Vriendin depressief, wat te doen?

Ik heb nou al bijna een maand met m'n vriendin. We hebben het erg gezellig, maar af en toe doet ze echt raar. Gister bijvoorbeeld was ik bij haar en het was naar mijn idee erg gezellig. Maar toen ik laat die avond naar huis reed en even op twitter keek tweette ze dat ze een kutdag had depressief was. Ik natuurlijk meteen vragen wat er was, maar krijg dan een antwoord waar ik lekker veel mee kan: 'gewoon alles'. Dit heeft ze wel vaker en ik weet echt niet wat er aan te doen. Als ik vraag of het aan mij ligt zegt ze van niet en dat het aan haar ligt, maar ik weet niet of ik hier tijd voor en zin in heb. Nu vraagt ze weer of ik vanmidda wat wil gaan drinken, maar als het zo door gaat heb ik daat echt geen zin in. Een jongen ervaring hier mee of een meisje weet wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerlijk en open tegen haar zijn, zeg dat je er moeite mee heb, want als ze echt depressief is, moet ze hulp zoeken, maar als ze gewoon vaak "rotdagen" heeft, en andere mensen dit de hele tijd moet melden...tsja... Ik zou gillend weg rennen ;) Dus voor jezelf is het even bekijken hoe het nou echt zit, heeft ze echt problemen, of is ze een drama queen? Als ze echt problemen heeft, kan je haar helpen door te zeggen dat een huisarts kan helpen; en haar hierin te steunen, en als ze een drama queen blijkt te zijn, kan je gewoon eerlijk tegen haar zeggen dat jij het erg aantrekt als zij zegt kutdagen te hebben, en het achteraf wel meevalt, misschien doet ze het dan minder.

Antwoorden (10)

Praat met haar! Zeg wat je hier hebt gezegt. Probeer samen een oplossing te vinden zodat je samen happy in de relatie bent. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ga ik zeker vanmiddag proberen ;)
Het woord depressief wordt tegenwoordig te snel gebruikt. Depressief ben je pas als je het over de stemmingsstoornis hebt. Dat betekent dat je er sowieso aanleg voor moet hebben en je minimaal 2 weken je depressief moet voelen.

Iedereen voelt zich wel eens een keer een beetje down. Ga kijken waar dit aan kan leggen. Misschien heeft ze iets vervelends meegemaakt en voelt ze zich daarom zo.
Ga er dus met haar over praten.
Als er echt geen oorzaak lijkt te zijn zou het van binnen kunnen komen (endogeen). Dan zou ik zeker even naar de huisarts gaan. Die kan je dan doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!
Iedereen heeft wel eens een rotdag.
Een echte depressie is wel wat anders..ik weet dat helaas uit ervaring.
En het is een diagnose die gesteld moet worden,mensen gebruiken dit woord veel te snel en makkelijk idd.
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je ook wel gelijk. Maar dat neemt niet weg dat ze dit wel vaak heeft. Ga er vanmiddag met haar over praten, bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WillieWonka
Wel heel lief van je dat je zo bezorgd bent.
Ze is in ieder geval niet happy nu en je kan idd beter uitkijken dat ze niet echt depressief is( of wordt!)
Dat is altijd mogelijk.
Het was ook niet als kritiek op jou bedoeld maar mensen zeggen het tegenwoordig zo snel.Snap je..?
Wees maar extra lief voor je vriendin,maar volgens mij zit dat wel goed.^^!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens! depressie is niet je even niet goed voelen.. kan daar ook echt niet tegen!
Probeer duidelijk te maken dat je haar wilt helpen met deze gevoelens , maar dat het voor jou ook niet leuk is dat ze zulke dingen schrijft. Je moet eerlijk naar haar toe zijn. Wat ik lees is ze niet iedere dag depresief ( mocht dat wel het geval zijn , ga met dr naar de huisarts en zorg voor hulp) iedereen heeft wel is een dipje en misschien was dat gisteren bij haar , dat kan geen kwaad , zolang het maar niet te heftig wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen ermee als je net een maand samen bent dan ben je normaal gesproken super verliefd en blij als je de ander hoort of ziet als dat nu al zo begint wat moet dat dan wel niet worden stoppen zonde van je tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon negeren. Klinkt mij in de oren als een vorm van aandacht zoeken..
Als ze gewoon leuk en gezellig doet als jij er bent en niets laat merken of niet wil of kan uitleggen. Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Want als er wel iets is moet ze er mee naar buiten komen en er wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriendin echt depressief is of een K dag zou je dat wel gemerkt hebben denk ik .

Het is niet leuk voor je dat je achteraf zo'n tweet kreeg van je vriendin. en dat gewoon alles ....kan jij niets mee .

Bespreek dit met haar . maak het haar duidelijk wat het met jou doet .
Als het aan haar zelf ligt ,..ligt het niet aan jou!

jij hoeft niet alles te nemen ,ookal is ze jou vriendin .

succes .en dat het goed mag komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon kappen met haar. Na een maand dit al? Ik heb het meegemaakt met een dame, dat begon precies zo. Eerst een beetje mokken over haar omgeving (op mensen behalve op de partner), later samenwonen, elke dag was xe chagrijnig en toen lag het wél aan de partner. Hij ging 2 keer in de maand met zijn oude vrienden op stap en dat mocht niet meer, hij moest wat minder gaan werken om haar te pleasen, Hij kwam altijd te laat thuis als hij weg was, Samen op vakantie ging niet en het werd van kwaad tot erger.
Werkelijk, kap ermee! Ze kan nóg zo'n leuk koppie hebben, maar je schiet er niets mee op. Je raakt in de ellende en dat moet je echt niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag een onderbouwing voor het minnetje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw okee, maar ik wél ben blij dat ik niet barst van de ervaringen op dit gebied... Ik vond de vraag heel herkenbaar, vandaar dat ik deze ervaring uiteen gezet.
Ik blijf van mening dat als je na een maand al niet een fatsoenlijk antwoord krijgt van je partner, moet je je afvragen waar je samen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij in elk geval een plus ; na een maand al ellende : niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Marleen!
Laat haar maar eens uitzoeken waar het aan ligt voordat jij hier zelf "depressief" van wordt! Want zo lang ze dat niet kan zeggen lijkt het me een typisch gevalletje 'Aanstelleritus'. Nog geen maand met elkaar en nou al dit soort fratsen i.p.v. samen ergens op een roze wolk??? Ik zou er zo snel mogelijk een punt achter zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze moet uitzoeken waar de oorzaak ligt
ik denk niet dat het om extra aandacht zoeken gaat,
want niemand wil aandacht hebben van iemand die negatief ingesteld is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, ze wil je niet vertellen wat er is als jij het vraagt, misschien vind ze het nu ook weer niet erg genoeg en is het gewoon even fijn aandacht te krijgen, of ze heeft echt probleempjes en schaamt zich ervoor, dat kan ook natuurlijk maar over het algemeen kunnen die mensen het goed verbergen en laten het vaak voor zichzelf.
Je kan je vriendin natuurlijk vertellen dat je het erg gezellig met haar vind als zij dat ook is, maar dat je dit absoluut niet leuk vind, dat je niet steeds met deze vervelende situaties wordt belast en er dan tenslotte buitengesloten wordt of ze je niet vertrouwd. Laat haar weten dat ze altijd bij je kan komen als er iets is en als ze zo blijft doen jouw geloofwaardigheid in haar af kan nemen en dat in jouw ogen de relatie er niet leuker op wordt.