Hoe zeg je tegen de familie van je vriend dat je niet meer met hem verder wil?

Er zijn 2 dingen waar ik echt kwaad om ben: 1) Mijn vriend heeft na een lange tijd weer ingelogd op een datingsite. Zijn intentie om weer in te loggen was dat hij wilde controleren of zijn profiel was verwijderd. Hij kreeg een tijd terug een bericht dat zijn profiel verwijderd zou worden en vond dat dat geen kwaad kon en 2) een meisje waarmee mijn vriend al 4 jaar MSN't, maar nog nooit gezien heeft, heeft hem na 5 mndn. weer gesmst hoe het met hem ging, terwijl ik in bijzijn van mijn vriend haar 06 had gewist. Zij verbraken hun contact vanwege een ruzie. Ik heb een tijdje met haar gemaild en alles klopte wat mijn vriend mij over haar vertelde. Wat een aandachtshoer! (zoals mijn vriend haar noemt). En tegen mij zei ze dat ze klaar was met mijn vriend.

Nu mijn vriend weet hoe ik er over denk, beweert hij dat ik iets zoek om de relatie te verbreken. Hij is zo narcistisch. Ook is hij niet happy met zichzelf, want hij heeft te vaak geopperd dat hij het leven shit vindt (hij had allang getrouwd willen zijn en kids willen hebben (en ik studeer nog). Dan loopt hij nog bij een waardeloze psycholoog. Als ik over zijn sessies hoor en zie dat hij niks is verandert in die 3 jr *Zucht* Maar van mij neemt hij niet aan dat hij beter naar een psychotherapeut kan gaan. Ik heb totaal geen invloed op hem, lijkt wel. Maar wel als ik met zijn fam. praat. Daarom vroeg ik mij af WAT ik tegen hen kan zeggen (zie mijn vraag). Ik zie ze nl. op 1 okt. Of is mailen beter? Wie helpt mij? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je eigenlijk niet.. Aan de ene kant vraag je hoe je zijn familie kunt vertellen dat je niet verder met hem wilt, maar aan de andere kant zeg je dat je vreest dat hij je niet meer wil. Wat is het nou?
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat 2de kan je vriend niks aan doen, dat meisje smst hem.
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom ben je trouwens zo aan het pushen om hem te veranderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik denk dat je iets voorzichtiger moet zijn met het gebruik van het woord narcist. Volgens mij heb je geen idee wat dat inhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Antine96: ik had bij Antheis geschreven: "Ik vrees dat hij mij niet meer MEE wil hebben". En hoe het precies zit? Zijn fam. rekent op mij dat ik 1 okt. kom. Ik wil hen niet teleurstellen. Na de 1e ontmoeting hebben zij mij gelijk in hun armen gesloten. Daarom zit ik hier mee! Waarom begrijpt niemand mij? @Ritsuka: hoezo veranderen? Dat is toch de taak van zijn psycholoog of een psychotherapeut? Ik zeg alleen dat ik er van baal dat ik in die 3 jaar, zolang ik hem ken, en hij bij een psych zit, niks is verandert. Je begrijpt wel wat ik bedoel.. En ik zit er gewoon mee dat hij niet inziet dat hij beter naar een psychotherapeut kan gaan. Maar ja, wat ik wil zeggen.. Hij luistert wel altijd naar anderen, maar naar mij niet. Ik begrijp gewoon niet dat hij zich liever laat beinvloeden door anderen i.p.v. zijn vriendin. Ik heb hem nooit kwaad aangedaan, tis juist andersom. @Grijze: het is geen ex! En hij heeft het NIET uit zichzelf verteld dat hij op die datingsite is geweest. Ik ben er achter gekomen. And so what??? Als ik het niet wist, moet je dan slapende honden niet wakker maken? Wat niet weet, wat niet deert? Zoiets? En hij heeft er toch zelf om gevraagd dat ik wantrouwig en achterdochtig ben geworden? Je wil niet weten wat een verleden ik met hem heb en telkens gaf ik hem een kans. Als dat geen vertrouwen IS.. Waarom worden achterdochtige en wantrouwende mensen altijd zo aangevallen, joh? Sjongejonge! @Anna1963: nou, ik heb het van zijn ex toen ik mijn vriend pas begon te leren kennen. Ik ben gaan Googlen, omdat ik het ook niet een allerdaagse term vond. Dus ik weet wel degelijk wat het inhoudt. Elk mens heeft wel iets narcistisch, hoor. Het wordt alleen een ander verhaal als het heel extreem is, waarmee ik dus niet wil zeggen dat mijn vriend narcist IS, want daar ga ik inderdaad niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is jullie relatie sowieso niet goed,..
waarom word je boos als hij gesmst word? daar kan hij toch niks aan doen?, en is het erg dat hij smst dan?
volgens mij heb je niet veel vertrouwen in hem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psycholoog of psychiater heeft niet alr taak iemand te veranderen of beinvloeden maar om mensen te helpen met hun problemen om te gaan en op een betere manier te kunnen functioneren in de maatschappij. Jij bent geen partner van hem geworden om hem te vertellen wat hij wel en niet mag want hij is jouw kind of huisdier of leerling of medewerker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Goudsbloem: ik ben helemaal niet boos dat zij hem na 5 maanden weer opzoekt, maar het feit dat zij mijn vriend en mij eerst helemaal uit elkaar wilde trekken en zei dat ze niks meer met hem te maken wilde hebben, nadat zij door mijn vriend tijdens en na een ruzie helemaal de huid was volgescholden en nu contact is gaan zoeken met hem, snap ik gewoon niet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies: +
Pocahontas: hij laat zich niet veranderen, zo zijn de meeste mannen. Als hij niet goed genoeg is voor jou zoals hij is, dan is het tijd om afscheid te nemen, niet om hem slinks en krom via zijn familie proberen te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Stippel........

