Wat verstaan we onder passie in een relatie?

Wat is passie in een relatie eigenlijk?
Is dat bij elkaar betrokken zijn (intens)..met elkaar de liefde bedrijven.. of alles?

Wanneer gaat deze passie weg? En is het voor levenspartner die elkaar hebben gevonden iets wat altijd blijft bestaan en altijd kan terug komen?

Ik ben benieuwd..

Toegevoegd na 4 minuten:
Als beide partners een lange tijd echt weinig tijd voor elkaar hebben.. en niet erg veel bij elkaar betrokken zijn. Ze willen wel maar externe factoren hebben teveel invloed op hun , wil dat zeggen dat de passie er af is.. of er wel zit maar nog niet tot uiting kan komen. Is dit een probleem voor de relatie wanneer deze tijd over is of niet?

Toegevoegd na 1 uur:
En nog even iets erbij..
Zal in iedere relatie die lang stand houdt.. momenten zijn waarin de passie tijdelijk even weg valt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (6)

Passie is vuur... Vuur in ieder van de twee in een relatie... Vuur kan twee dingen zijn, het kan knallen en dan is het op, verbrandt als krantenpapier... Vat heel snel vlam en is ook weer heel snel uit... Dat is bij mannen meestal zo... (Nee, beste mannelijke lezer, jij niet) en wordt vooral visueel aangestoken... Bij vrouwen is dat anders, die worden niet visueel aangestoken, maar dat gebeurt door aandacht... En dat brand niet zo snel aan, blijft veel langer branden en dooft niet zo snel... Het lijkt wel een pot water op het vuur, het warmt op en bij 100° dan borrelt en kookt het...

Dat is passie... En dan heb je dat de man en de vrouw tantra leren en vele malen kunnen komen, achter elkaar, ja zelfs uren- zo niet dagenlang kunnen vrijen aan een stuk door... Dat is passie...

Passie gaat niet weg, passie blijft, maar verandert wel steeds... Vooral als de brouw in de overgang komt, de menopauze, dan heeft dat ook een beslag op de partner, de penopauze...

Nee als een relatie goed is kan alles en is er geen enkele belemmering en als een relatie net niet je dat is, dan kan niets en dan is alles een belemmering...

genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een relatie waar dat duidelijk zichtbaar was, was die tussen Passie en Adriaan. En inderdaad, nu is Passie weg. Ik denk dat ze te weinig tijd voor elkaar hadden.
14 jaar geleden
Passie is groot verlang naar iets of iemand. Hartstochtelijke liefde voor iets of iemand

Passie is emotie, hartstochtelijke liefde, in vuur en vlam staan.

Passie is ook een brandende energie en een wens om lichaam, hart en ziel je meest gekoesterde droom na te jagen.

Of je gaat voor een relatie voor de volle 100 procent en kan je passie terug krijgen maar zegt je gevoel al heel wat anders dat je niet verder wilt maar het nog niet durft te zeggen dan zal je geen passie vinden.

En ook al is het een tijdje weg, door welke reden dan ook je kan het vuurtje weer aanwakkeren. Maar daar moet je met elkaar aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je zelf niet dat in elke relatie soms tijdelijk om wat voor rede de passie even wegvalt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik toch geschreven laatste alinea en ook als is het een tijdje weg door welke reden dan ook kan je het vuurtje weer aanwakkeren.
Ik vond een aantal synoniemen voor passie:
passie (zn): drift, gedrevenheid, gepassioneerdheid, hartstocht, hartstochtelijkheid, onstuimigheid .

Met name de drift en gedrevenheid geven aan wat echte passie is. Je hebt passie als je echt gedreven naar elkaar toe bent. Je wilt niets liever dan haar (of hem) horen, spreken, ruiken, voelen en strelen.
De passie in een relatie is op sommige momenten extreem, zoals in het begin van een relatie. Maar ook op specifieke momenten zoals de wittebroodsweken.

Op andere momenten zal de passie afnemen, omdat partners door externe omstandigheden even minder tijd voor elkaar willen of kunnen maken. Dit kan te maken hebben met werk of andere mensen die de hulp even harder nodig hebben.

Verwar passie niet met liefde, de passie kan tijdelijk weggaan, maar de liefde moet blijven als je een kans van slagen wilt hebben in de relatie. Als de liefde blijft zal de relatie een periode van afwezigheid (weinig tijd voor elkaar) overwinnen.

