Hoe kan je met je slechte eigenschappen omgaan?

Hoe kan je omgaan met je slechte eigenschappen?

(En hoe weet je wat de "juiste" (goede) eigenschappen zijn?)

Is dit een leerproces?
(Zo ja, hoe kan je daar he beste mee omgaan?)

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik zoek het antwoord in twee richtingen:

- accepteren (van je slechte eigenschappen)?
of
- je ontwikkelen (kijken wat je kunt leren?)

In beide gevallen vraag ik me af:
Hoe ga je daarmee om / Hoe ga je daarmee aan de slag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van jezelf of van een ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je met je (let op die 2de je) :D
KennisDelen
12 jaar geleden
Zie vraag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is duidelijk...Go tomaat, dat is al de tweede keer dat jij me betrapt op slecht lezen....Is dat ook een slechte eigenschap? Geloof van wel he:)
KennisDelen
12 jaar geleden
Haha, als dat je ergste is dan ben je meer dan welkom in m'n vriendenkring :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MWa, ik rook...Maar ik hou ook erg van het bos:)
KennisDelen
12 jaar geleden
Tsja, dan is het de vraag of ik aan rook kan wennen :-)
("Niet in mijn bos" ;-)

Het beste antwoord

Je kunt ermee omgaan door te erkennen dat je ze hebt. Goede en slechte eigenschappen.
En de juiste eigenschappen zijn die eigenschappen die jou en je omgeving goed doen, net zoals slechte eigenschappen jou en je omgeving kwaad doen.
En daar zijn wel boeken over geschreven hoe je dat moet doen, om die te vinden zou je in bieb of winkel eens bij de esoterische boeken moeten kijken (denk ik, misschien komen er nog betere ideeën
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het belangrijkste is een goede zelf reflectie, je moet van jezelf weten wat je goede punten en je minder goeie punten zijn. Als je hier bewust van bent kun je aan jezelf werken. Ook is het aan te raden om aan anderen te vragen hoe ze jou zien en ervaren. Zij zien vaak dingen die jezelf niet door hebt. Dit is inderdaad een leerproces. Je zal niet van ene op de andere dag jezelf kunnen veranderen, dit heeft tijd en discipline nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boeddhisme geeft hier heel veel handreikingen voor.
Ik denk dat je allereerst moet besluiten dat je iets aan je slechte eigenschappen wilt doen, want anders gebeurt er niets. (Onder 'slecht' verstaat boeddhisme: dingen die jezelf en andere schade toebrengen.)

Stel dat je bijvoorbeeld snel kwaad wordt. Dan kun je na een woedeuitbarsting kijken wat er gebeurde. Je kunt kijken of je uitbarsting goed was (heb je daarmee de situatie verbeterd? voel je je nu beter?) of dat het juist meer problemen gaf (is de relatie met de ander verslechterd? voel je je rot en katerig en blijft dat gevoel nog een hele tijd hangen?). Als je niet zo blij bent met je aanpak, kun je besluiten om de situatie de volgende keer op een andere manier aan te gaan.

Als je dit steeds blijft doen, als je steeds achteraf op de situatie reflecteert, zul je het op een gegeven moment ook doen als je midden in die woedeuitbarsting zit. Dan hou je halverwege op omdat je denkt "Waar ben ik mee bezig? Hier voel ik me alleen maar rot over en de situatie verslechtert alleen maar." Dan zakt de woede gelijk al.

De volgende stap is dat je het voor kunt zijn, en dat je al voordat je je mond open doet, vanzelf ingrijpt omdat het niet goed voelt. En na een tijdje krijg je hier een gewenning in en reageer je helemaal niet meer met woede op situaties die je niet aanstaan. (Wat overigens iets anders is dan het grofweg te onderdrukken, want daar krijg je maagzweren en hoofdpijn van en het verandert feitelijk weinig.)