Het beste antwoord

Zeg tegen hen wat je zojuist allemaal hebt opgeschreven! Als de familie open staat voor jouw inbreng en jullie hebben vaker gepraat, dan kun je het hier denk ik ook over hebben. Spreek met ze af wanneer je vriend er niet is en vertel ze dat je wilt praten over de huidige situatie. Als zij daarvoor open staan, bieden ze je de gelegenheid om je hart te luchten en hun eventuele advies te vernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie! Maar ik vrees dus juist dat mijn vriend mij niet meer mee wil hebben.. :( Wat nu? :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cvanbeveren en @grijze: zie mijn reactie bij Antine96 bij "Reacties".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@grijze, dit is totaal niet de strekking van mijn antwoord...ik denk dat je reageerde op de hierboven staande reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb afgelopen zondag met zijn moeder gepraat en mijn vriend afgelopen dinsdag. Het is uiteindelijk goed gekomen tussen ons. Nooit gedacht dat het zo positief zou uitpakken, ondanks een heftige confrontatie! Bedankt voor je antwoord! Die 2 minnen verdien je weer terug met "Het beste antwoord"! :)

Andere antwoorden (7)

1 zin valt mij op: Ik heb totaal geen invloed op hem..schrijf je. Dat klopt, dat heb je niet. En waarom zou je dat willen hebben? Omdat jij ongelukkig bent met de situatie, dus je verwacht van hem dat hij verandert zodat jij weer gelukkig wordt? Helaas. Hij gaat niet veranderen voor jou omdat jij het vraagt. Vraag je maar af wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn en je blij te voelen in je relatie en gedraag je daarnaar.

Dikke kans dat je schoonfamilie wel naar je verhaal wil luisteren, maar als puntje bij paaltje komt scharen ze zich toch achter hem (lees eigen familie), en heb je weer een reden tot teleurstelling.

Conclusie: Het is niet de vraag "Wat wil hij of moet HIJ.." maar wat wil JIJ en heb JIJ nodig. Geeft hij je dat niet, trek je conclusies en ga..Vallen hierdoor de schoteltjes spontaan van zijn ogen..? Mooi!

Ik spreek helaas uit ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zit dat! Prachtig antwoord. +
Ritsuka
12 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist. Veranderen kun je iemand niet, dus als het je totaal niet bevalt : wegwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, check mijn reactie bij Ristuka bij Reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Pocahontas, lees nog eens goed wat hierboven staat. Dit is de ervaring van hele generaties vrouwen die het al dan niet hun hele leven met hun partner uithouden.
Je zin "Hij BEWEERT dat ik op zoek ben naar iets om de relatie te verbreken" suggereert dat je het er niet mee eens bent.

