Hoe maak ik mijn relatieproblemen bespreekbaar op een positieve manier die tot een oplossing leidt?

Wij hebben alle 3 de problemen uit de top3 communicatieproblemen van 'Korrelatie'

1. De een praat meer vanuit verstand, de ander vanuit gevoel
2. Er wordt ingevuld wat de ander denkt
3. Een partner kan moeilijk praten over gevoelens

wanneer mijn partner met een probleem aankomt, wil ik dit zakelijk oplossen. daarom denkt hij van mij dat ik ongevoelig ben en beginnen de verwijten (als jij eens iets hebt zal ik ook eens zo doen, enz.). ik durf problemen die ik met hem heb niet aan te kaarten omdat hij nogal fel kan reageren wanneer iemand kritiek heeft.

Hoe maak ik mijn relatieproblemen bespreekbaar op een positieve manier die tot een oplossing leidt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bespreekbaar maken , zodat het het resultaat , in jouw beleving , wat positiever is . Iedereen heeft recht op een eigen beleving van de realiteit :) Dus laat je partner goed uit spreken , stel open vragen , enz probeer zijn redenatie te snappen . En anders om . Ja verschil van mening hoeft geen probleem te zijn , en ja je hoeft elkaar niet te bekeren over elkaars stand punten . Behalve als die praktisch met elkaar botsen , dus ji wilt rode gordijnen , en hij blauw . Ik geloof eerder dat jij je niet begrepen voelt , dus ook jouw zgn verstandelijke benadering heeft nog een niet begrepen onderlaag . Onthoud ,de meeste gedachten wensen komen voort uit gevoelens emoties enz maar je verstand verzint hele verstandige redenen waarom je het wilt . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd, +punt voor de gene hier boven!

Het beste antwoord

Wat me inderdaad bijblijft is dat hij jou gevoelloos noemt.
Dat zou naar mijn idee kunnen betekenen dat hij zich niet gehoord voelt door jou. Vaak wil de verstandige/zakelijke een probleem zo snel mogelijk oplossen en klaar. De emoties die om een probleem ontstaan worden liever genegeerd. Dat is meestal geen onwil maar angst. Emoties en gevoelens zijn nu eenmaal niet te beredeneren. Niet zomaar "op te lossen", niet met je verstand tenminste. Daarom worden ze door de verstandige ook vaak als lastig en soms zelfs kinderachtig ervaren. Probeer eens voor jezelf te voelen wat emoties voor jóu betekenen, waarom je er zo bang voor bent dat je je lief niet durft te vertellen over je eigen problemen. Zou het kunnen dat je je eigen gevoelens onderdrukt om te voorkomen dat hij nog feller gaat reageren? Of omdat je je niet kwetsbaar op durft te stellen. Of omdat je bang bent de controle te verliezen, (over je emoties, over hem, over je leven misschien wel).
Misschien heb je vroeger geleerd dat het beter is je emoties te verdringen omdat je omgeving daar niets mee kon en jij daardoor alleen maar gekwetst werd. Misschien heb je onbewust daarom een gevoelige geliefde uitgekozen, om te leren weer bij je eigen emoties te komen. Misschien is het goed om eens open over je gevoelens met hem te praten, je zal eens zien hoe hij je kan ondersteunen wanneer je durft. En je hoeft je zakelijke kant niet te onderdrukken, maar je kan je bewust worden wanneer het goed is je zakelijke kant of je gevoelige kant te gebruiken. Uiteindelijk heeft jouw geliefde jou ook niet voor niets gekozen, hij zal weer van jouw verstandige benadering kunnen leren. Beiden kunnen jullie elkaar mooi aanvullen. Volg je hart en doe dat met je verstand.
En herinner elkaar eraan dat je geliefden bent en geen vijanden...
Laat hem uitpraten, in jullie geval zal het goed werken als je afspreekt dat de ander niets terug mag zeggen tot de ene zegt uitgesproken te zijn. Je hebt dan beiden de kans uit te praten zonder onderbrekingen en invullingen door de ander. En neem hem vooral serieus in zijn gevoelens, dat is fijn voor hem en dan leer je jouw eigen gevoelens ook serieus te nemen. Geef bij een probleem alle emoties en gevoelens de ruimte en kom de volgende dag misschien eens met een oplossing. Dan toon je juist weer aan dat je het serieus nam en erover nagedacht hebt (ook al weet je dé oplossing al na een minuut in het gesprek).
Dat is gewoon houden van.
Kristal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Problemen bespreken betekend niet altijd dat er een oplossing moet komen.
Ik denk dat als je dit in je achterhoofd houd je al een heel stuk verder komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jullie allebei onderkennen dat je een communicatieprobleem hebt, kan het helpen om een setje regels op te stellen over hoe je met elkaar gaat praten. In de link hieronder een lijstje 'spelregels voor ruzie maken', die volgens mij ook prima toepasbaar zijn op een gesprek dat nog geen ruzie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms helpt het om een brief te schrijven, die kun je op je gemak schrijven, zonder dat de ander daar kritiek op kan geven, als hij naar je zin is geef je de brief en vraagt of hij hem rustig door wil lezen en daarna er met jou over wil praten, tijdens het lezen kan hij de dingen ook rustig op een rijtje zetten, wat het gesprek wat rustiger kan doen verlopen, bovendien kan je in een brief alles kwijt, terwijl tijdens een gesprek vaak maar 1 onderdeel totaal besproken wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een relatie is zou ik het niet op de zakelijke manier oplossen, je bent immers geen werknemer/leidinggevende. Het is waarschijnlijk bij jou geleerd met een cursus op je werk maar in een relatie werkt dit vaak niet. Dat komt omdat jullie onderling problemen hebben met elkaar, die technieken van je werk werken over het algemeen in een conflict waarbij je zelf niet betrokken bent.