Wat belangrijk is, is om na die bewuste periode, of wanneer je even tijd hebt voor elkaar, elkaar te verrassen. Hou de relatie een beetje spannend en dan komt de gepassioneerdheid en hartstochtelijkheid vanzelf terug.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, mooi antwoord.
Ik zou graag willen weten wat "witte broodsweken" zijn. =p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Serieus?? Wittebroodsweken is de benaming van de periode van zes weken na het huwelijk, waarin het kersverse bruidspaar niet gestoord mag worden door visite, vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappijen, en anderen. De naam verwijst naar het idee dat in de eerste weken het huwelijk nog een feestelijk aanzien heeft, en er alleen witbrood (enkele eeuwen geleden een luxegoed) gegeten zou worden. In deze periode vindt vaak ook de huwelijksreis plaats, wellicht een overblijfsel van de tijd waarin bruiden nog geroofd konden worden, zogenaamde bruidroof.[1]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, serieus.. =p
Ik wist niet dat, dat zo genoemd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niet hoor
Passie is een gevoel een emotie en dus verbonden met een persoon en niet met een relatie. Je hebt mensen die makkelijk opgewonden raken, emotioneel zijn, echte gevoelsmensen. Die zullen vaker passie ervaren. Mensen die meer met hun ratio werken en dus nadenken bij wat ze doen hebben minder met passie. Die vinden dat maar zweverig gedoe.

In een relatie heb je momenten waarin het lijkt alsof je op een lijn zit en samen sterk bent. Momenten waarop je elkaar extra waardeert en dit ook met genegenheid tot uiting brengt. De gevoelsmens zal zeggen we hebben een gepassioneerde relatie, de rationele mens zal iets zeggen als; onze relatie is fijn nu, we passen goed bij elkaar.

Omdat passie een emotie is, een gevoel, kan dat natuurlijk niet de hele tijd duren. Dat wil echter helemaal niets zeggen over hoe het gaat met de relatie. Je kunt niet de hele tijd in de zevende hemel zijn, de mens heeft ook behoefte aan rust en stabiliteit.
Heel veel hangt inderdaad zoals je zelf zegt samen met de tijd die je voor elkaar hebt. Als je af en toe tijd maakt om met zijn tweeen samen tijd door te brengen dan wordt je ook beste vrienden. En dan kan dat gevoel af en toe weer komen. Je moet samen aan het werk blijven voor je relatie. Zien wat er niet goed gaat en vervolgens eraan werken om het weer beter te maken. Een relatie is geen feit of stilstaand iets, het verandert en heeft aandacht nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt nu net dat je zegt..wanneer je verder in je relatie zit dat je dan beste vrienden wordt en dus de passie minder wordt.
Of bedoelde je dat zo niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal
Als je een relatie met elkaar hebt en dus altijd bij elkaar bent is beste vrienden zijn echt wel belangrijk. Hoe vaak heb ik dat niet gehoord, toen de eerste verliefdheid voorbij was, bleek dat ze elkaar niet veel meer te vertellen hadden. Altijd uitgaan met een stel vrienden en nooit met zijn tweeen omdat dat niet zo gezellig is... dan is na een tijdje je relatie volgens mij moeilijk voort te zetten. Passie en beste vrienden zijn kan echter prima samen. Maar gedurende de relatie zal toch in 9 van de 10 gevallen de passie afnemen. Maar vriendschap en liefde groeit alleen maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want waarom neemt gedurende de relatie op 9 van de 10 stellen de passie af?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral in het begin van de relatie is alles nieuw en spannend. Je ontdekt elkaar als het ware. Zowel lichamelijk als geestelijk. Op een gegeven moment worden de dingen wat meer voorspelbaar. Er is dan ook ruimte voor anderen en andere interesses. Dan neemt de passie/verliefdheid vaak af, alleen maar gezond denk ik. Anders zou je nergens meer aan toe komen, de hele dag rondlopen met alleen die ander in je gedachte.
Als je dan weer tijd maakt voor elkaar en naar elkaar luistert, nieuwe dingen doet, dan kan de passie weer oplaaien. Wat zijn jouw ideeen daarover? Ben je het met me eens of denk je er anders over?
Onder passie in een relatie wordt over het algemeen de seks verstaan. Het je zonder remmen letterlijk lichamelijk aan elkaar kunnen overgeven.
Als de relatie wat langer bestaat gaat de nieuwigheid eraf en dan wordt de passie dus minder. Hoe langer een relatie duurt, hoe meer de passie kan afnemen, want seks staat niet meer op de eerste plaats. Er is een drukke baan, of een druk gezin, of beide.
Zodra de passie echter (langere tijd of voorgoed) dreigt te verdwijnen en de partners lijden daaronder moet je wel actie ondernemen, want anders zou dit de ondergang van de relatie kunnen zijn.
Ga samen dan leuke en spannende dingen doen en maak echt tijd vrij voor elkaar.
Maak ook echt tijd vrij voor de passie/seks, want het eens inplannen in je agenda is echt niet erg.
Praat ook met elkaar over de seks, vertel wat je graag zou willen, of wat je mist.