Wil je de relatie nu verbreken of niet? Zo ja, dan zeg je helemaal niets tegen zijn familie, maar zeg je het tegen hem. Zo niet, dan is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Ik begrijp niet waarom je tegen zijn familie moet zeggen dat je met hem wil breken. Je hebt toch een relatie met hem. Hij moet het daarna maar tegen zijn familie vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik snap het ook niet want ze heeft met hem een relatie en niet met zijn familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jeroenla: ik ben er inderdaad niet mee eens.. Niet op de manier waarop. Ik kwam er gister achter dat hij zaterdag had ingelogd op die datingsite. Toen heb ik hem gisteravond ermee geconfronteerd, waardoor hij dus zei dat ik naar iets zoek om er een punt achter te zetten. Mijn intentie was niet om het op dat moment uit te maken. Maar gewoon DAT moment, juist dat moment, voelde het alsof mijn vriend daar misbruik van maakte om het zelf uit te maken. Dat is PAS kinderachtig! Of zie ik het soms verkeerd (vraagteken!!!)
Ritsuka
12 jaar geleden
Hij logde alleen in op een site, hij heeft verder toch niks gedaan?..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: volgens hem niet, nee. Maar mij gaat het er gewoon om dat je zoiets niet kunt maken, als je een relatie hebt. Alsof je niet genoeg aan je partner hebt, joh. Ik mail niet eens met anderen waarvan ik weet dat zij geinteresseerd in mij zijn, maar mijn vriend wel. Of ben ik soms gewoon TE trouw? Waarom krijg IK altijd de volle laag, joh???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu al op jullie leeftijd zoveel problemen hebt,dan kun je er beter mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff.. Waarom zeggen mensen gelijk dat je je relatie moet verbreken, als het bij het minste of geringste niet gaat? Maar ze zeggen NEVER NOOIT NIET hoe je het beter kan maken. En daar zitten mijn vriend en ik mee, want dat vragen wij ook ons af! Maar keer op keer een afgezaagd antwoord.. Hoe oppervlakkig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je vergeten hoe jouw vraag is gesteld? Als je niet tegen een andere mening kunt die jou niet zint,dan kun je beter niets vragen toch?
Mailen is zo en zo geen manier om persoonlijke dingen aan iemand te vertellen en eigenlijk vind ik dat relatieproblemen tussen jullie moeten blijven en geen familievete moet worden. Zijn familie heeft er helemaal niets mee te maken en je moet zijn familie ook niet gebruiken om hem duidelijk te willen maken dat JIJ gelijk hebt en hij jou verkeerd behandeld.

Als jij je belazerd voelt door hem maak je het uit, hiervoor heb je geen toestemming van de familie nodig en ga je verder met je leven, dan kan hij verder met die vriendin (die hem misschien NU kan geven wat hij altijd al had willen hebben maar waar jij nog niet aan toe was.....een huwelijk en kinderen).

