maar zo werkt het in het leven natuurlijk niet, als er iets misgaat ben je met twee verantwoordelijk. Ik kan dit ook met vrienden bespreken maar die geven mij dan weer altijd gelijk (wat wel lief bedoeld is natuurlijk).
Mijn vraag hier is gewoon hoe het komt dat hij zo het verwende nest gaat uithangen plotsklaps, bijna zoals een kind aan wie je snoep ontzegt. Hij kan dan soms zelfs thuiskomen en sex willen terwijl hij de hele tijd emotioneel afstand houdt.
Mijn excuses als dit voor jou een wissewasje is (mooi woord trouwens...), ondanks het feit dat ik toch in vele dingen inzicht heb is deze man voor mij vaak een raadsel...:-I
liveisgreat
12 jaar geleden
@maria16 : dat heb ik ook al geprobeerd. ik heb echt alles al geprobeerd : boos worden, vriendelijk blijven, praten... Maar dit helpt niet. Hij klapt dan gewoon dicht,zegt niks meer, en stapt verder. Of begint aan me te "prutsen" (kan je je voorstellen dat ik dan weerstand voel als hij me aanraakt) en pruilt als ik het niet toelaat. Echt een klein kind dat zijn snoep niet krijgt. Daarom wil ik dus graag weten wat erachter kan zitten : waarom hangt een volwassen man soms ineens het kleine kind uit...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het geprobeerd,maar nooit de daad bij het woord gevoegd. Tijd voor echte actie,maar het dan ook doorzetten want anders blijf je in deze spiraal zitten en kan niemand je verder van een goed advies dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Live.. , het valt me op dat je telkens een heel relaas doet -tot in de details- over je vriend.
Vervolgens maak je er aan het eind van het verhaal een 'algemene vraag' van.
Wat ik, en waarschijnlijk anderen, lezen is "wat moet je met zo n vent"?
En na 2 keer weet je het dan wel, een patroon, waarin je telkens weer, door het stellen van vragen antwoordjes op probeert te vinden.
Die 'antwoordjes' liggen allemaal in de lijn van, hoe cijfer ik mezelf weg en hoe pas ik me aan, maw; hoe ga ik hiermee om. Waarop je steeds weer als reactie teruggeeft is dat er met hem niet te praten is, dat ie zo gesloten is etc etc. Wel, het antwoord ligt dan toch wel echt in de actie..
Iets Doen..
liveisgreat
12 jaar geleden
ja, ik doe het relaas tot in de detail, omdat ik het duidelijk wil maken. ik zal eens nadenken over wat je schrijft. En idd, ik denk dat ik nu iets zal moeten doen. Hij is een beste vent maar zoals Ton schrijft in zijn antwoord heeft hij idd heel wat kwetsuren opgelopen. Ik wil echter nu beter met hem leren communiceren (en dat ligt voor een groot stuk bij hem, maar ook een beetje bij mij).
bedankt voor jullie reacties allemaal trouwens
burgos
12 jaar geleden
Ja maar hij wil toch nooit niets.
Blijf niet zijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenaardig als iemand er behoefte aan heeft om zich even af te zonderen om zo weer innerlijk rust te vinden? herken het hoor en krijg ook het heen en weer van dit soort rare dagen.
noemt iemand dit van mij eigenaardige buien, die men zo goed van me kent, zegt zelfs tegen een ander dat ik uit mijn hum ben, ik een momentje NIET mijn eigen ding kan doen, gekke buien, vergelijken met een kind dat verwend is, chagrijnen, ruzie zoeken....etc etc. zelf noem ik het een kenmerk van ASS. wie zegt dat je vriend dit ook niet heeft? waarom zou iemand domweg ''met opzet de sfeer verzieken''? (en wat ik nog raarder vindt: mensen nemen domweg verhalen en persoonlijke interpretaties aan van 1 persoon en twijfelen hier geen moment aan!!) mogelijke opties:
je blijft het zien vanuit je eigen beleving en standpunt en blijft klagen en vastlopen op dezelfde punten je vormt geen mening en doet geen uitspraak voor je je vriend vraagt: wat zou jij dan willen? je lijkt onrustig of gespannen, zie ik dat goed? zo ja hoe komt dit? je zoekt hulp om beter met dit gedrag om te gaan (aanvaarden, accepteren? mee om leren gaan dat niet iedereen is zoals jijzelf?) je druk een stempel op hetgedrag en blijft het zo beoordelen zodat je relatie op een gegeven moment stukloopt en ontkent je eigen aandeel hierin.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je vriend heel grote problemen met zichzelf heeft en dat hij eenvoudig zijn onlustgevoelens op zijn omgeving projecteert of zo je wilt..uitvreet.

Kennelijk heeft hij hulp nodig..aangezien hij al zo vreselijk snel geestelijk uit zijn evenwicht te brengen is. Meestal door kleine, onbelangrijke niemendalletjes.

