Hoe zit het precies met de vader-dochterrelatie?

Ik heb namelijk echt nooit een goede band met mijn vader op kunnen bouwen, er blijft altijd een soort afstand tussen ons zitten omdat onze karakters erg veel verschillen. Hij toont ook geen initiatief en verwacht dus altijd dat ik wat van me laat horen. Verder is hij ook vrij stug, negatief en niet echt bezorgd. Ik zelf ben qua karakter vrij positief ingesteld en zo alleen ben ik onbewust heel vaak onzeker. Zelf weet ik niet waarom want ik ben tevreden met mijn uiterlijk en ook over mijn karakter heb ik niks te klagen. Dus misschien dat het daarmee te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is nu de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou,dat lijkt me niet zo moeilijk hoor,volgens mij vraagt vraagstelster zich af of haar onzekerheid voort komt uit de slechte relatie/band met haar vader.Lijkt mij tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, Karena!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is duidelijk. Gewoon lezen wat er staat.

Het beste antwoord

Kruidenvrouw gaf al een mooie reactie, waarvan ik eigenlijk vind dat het een antwoord is.
Als je alles hebt geprobeerd om een goede band te krijgen met je vader en het lukt niet, een goed band komt nu eenmaal van twee kanten, dan zou het inderdaad het beste zijn als je die behoefte los laat.
We willen allemaal, als dochter (en zonen), dat onze vader zichtbaar van ons houdt en steunt, dat is ook belangrijk voor onze latere relaties met mannen, om ons met mannen op ons gemak te voelen bijvoorbeeld.

Zelf had ik ook geen goede band met mijn vader tot twee jaar voor zijn overlijden. Ik heb ooit een eenmalige therapeutische sessie nodig gehad voor ik kon toegeven dat ik eigenlijk bang voor hem was.
Wat kan helpen is hem een brief schrijven die je niet verstuurt. Daarin kan je ongecensureerd alles kwijt aan hem wat je wilt zeggen, je boosheid, je verdriet, wat je mist, wat je graag zou willen en dat je beseft dat het blijkbaar niet mogelijk is, dus dat je hem nu emotioneel gaat loslaten.
Dat geeft je de ruimte om je eigen leven te gaan leven omdat je veel energie over gaat houden. Wanneer je zoveel energie gebruikt om maar te blijven proberen om een band met je vader te creëren, dan blijft er weinig over voor andere dingen.
Gebruik het maar om fijne dingen te doen, waar je blij van wordt, wees je eigen vader, behandel jezelf zoals je dat van je vader had gehoopt te mogen ontvangen. Hij kan het gewoon niet geven, maar dat betekent niet dat jij het hoeft te ontberen, gelukkig ben je er zelf ook nog...
Succes meis.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt er wel op dat jullie karakters niet zo bij elkaar passen. Maar misschien kun je dit eens uitvoerig met je vader bespreken. Wie weet wat het oplevert. Zeg hem dat je het idee hebt dat het initiatief altijd van jouw kant moet komen en dat je je afvraagt of jij wel belangrijk voor hem bent omdat hij zich nooit bezorgd toont. Vertel hem dat je graag een betere band met hem zou willen hebben. Misschien komt hij uit zijn schulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met hem praten kan dus echt niet, dan wordt die kwaad en dan zegt die "dat zal ik onthouden!!!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt misschien uit op welke manier je hem benadert. Een vriendelijke en rustige benadering, waarbij hij zich niet meteen aangevallen voelt, heeft misschien de beste uitwerking. 'Ontwapen' hem. Zeg anders eerst iets over je eigen houding waaruit blijkt dat je ook kritisch naar jezelf kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb echt alles geprobeerd. Het helpt allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je oprecht gekeken hebt naar je eigen kritische punten en er voor je gevoel alles aan gedaan hebt om de relatie met je vader te verbeteren, helaas kennelijk zonder resultaat, dan rest er denk ik niets anders dan ieder zijn eigen leven leiden zonder al te veel van elkaar aan te trekken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je echt alles, met de nodige zelfreflectie, hebt geprobeerd, dan weet je dat het niet aan jou ligt, maar aan je vader. Jou treft dan geen blaam en je kunt dan een fijn gevoel over jezelf krijgen. 'Trekken aan een dood paard' heeft nu eenmaal geen zin. Ik wens je heel veel succes met het vormen van een positief zelfbeeld. Het feit dat je de vraag hebt gesteld en kennelijk al van alles hebt geprobeerd met je vader, geeft mij het idee dat er niets met jou aan de hand is. Kijk naar de toekomst en maak er wat moois van. Er zullen waarschijnlijk genoeg mensen om je heen zijn die dat weten te waarderen. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!