Heb het gevoel dat mijn partner zich anders gedraagd. wat kan ik daaraan doen?

Mijn vriend en ik zijn nu 6 jaar samen. we wonen 4 jaar samen. na een jaar dat we samen waren bleek dat ik epilepsie heb. We hebben in zes jaar 1 keer ruzie gehad. hij is heel lief en zorgzaam. de laatste tijd voel ik mij vaak niet lekker. de laatste tijd heb ik het idee dat er iets met hem aan de hand is. Wat het precies is weet ik niet maar ik voel het. mijn vriend is niet echt een prater dus als ik het hem vraag zegt hij dat er niets is. ik denk ook dat hij ook wel stress heeft omdat ik vaak ziek ben. hoe kan ik hier mee omgaan? En wat kan ik doen om het hem wat makkelijker te maken zeg maar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik reageer liever als dat ik een antwoord geef. Ik hoop dat ik er naast zit en natuurlijk ken ik niet het fijne van jullie relatie, maar ik denk toch echt dat jullie duidelijk en open met elkaar moeten praten, ondanks dat hij erg gesloten is. Mij lijkt het dat hij groener gras gezien heeft aan de andere kant. Met alle respect, bedoel het niet slecht, maar ik merk dat de antwoorden het niet rechtstreeks willen zeggen, maar het wel denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met het gras is groener? Dat hij verliefd is op een ander? Ik begrijp je niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap dat je uit zo'n verhaaltje meteen het slechtste denkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat hij misschien een oogje op iemand anders heeft. En waarom moet ik er gelijk het slechtste van denken? Het zou toch heel goed mogelijk kunnen zijn? Een mens is ook maar van vlees.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar je moet het wel realistisch bekijken en dan valt dit wel degelijk onder de mogelijkheden.

Het beste antwoord

Je zegt dat je vriend heel lief en zorgzaam is. Maar je vriend mag niet de indruk krijgen dat jullie relatie enkel bestaat uit zorgen voor jou. De epilepsie heeft jouw leven veranderd, maar ook dat van hem. Epilepsie heb je niet alleen! De impact op je partner is heel groot.

Na je diagnose, die overigens heel erg is, ben je de onbezorgdheid van vroeger kwijt. Je bent constant op je hoede en beperkter in dingen die je vroeger wel kon. Dat moet jou veranderd hebben, maar hem ook. Die veranderingen besluipen je zonder dat je er erg in hebt en knagen aan je relatie.

Sla je armen eens om hem heen en zeg bijvoorbeeld: "Voor jou is het ook allemaal niet makkelijk, he?" Hopelijk komt hij dan een beetje los en praat hij erover. Want het is duidelijk dat hij ergens mee zit, maar er niet over praat om jou geen last te bezorgen omdat jij het al zo moeilijk hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weet je wel zeker dat hij zich anders gedraagt? Misschien voel jij je schuldig omdat je vaak ziek bent en gedraag jij je daardoor anders. Of alles is nog gewoon maar omdat jij je nu ongemakkelijk voelt denk je dat hij zich anders gedraagt. Toch maar weer praten. Het is de enige manier om klaarheid te scheppen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou ook kunnen. ik voel mij vaak best 'schuldig' dat ik vaak ziek ben. maarja hij zegt ook je hebt dat al zo lang dat maakt voor mij echt geen verschil in mijn gevoel naar jou. maar ik vind het ook moeilijk om ermee om te gaan. iig plus voor je antwoord
Als je er niet over in gesprek gaat blijft het gissen, het gevaar bestaat dan dat jij het antwoord zelf in gaat vullen. Dat is voor jou zelf niet prettig en tegen over je vriend niet faire. Als je al zo lang bij elkaar bent mag/kan het niet zo zijn dat je daar niet over in gesprek gaat. Gewoon rustig de tijd voor hem nemen, kom met open vragen, laat hem denken en antwoorden. Voor kom verwijten over en weer. Succes !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan een aantal redenen hebben uit mijn ervaringen. Sommige mensen kunnen niet omgaan met het feit dat je een aanval hebt gekregen of kunt krijgen en gaan daarmee anders om met verantwoordelijkheid. Tevens zou het te maken kunnen hebben met het feit dat je speciale medicatie slikt tegen de epileptische aanvallen. (Ik weet niet of jij ze slikt maar daar ga ik vanuit) In mijn geval kreeg ik, niet zwart op wit op papier gezet, psychische klachten en is mijn karakter heel erg veranderd. Hierbij kun je ook denken aan vormen van achterdocht terwijl deze niet per sé waar hoeven te zijn. Tevens kreeg ik last van andere ernstige psychische klachten die ik niet uitgebreid wil vertellen maar wel als eventuele bijwerkingen in de bijsluiter staan vermeld bij de medicatie. Slikte eerst depakine en nu keppra met vimpat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag op mijn app dat je dit antwoord waardevol vond. Ik vind het fijn dat je dit hebt aangegeven. Dit is een antwoord uit mijn ervaring en ben blij dat je er iets mee kunt! Het blijft natuurlijk een lastig issue en wens je verder het beste.
Hallo misschien is dit nog een tip om eens je vriend mee heen te nemen..
http://www.epilepsienukanhetbeter.nl/site/belangenbehartiging/activiteitenagenda.htm
Zodat jullie beiden er beter misschien mee om kunnen gaan met jou epilepsie.
Moet je eens zeker gaan doen naar 1 van deze avonden als dit dicht bij is...
Maar kan misschien ook aan je medicatie liggen dat jij wel prikkelbaar bent bepaalde anti-epileptica geven dit als bijwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij het gevoel hebt dat er iets is dan is er ook echt iets.
Laat je niets anders wijs maken,vertrouw op je intuïtie.
Ga met hem praten net zolang tot je de onderste steen boven hebt en hij heeft verteld wat er is.