Ook kun je aan het eind van de dag evalueren hoe de dag is verlopen. Bij de dingen waar je niet zo blij mee bent, kun je besluiten het voortaan anders aan te pakken. En zijn er situaties waar je wel goed mee omgegaan bent, geef jezelf daarvoor dan een schouderklopje en wees blij met wat je goed gedaan hebt. Het kan heel boeiend zijn om op deze manier met jezelf te werken. Ik wens je er veel succes mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je
Het is natuurlijk moeilijk om te kijken wat je met je slechte eigenschappen moet doen. Het zijn eigenschappen en dat verander je niet 1, 2, 3.
Maar je kan wel zorgen dat de eigenschap wat achterwegen laat zodat je er minder last van hebt. Als je bijvoorbeeld wat arrogant bent dan kan je bij jezelf denken, okee nu ga ik het anders aanpakken. En als je er echt last van hebt verander je daarom ook. Het is dus een leerproces
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door er eerst maar eens neutraler tegenover te gaan staan. Jezelf verwijten maken omdat je zulke slechte eigenschappen hebt helpt niets. Dat doe we al ons hele leven en dan kom je erachter dat een eigenschap veel sneller om kan buigen naar de positieve kant wanneer je er wat milder naar kijkt. Kijk ernaar zoals je ernaar zou kijken bij een jonger kind die iets leert.
Ga bij je zelf na met welk gedrag je die eigenschap om kan buigen en ga dat trainen. Natuurlijk hoef je jezelf niet onderuit te halen als het niet meteen lukt; je kan ook zeggen dat het goed van jouzelf is dat je het oefent.
Dan ga je vanzelf merken dat je eigenschappen, die eerst vervelend uitwerkte, steeds positiever uitwerken.
Want eigenlijk is een eigenschap neutraal, alleen kan je die eigenschap positief of negatief uiten/gebruiken.
Dus glimlach wat meer om jezelf wanneer jij je weer eens op
een voor jou ongewenste manier uit en/of gedraagt en ga verder met oefenen hoe je het wel wilt.
Kristal
12 jaar geleden
Omgaan met je slechte eigenschappen geeft een wel hele negatieve lading aan eigenschappen waarover je beschikt. Een eerste vraag die kan worden gesteld betreft, wat is de betekenis hierin van het woord "slecht" .
Beter kan onderscheid gemaakt worden in goede eigenschappen en minder goede eigenschappen. Veelal zijn we niet trots op onze minder goede eigenschappen, dat is logisch echter acceptatie hiervan draagt wel bij tot zelfacceptatie. Wie problemen ervaart met zijn zelfacceptatie kan vervolgens problemen krijgen in zijn functioneren. Hierbij verwijs ik graag naar de website van de Stichting Zelfacceptatie. Indien je zelf geen inzicht kan krijgen in je eigen goede en minder goede eigenschappen kan je hulp vragen aan je ouders/vrienden of andere deskundigen. Het leerproces van het "echt"accepteren van je minder goede eigenschappen is niet altijd gemakkelijk. Maar ook dit proces kan je jezelf aan leren en indien nodig ondersteunt door ouders/vrienden of deskundige/professionele hulp.
Het is natuurlijk altijd goed om indien gewenst minder goede eigenschappen voornamelijk voor jezelf tot ontwikkeling te brengen.
Wie minder goed kan zingen kan via zangles beter worden.
Wie niet goed is in een bepaalde sport kan middels veel trainen beter worden.
Ook op school kan je door veel te studeren of via bijles volgen zichzelf positief ontwikkelen.
Wie minder goed kan communiceren kan met behulp van training en coaching deze minder goede eigenschap tot ontwikkeling brengen.

Indien het niet lukt om bepaalde minder goede eigenschappen van jezelf tot positieve ontwikkeling te brengen dienen we dit van onszelf te accepteren.
Hierbij is het zeker zo, minder goede eigenschappen en kenmerken van onszelf : maken ons als persoon/individu nooit minder (minderwaardig). Iedereen is uniek en als mens gelijk aan elkaar.
Hoe je er mee aan de slag gaat? Eigenlijk heb je een eerste stap al gezet door er over na te denken en er over te communiceren. Afhankelijk van de persoon, de situatie en de nut en noodzaak kan je zelf keuzes maken om vervolg stappen te ondernemen. Lukt dit niet zelf, vraag dan je ouders/vrienden/docent/huisarts of andere professionele deskundigen om advies.

Heel veel succes,