Wat kan ik het beste doen in een situatie van mogelijke diefstal?

Ik was vandaag alleen thuis met me oom. En in mijn kast had ik 150 euro. Voordat ik vertrok had ik nog gecontroleerd of ik nog 150 euro daar had, want dit had ik in de avond nodig. Ik verliet me huis rond 2 uur en kwam 6 uur thuis en toen was hij al weg, want hij moest weg rond 4 uur zei hij gisteren al. Want hij was komen logeren voor een avond. Toen ik me geld wou pakken was er geen cent meer over. Alles was weg. En ik weet 100% zeker dat er veder niemand bij mij thuis is gekomen. Ik heb nog niet naar hem gebeld. En ik heb niemand verteld dat ik daar geld heb verstopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

Als je zeker weet dat het gejat is moet je aangifte doen. Als je vermoed dat je oom het geld gestolen heeft kun je hem daar eerst op aanspreken, geeft hij toe is het mooi anders toch aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste wat je kan doen is het je oom vertellen. Misschien is er een andere verklaring en anders weet je wat je aan je oom hebt. Als je hem beschuldigt dan ben ik bang dat de familieband stuk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor band je met je oom hebt en of hij te vertrouwen is.

Ik zou eerst je oom vragen of hij er wat van af weet. Misschien had hij geld nodig en wat geleend? Geef hem de kans zich eruit te praten door te vragen; zeg oom, heb jij misschien wat geld van me geleend ofzo? Zoniet dan vraag: "weet jij dan misschien waar dat geld gebleven is want toen ik wegging lag het er nog en toen ik terugkwam niet meer, is er iemand langsgeweest ?

Als hij ontkennend blijft antwoorden kan je ervoor kiezen aangifte te doen, maar als je oom ontkent kan de politie verder ook niets. Met name als er verder geen braaksporen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen gaat niet lukken...Aangezien je oom familie in de tweede graad is, is het alleen mogelijk om een klacht in te dienen. Een klacht indienen betekent dat je het strafbare feit aangeeft bij de politie, met het nadrukkelijke verzoek om rechtsvervolging. Je zegt dus in feite dat je wilt dat jouw oom strafrechtelijk vervolgt wordt. Een klacht moet worden ingediend bij een hulpofficier van justitie, dit is vaak een politieman in de rang van inspecteur. Een klacht kun je, anders dan bij een aangifte, binnen 6 dagen intrekken. Er wordt in dat geval niets met de zaak gedaan. Dit is wettelijk zo geregeld omdat het om naaste familie gaat. Je moet dus eerst goed bedenken of je een dergelijke stap wilt nemen, omdat dit je familiebanden vaak weinig goeds doet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je zover willen gaan, dan zal je oom worden gehoord als verdachte van diefstal. Maar probeer het liever op een andere manier op te lossen met je oom, want een klacht indienen is een verregaande stap, voor iedereen. Kom je er niet uit met je oom, dan zal ik het zeker serieus overwegen. Mijn advies is om er in ieder geval niet te lang mee te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je echt 100% zeker dat je de €150,- niet onbewust verplaatst hebt? Mijn vriendin wist namelijk ook zeker dat ze haar portemonnee in haar tas had en ze had het ook dubbel gecheckt. Later in de stad had ze haar portemonnee ook vergeten, omdat ze hem onbewust verplaatst had. Daar kwam ze ook pas achter toen ze haar portemonnee vond (in de stad dacht ze dat ze hem had laten vallen of dat hij gestolen was.)

Is dit niet het geval? Inderdaad eerst naar je oom gaan, zonder hem gelijk te beschuldigen. Vraag hem of hij er misschien iets van weet. (ik zou niet weten hoe je dit goed moet aanpakken, zonder direct ruzie te krijgen)

Anders zou ik de politie er bij halen.. zijn er nog andere dingen weg of is het alleen de €150,-???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet wie hij is, maar als hij bij jou kwam logeren, kan hij dat geweten hebben. en met z'n grijp grage handjes heeft ie het gepakt...

maar als het egt diefstal (inbraak) is, moet je kijken of je ergens schaden aan je huis hebt (kapot raampje, hout schade door schroevendraaier...). en als dat zo is dan moet je de politie er bij halen.

maar als je het niet 100% zeker weet dat je het niet verplaatst hebt (ook al zij je dat wel in je tekst dat je het 100% zeker weet)

en anders moet je het aan je oom vragen, misschien weet hij meer ;)