Het beste ermee....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, mijn reactie staat bij Ritsuka bij Reacties. Misschien snap je het dan (beter). En het is geen vriendin.. Ze hebben elkaar ooit op een forum leren kennen en hebben altijd contact gehouden via MSN. Alleen zij neemt altijd het initiatief om hem te bellen en te smsen, maar mijn vriend doet dat zelden tot nooit. En ze kunnen niks met elkaar beginnen vanwege haar cultuur, maar ze heeft wel sex met anderen. Daarom vind ik het maar een goor wijf en ja, zie ik haar natuurlijk als een bedreiging voor onze relatie. En snap ik er geen hout van dat zij eerst zei dat mijn vriend een gesloten hoofdstuk was, dat ze niks meer met hem te maken wil hebben, etc., etc., en mijn vriend haar (o.a.) een aandachtshoer noemde (ik heb het verhaal van beide kanten gehoord en gelezen) en nu moet zij hem na een gigantisch ruzie na 5 maanden weer opzoeken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen vriendin is en je vriend haar een aandachtshoer noemt hoef je haar niet als een bedreiging te zien. Zij is ten allen tijde vrij contact met hem te zoeken, het is aan hem haar te vertellen dat hij al een relatie heeft. Hij hoeft jou ook geen toestemming te vragen welke mensen hij om wil gaan en als jij haar niet in zijn buurt wil hebben ondanks dat hij met haar om blijft gaan ben jij vrij de relatie te verbreken, maar wel onder 4 ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij weet dat wij een relatie met elkaar hebben. We hebben zelfs een tijdje met elkaar gemaild en zij hebben elkaar nooit gezien (volgens mij had ik dat wel neergezet). Ik zie haar wel degelijk als een bedreiging.. Ze heeft keer op keer gezegd (gemaild) dat mijn vriend een gesloten hoofdstuk was, want zij hadden vaak ruzies gehad op MSN, maar die laatste keer liep het echt uit de hand, dat zij er een punt achter zette. En nu houdt zij zich niet aan haar woord!!! En mijn vriend die zo zijn bedenkingen heeft over haar, schijnt het nu niet erg te vinden dat zij hem weer opzoekt. Ik snap het niet!! En wat betreft het verbreken van de relatie onder 4 ogen.. Dat kan mijn vriend, denk ik niet.. Het is voorgekomen dat mijn vriend het uit wilde maken of uitmaakte via sms of wanneer wij aan de lijn zaten om vervolgens de volgende dag mij op te bellen dat hij er spijt van had. Net zoals gister.. Ik kwam er achter dat hij zaterdag had ingelogd op die datingsite. Toen heb ik hem gisteravond ermee confronteerde, zei hij dat ik naar iets zocht om er een punt achter te zetten en dat we het dan maar moesten uitmaken. Mijn intentie was helemaal niet om het op DAT moment uit te maken, maar om het uit te PRATEN! En dat we as. donderdag wanneer wij elkaar sowieso zien na school/werk, samen een besluit nemen. Maar na dat gesprek van gister is het helemaal geescaleerd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriend jou bedreigd het dan maar uit te maken als jij commentaar geeft over zijn bezoek op datingsites en het niet erg te vinden als die zogenaamde vriendin hem weer benaderd en je vriend jou regelmatig met sms-jes verrast om het uit te maken begrijp ik absoluut niet waarom jij nog moeite doet je relatie te redden....maak het uit als hij geen moeite voor je doet en jij niet tevreden bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij dreigde er niet mee om het uit te maken. Ik weet heus wel dat hij het niet meent. Die jongen zegt altijd heel veel dingen in the heat of the moment waar hij later spijt van krijgt. Zelfs zijn zusje zei een keer tegen hem dat hij eerst tot 10 moet tellen. Als jullie zo mijn verhaal lezen, lijkt het net alsof hij zo'n klootzak is, maar dat is hij helemaal niet! Het is gewoon zijn gedrag, wat ik hem misschien niet kwalijk kan nemen, want hij zit toch niks voor niks bij de psycholoog. *Zucht*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zit niet bij de psycholoog om te leren naar zijn vriendin te luisteren en hoe je afleert om voor de grap via een sms je vriendin je vriendin te vertellen dat de relatie uit is. Je kunt het gedrag van hem niet veranderen....net zoals een psycholoog jou niet kan veranderen, een psycholoog kan jou hooguit leren te accepteren dat je vriend nu eenmaal zo is en dat je ermee moet leren leven, kan je dat niet dan kan je de relatie uitmaken. De psycholoog van je vriend behandeld hem niet om te leren te menen wat hij doet, hij behandeld hem voor zijn eigen problemen waarmee hij in de maatschappij moeite heeft, dat heeft niets met jou te maken. Jij wilt hem veranderen maar dat gaat niet....je kan van een mug geen olifant maken of van een appel geen peer....ook geen psycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, ik zou je graag meer info willen geven, zodat je het beter snapt, want wat je nu zegt, is helemaal niet aan de orde. Dus we praten nu langs elkaar heen. Maar ja, ik weet dat je het niet zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat kan ik je niet kwalijk nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag was hoe je je schoonfamilie verteld dat je NIET MEER MET HEM VERDER WILT, wat heb ik dan verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze wil hem via de schoonfamilie de schrik van z'n leven geven, in de hoop dat hij zich bekeert tot het Pocahontas-dom.
Wat wil je nu eigenlijk? Het uitmaken, of invloed op hem uitoefenen (hem manipuleren) via zijn familie??

Ik heb een beetje het idee, als ik dit berichtje lees, dat jij jouw vriend als een soort van huisdier ziet dat je kunstjes kunt leren? En als ie niet luistert wordt je boos!

Je zult dit wel geen leuk antwoord vinden, toch hoop ik dat je er eens over na wilt denken want ik bedoel het niet slecht.