Probeer gewoon aan tafel na het eten op een voorzichtige manier te vragen of hij wat problemen heeft in de relatie, laat hem eventueel eerst aan het woord en vertel dan jouw probelem. Zorg dat je zelf rustig blijft dan blijft hij het ook. Spreek elkaar niet tegen (zoals het grootste probleem bij jullie is) en maak elkaar geen verwijten, maar luister naar elkaar en ipv erover blijven muggenziften over wie wat wel en niet doet kan je ook naar een oplossing zoeken.

Veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister goed naar elkaar, als hij een probleem hebt knik dan af en toe geïnteresseerde met je hoofd. Je kan ook af en toe zeggen ja ik snap het of ja , dat komt medelevend over. Organiseer iets wat ontspand. Laat merken dat je om hem heeft en stel je soms iets kwetsbaarder op. Daar houden mannen van, ze maken dan een link naar gevoeligheid. Als je voelt dat de situatie rustig verloopt kan je bv een kopje thee voor hem opzetten en gezellig met hem kletsen. Begin niet gelijk over je probleem bouw het ietsje op. Je hebt het bv eerst over je dag en die van hem. Laat af en toe een stilte vallen zodat hij ook wat kan reageren. Laat elkaar uitpraten en vul niks van elkaar in, dat kan namelijk gaan irriteeren. Als je denkt dat je genoeg hebt gesproken over vandaag kan Je zeggen dat je met nog iets zit. Bv dat hij zegt dat je gevoeloos bent. Je kan het zo aanbrengen maar dan in eige woorden: 'ja het was een top dag, maar er zit me iets dwars. Die opmerkingen hebben me best wel geraakt. Ik zat er al een tijdje mee omdat ik bang was dat ik je verdriet zal doen.' probeer het op een verondschuldigende manier aan te brengen, als hij verbaast reageerd hoef je de manier van praten niet meer aan te passen maar moet je eerlijk zijn. Dat zal hij erg gaan waarderen

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet altijd eerlijk zijn, ik bedoel dat je Dan minder voorzichtig hoeft te zijn

Toegevoegd na 17 minuten:
En niet alle problemen leiden naar een oplossing. Laat hem merken dat je al zijn problemen kunt opvangen maar niet alle kunt oplossen. Als troost kan je hem een kusjes geven of wat anders, iets dat troost biedt. Als je denkt dat er geen oplossing is voor een probleem moet je dat eerlijk zeggen en vraag daarna of hij een minder klem gevoel heeft. Want het lucht ook op om iets kwijt te kunnen waar je mee zit te worstelen. En probeer het een beetje van de positieve kant te bekijken. Waar zijn velle reactie uit voorkomt is het gevoel dat je onbegrepen bent. Daarom roept hij wel ens zal ik ook bij jou zo doen als je een probleem hebt. Als hij dat zegt omhels hem dan en zeg in eige woorden 'we komen er samen uit, ik ben er voor je' of je zegt 'kom even zitten, kom iets tot rust' en dan ga je praten, als het probleem ernstig is en jullie kunnen er geen oplossing voor vinden of jullie komen er niet uit kan je ook hulp van buiten af zoeken, ze zoeken mee naar een oplossing en helpen jullie het probleem te verwerken. Dan komen jullie er zeker uit en kunnen jullie de draad weer oppakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord word te lang! Samengevat
1. Als de een wat meer uit gevoel praat kan dat best wel botsen. Probeer met zo'n persoon goed te praten en probeer ook met je gevoel te praten. Als het anders om is en hij praat met verstand en jij met gevoel kan je vragen Hoe hij over de situatie denkt en wat hij er bij voelt. Zo komt er wat meer los, en probeer elkaars meningen en argumenten te respecteren.
2. De een vult de ander in. Tja dat kan best irritant zijn. Dat komt meestal voort uit ongeduld, behulpzaam en nieuwsgierighied. Bedenk wat de rede is om iemand zin in te vullen en bedenk dat als iemand het bij jou zal doen best wel irriteert. Ookal is de druk zo hoog om wat te zeggen, laat elkaar uitspaten. 3. Als iemand niet zo makkelijk over gevoel kan praten heeft al snel te maken met 1 maar het heeft ook te maken met uitleg, de persoon kan moeilijk om schrijven wat hij voelt, of hij is bang naar andermans reactie. Hij kan ook denken van dat het niet belangrijk is. Als je met dit soort personen wil praten met gevoel kan je het best rustig zitten en de tijd nemen. Laat de persoon vertellen over wat hij leuk vond of niet leuk. Stel hem vragen en vertel ook af en toe zelf wat Hoe je denk over een bepaalde situatie bv dan vraag je als het nodig is wat hij ervan vind. De meeste mensen gaan pas over hun gevoel en gedachte praten als zich ontspannen voelen, en dan vinden ze het best wel nee vallen. De goude regel: respecteer elkaar