Als ik zo zijn reacties beluister..is je vriend bijzonder kwetsbaar en daarom heeft hij een soort muur rondom zijn innerlijk gebouwd.

Die muur moet door een deskundige worden 'afgebroken' teneinde te bereiken dat hij zijn gevoelens weer op de normale wijze kan uiten.

Ik vermoed overigens dat je vriend gedurende zijn jeugd vreselijke dingen meegemaakt heeft..en zich daaromtrent nooit geuit heeft..of nooit heeft kunnen uiten..

Via jullie huisarts zou hij moeten worden doorverwezen naar een goede psychiater/psycholoog. Want dat hij hulp nodig heeft is wel overduidelijk..

Roep dus de hulp van je huisarts in en vraag een verwijzing naar een psychiater of een psycholoog..

Veel succes, hoor.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
weer een hele mooie reactie Ton, zonder verwijt. Mijn vriend heeft niet zoveel vreselijke dingen meegemaakt in zijn jeugd, wel "streng" opgevoed met af en toe es een pak slaag, maar dat was in die tijd ook zo wat gangbaar. Ook met een moeder die constant "dood ging" door bloedingen, astma etc , zodat vader zelfs zoon consulteerde over welke kist ze best zouden kiezen. Wat natuurlijk ook niet meteen een rustig gevoel geeft, al kon het arme mens dat natuurlijk ook niet verhelpen op dat moment. Voor de rest : heel bange burgerlijke ouders die het beste met hun kinderen voorhadden maar hierbij niet buiten de lijntjes durfden kleuren (bv. mocht mijn vriend geen archeologie doen, moest rechten studeren, deed dan bouwkunde en ouders wilden zijn studies niet meer betalen omdat hij niet "luisterde"...). Dus : goed genoeg ouders maar zoals alle ouders niet ideaal.
Zijn "kloppen" zijn later gekomen : de eerste vrouw die hem bedroog, terugkwam en dan er weer vandoor ging, de tweede vrouw die nu al jaren procedeert om het bezoekrecht tegen te houden (wat nu ook al 13 jaar lukt), de derde vrouw die er in zijn ogen "plots een eind aan maakte" etc. Hij zegt dat hij nooit liefdesverdriet gehad heeft, dat ze hem niet "klein krijgen", maar in zijn binnenste is hij zo wantrouwig tov van vrouwen... En daar kan ik niet bij, ik bedoel : zelfs na vijf jaar komt dit nog naar boven. Zo vroeg ik hem laatst bv. hoe hij onze toekomst zag, en hij riep "jaja, ik heb je door, jij bent bang om alleen te zijn later want je hebt dan een kleiner pensioen"...Dat toont me de diepe kwetsuren die hij opliep, en verklaart allicht (samen met het feit dat hij er als kind zo bang voor was dat ze zou sterven) zijn grote "hang" naar zijn moeder.
liveisgreat
12 jaar geleden
Want zijn eigen bloed, die vertrouwt hij dus wel, alhoewel zijn stelen, liegen, manipuleren etc.. Hij is als de dood dat zijn kinderen van de eerste vrouw ook niet meer zullen komen als hij er grenzen naar stelt.Gevolg is dat die kinderen oververwend zijn (voor de rest wel aardige kinderen hoor). Hij houdt zijn kinderen (20 en 23 jaar)ook krampachtig vast, door elke veertien dagen familiereünies te organiseren zodat zijn "moeder haar kleinkinderen" kan zien. Hij moet dan telkens zelf smssen, krijgt soms geen antwoord van hen (wat denk ik ook wil zeggen dat ze zich wat los willen maken maar het niet echt durven).
Plus - zoals al beschreven - ziet hij nooit zijn eigen deel in relatiebreuken. Al die exvrouwen waren "slecht", hij had niets misdaan... Het lijkt wel alsof hij helemaal verguisd wordt als hij voor zichzelf toegeeft dat hij ook wel eens medeverantwoordelijk kan zijn. Als ik dat zeg roept hij "Ja, ik ben het allemaal schuld zeker, zeg het maar hoor...". Raar is dat, zo leer je natuurlijk niets bij.Ik kan me dus idd best voorstellen dat die rare kuren daarmee te maken kunnen hebben, en dat ik er zelf niets aan kan doen ik bedoel : hem niet kan helpen). Hij moet zich làten helpen.
Als ik de reacties hierboven lees lijkt het wel alsof ik wil zeggen dat die man slecht is, dat is helemaal niet het geval. Maar er zit "ruis" op, idd zeer kwetsbaar, klein ego met een hoge muur eromheen. Want (zegt hij) " ze zullen me niet meer vangen deze keer", "een ezel stoot zich geen viermaal aan dezelfde steen" etc. Hoe dan ook : ik heb hem aangetrokken, dus het zal zeker ook iets met mezelf en mijn overtuigingen over relaties te maken hebben...
Ik denk dat ik hem straks een mail stuur met de vraag om samen met mij aan onze communicatie te werken, dat zou toch al een stap in de goede richting zijn. Als ik het zeg, word hij vast gewoon boos, dus ik probeer het gewoon eens schriftelijk.
burgos
12 jaar geleden
Hoevaak heb jij je al niet aan zijn steen gestoten?
Pfff wel een complexe man hoor.

