Hoe haal je iemand over die het wel en niet wil uitmaken?

Het gaat over mijn stiefzus,

ze heeft al langer dan 1 jaar een vriendje, en in het begin was het te merken dat deze relatie heel goed was voor haar. maar nu merk ik dat het haar kapot heeft gemaakt. Ik heb littekens en wonden gezien op haar arm, ze deed er heel geheimzinnig over en zij dat ik het niet aan mijn ouders moest vertellen.

Nadat we beetje hadden gekletst zij ze dat zijn vriendje ik noem hem maar voor de gemak 'BART' haar hele leven onderste boven had gegooid, hij had heel veel foute dingen gedaan wat ze niet wil zeggen

en gisterennacht was ze met haar vriendje aan het praten via de tel ik hoorde hem schreeuwen ik hoorde niet precies wat hij zij maar mijn zus begon weer te huilen en ze ging haar wonden open krabben

ik durfde er niet veel van te zeggen,

Hoe ga ik nou met mijn zus om? hoe overtuig ik haar dat deze relatie niets voor haar is

als ik nu naar mijn ouders toe stap of naar een psycholoog toe zal het veel erger worden, hoe geef ik haar die steun dat ze nodig heeft

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik vrees dat je stiefzusje behoorlijk grote problemen heeft en..dat ze daarom zichzelf beschadigt Automutilatie.. zelfbeschadiging.. heet dat.

Een groot aantal, vooral jonge, meisjes kunnen hun problemen, pijn en verdriet op geen andere wijze uiten dan door zelfbeschadiging.

Het is goed mogelijk dat haar haar vriend niets afweet van het feit dat je zusje zich beschadigt. Ze wil trouwens ook niet dat hij dat weet..denk ik.

Feitelijk wil zij dat niemand het weet...want toen jij het zag..vroeg ze meteen of je je ouders er niets van wilde zeggen.

Of ze het al dan niet wil uitmaken met die jongen, moet zij zelf bepalen. Maar ik vermoed dat..als zij het onder dwang met hem zou moeten uitmaken..zij zichzelf nog veel meer zal gaan beschadigen..snijden.

Wat zij nodig heeft is heel veel liefde, begrip en geduld. Zorg er dus voor dat zij zich bij jou op haar gemak voelt en dat zij..als er iets is waar ze over praten wil..bij jou terecht kan.

Ga niet naar je ouders..of naar een psycholoog..want daarmee maak je het alleen maar erger.

Het schreeuwen van haar vriend dat je door de telefoon hoorde kan zijn oorzaak vinden in het feit dat hij wanhopig is vanwege haar almaar voortdurende zelf beschadigen.

Of misschien hadden zij ruzie..over iets heel anders..maar uit je zusje haar verdriet in het 'zichzelf in de arm snijden'

Wees maar heel lief voor haar en laat haar voelen dat je van haar houdt. Dat is wat zij nodig heeft.

En laat haar zelf beslissen wat zij wil met betrekking tot haar vriend, jullie ouders..of een psycholoog.

Er altijd voor haar zijn..dat lijkt mij verreweg de beste bijdrage die jij kunt leveren..doe dat dus maar.

Van mij krijg je in elk geval een dikke plus..omdat ik het erg in jou waardeer dat jij je haar lot zo aantrekt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel kun je inderdaad niet doen. Ze zou toch zelf na moeten denken, maar waarschijnlijk is ze veel te verliefd om daarover na te denken. Je kunt het er wel met haar over hebben want ik denk ook dat ze heel bang is om het uit te maken, bang dat haar vriend dan gaat dreigen of zo. Daarom zou ik in ieder geval met je ouders erover praten en dan eventueel met zijn drietjes erover hebben. Ze zou dan in het begin wel heel kwaad worden maar later is ze jullie vast dankbaar. Maar pak wel het juiste moment, bijvoorbeeld als het slecht gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten, heel veel praten en aandacht geven als zij je lief is. Heel geleidelijk har vertrouwen winnen en haar er van proberen te overtuigen dat géén vriend beter is dan een foute vriend.
12 jaar geleden
ze heeft littekens op haar arm?!, ik zou op z'n minst met haar vriendje erover hebben of een goeie vriendin van haar natuurlijk

Het is heel erg wat je stiefzusje is overkomen, je kunt vertellen dat je voor haar klaar staat en dat je graag luistert. vertel haar dat ze er niet alleen voor hoeft te staan,

vertel haar niet dat ze het moet UITMAKEN, geef haar zijn vrijheid en laat haar zelf op die beslissing komen
laat haar zich op haar gemak voelen bij je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Sarhos, dit klinkt wel heel ernstig...
Deze relatie maakt haar letterlijk kapot gezien de wonden, mijn vraag blijft open staan of de wonden door hem of door haar zelf zijn aangebracht maar eigenlijk maakt het geen wezenlijk verschil, het is allebei erg.
Het lijkt mij mogelijk dat zij bang is voor haar vriendje, dat hij daarom ook tegen haar schreeuwt, waarschijnlijk wil hij dat ze bang is omdat hij haar dan makkelijker emotioneel kan manipuleren.
Ze zegt dat hij veel foute dingen heeft gedaan, dat kan betekenen dat ze in gevaar is omdat ze teveel weet, het kan ook zijn dat hij een loverboy is die haar tot dingen aanzet die ze niet wil. Het kan ook iets anders zijn wat we hiervandaan niet in kunnen schatten.
Maar dat het ernstig is mag duidelijk zijn.
Blijkbaar vertrouwt ze jou want ze vertelt je enkele dingen. Misschien vertrouwt ze je genoeg om te begrijpen dat je gelijk hebt als je haar vertelt dat zij hulp nodig heeft. Als zij bang is dat het dan helemaal erg wordt moet je echt samen met haar overleggen waar ze het beste hulp kan halen zodat zij ook beschermd wordt. Geef in ieder geval aan dat je het kan begrijpen als ze bang is voor deze Bart. En het beste zou zijn als ze het er wel met haar ouders over heeft, eventueel samen met jou als steun.
Want het is naar mijn gevoel uitermate belangrijk dat dit naar buiten komt en dat ze geholpen wordt.
Ik wilde dat ik je goede adressen kon geven waar jullie terecht kunnen maar misschien weet één van de andere GVers dat.
Dat hoop ik echt.
Jou wens ik veel kalmte en wijsheid toe want je geeft blijkbaar veel om je stiefzus dus het zal voor jou ook niet altijd makkelijk zijn.
Kristal