Vervelende situatie in vriendengroep (zie uitleg), hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

Om het probleem niet al te herkenbaar te maken voor eventuele vrienden die op deze site zitten, zal ik sommige dingen (/details) niet exact naar de waarheid hier vermelden. Wel zal ik zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven.

Sinds een tijdje zit ik bij een groepje vrienden wat al langer bij elkaar is. Ik ben degene die er als laatste bij gekomen is. Nu was er het idee om met zijn allen weg te gaan, maar er waren problemen met het vervoer.

Daarom werd besloten om niet iedereen mee te vragen tot die problemen opgelost waren. Dit heeft mij vanaf het begin dwars gezeten, omdat ik vind dat je of met zijn allen wat doet of gewoon eerlijk bent en niets verzwijgt.

Ook zou het vrijvragen voor iedereen waarschijnlijk niet kunnen in verband met het werk. Oplossing was dus dat wij sowieso vrij zouden vragen en dan die anderen pas als er vervoer was. Als ze dan geen vrij konden krijgen, was het niet anders.

Het vervoer was nu geregeld en ik heb die andere vrienden gevraagd of ze mee gingen. Ze begrepen niet waarom ik en de rest al vrij had. Hierop heb ik besloten de situatie uit te leggen, gevolg: een huilende vriend(in). Diegene kon er niet tegen dat het achter zijn/haar rug om gegaan was.

Dat begrijp ik volledig en ik heb dan ook besloten om mijn vrij vragen terug te draaien, die vriend(in) wilde ook al niet meer mee.

Hoe kan ik nu voorkomen dat deze problemen de groep laten splitsen en dat ik er tussenin kom te staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik zou me eerst maar eens afvragen wat de achterliggende reden is waaróm er zo gehandeld is. Is het niet heel vreemd om nou precies degene niét te vragen die een rijbewijs heeft? Er lijkt wel een groep en een sub groep te bestaan in jullie groep en dat is altijd vervelend voor de subgroep. Hoe is dat zo gekomen? En als jij vraagt hoe te voorkomen dat de groep zich splitst en jij er tussen komt te staan... Dat is nu toch eigenlijk al zo?

Hoewel, eigenlijk is het nog anders: je hebt al partij gekozen, je staat er al niet meer tussenin. Niet omdat je de waarheid hebt verteld (sterk trouwens) maar omdat je je vrije dag vragen terug gedraaid hebt. Daarmee heb je duidelijk aangegeven hoe je erover denkt en ben je geen neutrale partij meer.

Misschien valt er met de groep over te spreken, maar misschien is het beter iedereen van de groep eerst eventjes apart te spreken. Want dan zal je vaak een wat eerlijker en opener gesprek kunnen hebben. Men hoeft zich dan niet groot te houden voor de andere vrienden. Daarna kan is er misschien een groepsgesprek mogelijk waarin ook ruiterlijk toegegeven wordt dat het geen toffe actie was en excuses worden aangeboden. Zodat de sub groep zich weer een volwaardig onderdeel van de groep kan voelen.

Jij bent er het laatste bijgekomen zeg je. Dat is mogelijk een nadeel, misschien sta je (nog) in een wat zwakkere positie. Het voordeel is dat je nog een frisse blik hebt op de groep.
Ik zou deze frisse blik maar goed blijven gebruiken, want je kan je afvragen of dit een eenmalige vergissing is van de groep of dat dit gewoon geen fijne groep is,
of deze groep wel bij je past of niet...

Ik vind in ieder geval mooi om te zien dat jij er je best voor doet om hier op een goede manier mee om te gaan.
Succes!
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Heb vandaag diegene nog even gesproken die niet meeging, die zei niet meer boos te zijn. Ik weet alleen uit eerdere gesprekken dat diegene veel opkropt. Vanavond gaan we met zijn allen iets anders doen, diegene wilde sowieso dat ik meeging voor steun als het fout zou gaan. Dat doe ik dan ook graag. De groep er op aanspreken lijkt voor mij lastig, omdat ze volgens mij niet echt inzien hoe lullig ze bezig zijn geweest.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi dat je meegaat als steuntje in de rug. Ook goed van die ander (die eerst niet meewilde) dat die in staat is om ook naar zichzelf te kijken, om te zien waarin het goed zou zijn om te veranderen misschien. Proberen toch opener te worden. Ik hoop voor jullie dat het een zinvolle, of in ieder geval een leuke, avond wordt, maar dat jij zegt dat ze volgens jou echt niet inzien hoe lullig ze bezig zijn geweest zegt wel weer iets verhelderends over de groep. Evengoed wens ik je/jullie veel plezier :-)

Andere antwoorden (2)

Het had fijner geweest als er met de hele groep vanaf het begin hierover afspraken gemaakt zouden zijn,dan had ieder de keus om wel of niet mee te gaan i.v.m. vervoer of er was onderling misschien een oplossing gekomen,maar jullie hadden de groep die geen vervoer hadden wel de kans gegeven om zelf iets te regelen als dit had gekund.

Helaas is het leed al geschied en zit er niets anders op dan het eerlijk met de gehele groep erover te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Bijkomend probleem waarom het zo lullig is, is dat degene die niet meegevraagd was zelf een rijbewijs heeft en de auto van iemand anders kan lenen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom jullie zo gehandeld hebben,maar je kunt het helaas niet terug draaien,maar met een goed gesprek zou de groep niet gesplitst hoeven te worden. Persoonlijk vind ik een excuses wel op zijn plaats als jullie een gesprek aangaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook mijn excuses aangeboden, omdat het mij gewoon erg dwars zat. Diegene zei wel dat erg te waarderen, omdat hij/zij nu weet hoe dingen geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat waardeer ik in je en ook je eerlijkheid en nu de rest van de groep nog.
Kristal
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Maria, +1 ***maar jullie hadden de groep die geen vervoer hadden wel de kans gegeven om zelf iets te regelen als dit had gekund.*** sterk punt: dat heeft volgens mij te maken met de ander niet voor vol aanzien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Kristal.
Dit groeps probleem komt veel voor. Daar is lastig mee om te gaan. Probeer bijvoorbeeld wat anders, begin eerst dicht bij wat leuks te doen. Bv naar de dierentuin of naar de film en daarna naar de snack bar. Gewoon iets simpels, je spreekt bv een avondje bios af, wie met de auto komt, komt met de auto en wie dat niet kan met de fiets of openbaar vervoer. Dit soort leuke ideeën zijn niet alleen maar leuk het roept ook nog eens een groeps gevoel op. Dit is maar slecht een voorbeeld. Wat ook aan te rade is om spellen met elkaar te doen. Zo over leg je met elkaar en stimuleer je het groeps gevoel.