Andere antwoorden (5)

Lijkt me een karaktertrek, waar je eens met hem over moet praten. Niet als hij zo'n bui heeft, maar op een ander moment.
De enige die echt kan vertellen waarom hij zo doet is hijzelf. Als hij het niet weet, maar er last van heeft, dan is het misschien eens interessant om met een therapeut of psycholoog te praten om de onderliggende oorzaak naar boven te halen.
Als hij er geen last van heeft en ook niets aan wil doen, is het aan jou om er je eigen weg mee te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Heb ik al geprobeerd hoor, er met hem over praten. Maar hij legt de schuld altijd (voor alles trouwens als we eens "woorden" hebben) bij één iemand ... En dat ben ik :-).
Hij zou idd wel deugd hebben om zijn onbewuste neigingen te bespreken met een professional, maar vermits het toch aan mij ligt in zijn ogen zal hij dit wschl. nooit doen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel lastig (weet ik helaas uit ervaring). Een hele nare optie is om hem voor het blok te zetten: Hij zoekt hulp of je gaat bij hem weg.
Andere optie: zoek zelf hulp, bespreek wat daar besproken wordt met hem en misschien ziet hij dan in dat hulp voor hem ook interessant kan zijn.
Nog een andere optie is relatie-therapie. Kan namelijk ook inzicht geven in wie nu eigenlijk "schuld" heeft en misschien hulp nodig heeft. Succes!
Hoelang heeft hij hier al last van eigenlijk? Het lijkt wel of hem iets dwars zit of dat hij zich ergens voor schaamt ofzo.

Maar misschien wisselt hij gewoon snel van humeur en reageer hij dat dan af op zijn naasten.

Het lijk me dat je hier al uitvoerig met hem over heb gesproken, zo niet dan zou ik er maar snel mee beginnen en gewoon eerlijk zijn dat het zo niet opschiet en dat hij moet veranderen.

Sterkte ermee en laat jezelf niet kleineren door iemands buien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met buien, ja ziet daar mee maar
eens om te gaan.
Minste of geringste uit hun humeur,
k,weet er alles van,vandaag denk ,je het
licht aan zus, en morgen licht aan zo.
Weet je?dit zijn karakter trekken en die
krijg je er nooit uit ,daarom is ook elk mens
verschillend, alleen heb jij de pech dat
je iemand naast je heb,die een karakter
heb wat jij niet kan accepteren.
En daar licht het punt,kan je het echt
niet accepteren, moet je bij je zelf te
raden gaan.
Stel ga je bij hem weg?wat moet je dan
inleveren? houd je toch nog veel van hem
laat het dan maar over je heen komen.,
En reageer zo min mogenlijk op z,n buien
suc6
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ja, idd, best niet reageren want hoe ik ook reageer het wordt alleen maar erger op dat moment. zelfs als hij in alles zijn zin krijgt is het nog niet goed genoeg, dan zoekt hij nog iets waar hij chagrijnig over kan zijn. daarom wil ik dus heel graag te weten komen wat er kan achter zitten, want van hem zelf kom ik het niet te weten helaas vermits hij denkt dat hij geen probleem heeft...
burgos
12 jaar geleden
Ja,ja ben je nou verliefd(of zo iets)
of wil je een man?
Hij heeft nu al zo veel relaties
gehad en nooit gelukt(blijvend)
Is er eigenlijk niet met hem
om te gaan.
Wat zit jij je leven dan te verknallen.
O.k ik snap het, je stapt niet zo maar
op,je moet er veel voor inleveren,
maar jij krijgt wel rust.,
Je schrijft dat als het even lastig wordt hij naar zn moeder gaat...ik schat hem tussen de 50 en 60 ?
Laat hem bij zn moeder blijven , kan zij hem lekker verwennen, want misschien komt het daardoor.

Een tijd geleden heb je je ook al over meneer beklaagd.
Als je van de slachtofferrol houdt moet je vooral bij hem blijven !
Je hebt samen geen echte verbintenis , dus geen idee waarom je hiermee doorgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de kerstdagen wordt iedereen chaggie volgens mij.
Dat verplichte gedoe en nergens naar toe kunnen.
Ik vind zijn gedrag helemaal niet raar.
Iedereen heeft toch zo weleens zijn nukken?

Daarbi vind ik het ook schandalig van jóu dat jij hem zo loopt af te zeiken naar je dochter toe.
Wat verwacht je dan eigenlijk? Dat hij dan naar je glimlacht?
Not dus. Kijk even in je eigen bord.
Doe vriendelijk tegen hem, toon begrip, inlevingsvermogen. Niemand is perfect.
Een vriendelijk woord doet wonderen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf!