Hoe kun je concreet weten of je iemand kan vertrouwen?

12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet. In mijn mening gaat het om gevoel, maar kun je iemand ECHT vertrouwen? En het zeker weten? Niet. Dat is een gevoel en soort geloof in iemand.

Het beste antwoord

ja kan iedereen 100% vertrouwen (concreet genoeg?) ;-)
of dit vertrouwen niet beschaamd zal worden: dat weet NOOIT
je kant nooit 100% zeker weten of iemand te vertrouwens is. helaas.... garantie hebben we niet.

maar je kan wel heel veel zien aan de reacties van iemand.
manier van doen en laten, durven oogcontact te zoeken, oprechte interesse, hoe iemand zegt, waarom deze het zegt etc.
lichaamstaal icm het doen en laten in zijn facetten, een beetje psychologie en mensenkennis: dichterbij duidelijkheid en zekerheid kan je m.i. niet komen.

wat m.i. ook veel info kan geven: stel eens heel spontaan een persoonlijke vraag tussen neus en lippen door (#wel!!!# een onschuldige vraag die je aan iedereen zou kunnen stellen zonder dat r wat achter te zoeken, en in een ontspannen situatie waarbij iemand op zijn/haar gemak is) en let op de reactie.
gaan ze iets naar achter (al is het enkel met het hoofd, de armen dichterbij het lijf, de voeten verder onder het lichaam, dan schrikt iemand letterlijk en figuurlijk terug (aanwijzing 1) gaat iemand vervolgens anders zitten, wat zitten dralen en draaien (al is het friemelen met de vingers of net wat vaker/verder om zichheen kijken) voelt iemand zich niet op zijn gemak. (dat is 2.. proberen te herstellen)
gaat iemand ook dralen met woorden (das 3) rekt iemand tijd (hoe moet dit overgebracht worden) heel vaak komt de vraag: wat zei je precies?'of een andere wedervraag op.
mensen die verlegen zijn kunnen ook zo reageren, maar deze zoeken naar woorden voor een oprecht antwoord (zijn ook open hierover)
iemand die bewust eromheen draait, zal 9 van de 10 keer zo'n actie willen rechtzetten (dit is 'ego-auw' en ze gaan dan nét iets te duidelijk hetgeen benadrukken wat ze eerder niet zo snel konden vertellen: kijk! zie je nu wel?)
zo zijn er duizenden dingen te ontdekken binnen een mum van tijd. elke persoon geeft continu signalen af/door zonder dat ze het weten.

je kan de leugendetector en waarheidsserum nog overwegen, maar deze zijn ook niet altijd 100% waterdicht. ;-)
helaas, de kans blijft aanwezig door iemand te vertrouwen op het snottertje te gaan. maar dit houdt de mens wakker en scherp m.i.

let maar eens goed op de kleine signalen. ze zeggen exact hoe de persoon is. hoe meer woorden de signalen tegenspreken, hoe scherper je moet zijn b.v.
overschreeuwd een persoon zichzelf (stoer gedrag) dan is deze onzeker, etc etc.

kijk de kat eens uit de boom en vertrouw op lichaamstaal ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het over een persoon gaat in het echt dan moet je het 'aanvoelen'. Echt zeker weten of je iemand kan vertrouwen weet je nooit.

Als het gaat over wat iemand zegt in een tekst moet je letten op:

- Hoor en wederhoor (iets van verschillende kanten bekijken)
- Gebruikt hij feiten? En zijn die betrouwbaar?
- Is er bronvermelding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concreet weten of je iemand kunt vertrouwen is niet mogelijk. Het berust geheel op intuïtie.
Het helpt wel als je iemand al heel lang kent, maar zelfs dan is het natuurlijk niet uitgesloten dat diegene je op welke manier dan ook kan 'verraden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel concreet: ACHTERAF!!!!

Pas als iets is gebeurd of afgelopen en je ziet hoe het is gelopen weet je of het vertrouwen in iemand correct was.

En verder denk ik dat iemand wel een historie opbouwt:
ging het 4x mis ben je gek als je er de 5de keer blind op vaart. (en andersom ook natuurlijk, gaat het 4x goed waarom dan opeens de 5de keer niet)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrassend antwoord voor mij, nooit aan gedacht, maar hartstikke logisch! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, heel concreet: achteraf :O)))
super! +1