Wat zijn familie betreft, die kun je beter niet gebruiken om je vriend te manipuleren. Wel kun je tegen hen zeggen dat het uit is, en dan een korte reden geven waarin je respectvol over hem, jezelf en jullie relatie praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is één ding waar wij vrouwen heel vaak mank aan gaan: we worden verliefd op de 'potentieel' van een man.
Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende. We zien wat er in zit, zien de mogelijkheden; wat een enorm toffe vent hij kan worden als hij zus-en-zo verandert, of wanneer hij dit-en-dat achterwege laat, of indien hij ... vul maar in.
Waar we aan voorbij gaan, is dat wij precies zó zijn. Ook wij zijn niet volmaakt. Aan ons zijn net zo goed dingen te veranderen, dingen die hij liever niet/wel in ons ziet.

Ik heb de indruk dat jij nogal onzeker bent binnen je relatie. Je weet duidelijk niet wat je wilt, want de ene keer zeg je dat je niet met je vriend verder wilt, dan weer vraag je je af of je zijn familie moet inschakelen om hem duidelijk te maken dat het zo niet verder kan wat jou betreft. Maar je wilt wel de controle houden - hetgeen ook vaak een teken van onzekerheid is.

Overigens, wat absoluut de pest is voor een relatie, is het erbij betrekken van wederzijdse familie. Het is tenslotte zo dat jullie, als paar, voor elkáár hebben gekozen - en niet voor de aanhang! Het is slechts een prettige bijkomstigheid, wanneer jullie het goed met de rest van de familie kunnen vinden.
Communicatie moet tussen jullie beiden plaatsvinden, zonder tussenkomst van anderen, hoe na die je ook mogen staan. Achter iemands rug om dingen regelen werkt altijd averechts!!

Ik denk dat je het volgende zou moeten doen:
- bepaal hoeveel de relatie je waard is
- wil je ermee doorgaan of niet
- ben je bereid je vriend te vertrouwen op zijn woord
- ben je bereid jezelf en je eigen normen en waarden trouw te blijven, of doe je water bij de wijn
- schrijf desnoods op wat je gedachten en besluiten zijn.

Ga daarna een gesprek aan met je vriend, vertel hem RUSTIG en zo objectief mogelijk (dus zonder verwijten te maken, alsof het een ander betreft) wat je dwars zit, en WEES BEREID OM TE LUISTEREN naar wat er in hem leeft en hoe hij zelf tegen de situatie aankijkt.

Als je daarna tot de conclusie komt dat het beter voor jou is om uit elkaar te gaan, dan heb je in ieder geval voor jezelf de dingen helder voor ogen; waar kun je wel en niet mee leven in een partner? Maar ook: hoe ben je zelf als partner?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg eerst dat u zelf uw schaapjes op het droge heeft.
(Even de moeite genomen om terug te lezen m.b.t. uw vorige ,belevenissen,.)

Zorg voor een eigen onderkomen of zet hem op straat.
Uw problemen spelen al langer dan vandaag.
U heeft recht op levensgeluk met een partner die u op handen draagt.

Draag er zorg voor dat alleen u over uw bankfaciliteiten
gaat en dat uw correspondentie niet in verkeerde handen komt.

Bent u inwonend?, verzamel op een gunstige dag al uw eigendommen en stel ze veilig. Denk ook aan uw digitale opslag op de computer.

Uw partner kan zijn verantwoording niet nemen, en u hoeft zich niet te verantwoorden t.o. zijn familie.

Geloof het of niet, uw partner zal nooit veranderen.
Hou u zelf niet voor de gek, wens uw partner het allerbeste en ga als vrienden uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer realistisch en nuttige info.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat idee dat een partner verandert door een psycholoog, of als hij eenmaal met je getrouwd is... of als er kinderen komen ... of als.... vul maar in, zo werkt het niet. Je partner verandert niet, dus take it or leave it.
+1
zeg dat je wantrouwig bent en overal iets achter zoekt.

geef aan dat hij met iemand smst die hij zelf een aandachtshoer vindt (das wel raar als ie al die tijd feedback heeft gegeven, een beetje kinderachtig van hem om het op een ander af te schuiven)

zeg dat dit de redenen zijn dat je het niet meer ziet zitten en klaar is kees, en geef aan dat je geen toekomst ziet zitten met iemand die het leven lastig vind en geen goede hulp hierbij heeft.

verder vraag ik me af wie hier narcistisch is, maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.