Ik denk dat het erg verschilt per persoon hoe hij of zij de woorden interpreteert.

Je kan bijvoorbeeld denken: ik houd van mijn vriend(in) en ik geef om mijn vrienden. In dit geval is de betekenis van 'houden van' sterker, vanuit mijn eigen interpretatie gezien.

Het ligt ook vaak aan de situatie wanneer je welke woorden het beste kunt gebruiken. Vaak zeg je 'Ik geef om je' als er een bepaalde (vaak nare) situatie aan vooraf is gegaan, zoals een ernstig ongeluk, of een breuk in een relatie van bijvoorbeeld een vriendin van jou.

Als je bij jezelf twijfelt of je nou van een jongen of meisje houdt, of om hem/haar geeft, maakt het dan uit wat voor naam je het geeft? Het is tenslotte een gevoel een voor iedereen persoonlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Tweekaz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Houden van is dat gevoel dat je echt niet zonder iemand of iets kan, wat je krijgt in je buik als je je voorstelt dat iemand of iets voor altijd weg zal gaan. Geven om is weten dat je het niet echt leuk zou vinden als dat zou gebeuren, maar ook voelen (dus niet weten) dat de wereld dan nog niet ophoudt te bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houden van gaat veel verder in je gevoel dan geven om.
Geven doe je om je vrienden.
Houden van doe je van je partner, want je wilt heel graag bij hem/haar zijn, met hem/haar knuffelen en vrijen. Dat wil je niet met " gewone" vrienden.
Ook van familie, zoals ouders, broers en zussen houd je meestal, omdat die je heel erg nastaan. Hoewel dat laatste ook afhankelijk is van hoe de relatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
denk dat dat heel persoonlijk is.

wat euca betreft:
in principe kan ik om iedereen geven (een wildvreemd oud vrouwtje wat over wil steken met zware tassen, een hummeltje wat valt terwijl moeders wat verderop loopt en niet snel bij het kindje kan zijn)

of ik van ze hou? nee dat niet. voor mij is dat echt voorbestemd aan een klein selectief groepje, en daar ga ik dan ook voor het vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)