doe de was en strijk voor vader en broer ;komen ook 6x per week eten smiddags ;hoeveel kan ik daar voor vragen?

lastig als het familie is ;maar kan het toch niet gratis doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Volgens het NIBUD kost een wasbeurt met de wasmachine ca. €1 per keer. Daarin zit elektra, water en afschrijving begrepen.. Dat laatste mag zeker doorberekend worden want voor 2 personen extra komen er al snel 3/4 wassen per week bij.
Strijken vind ik wat lastiger, maar ik denk aan €15 per uur, incl. elektra.
De warme maaltijd kun je per maaltijd uitrekenen, maar dat lijkt mij een gedoe. Bereken wat je gemiddeld uitgeeft. Geef je ook een toetje en/of koffie? Reken extra voor gasverbruik Het is billijk dat ze daar aan meebetalen. Zij sparen dat immers uit?
Ik denk dat je uitkomt op ca. € 5 a €7 pp per maaltijd. Dan kun je ook eens wat extra’s doen en hoeft er niet altijd te zuinig gedaan te worden.
Ik weet niet of je het erg leuk vind dat zij de hele week door jouw gast zijn, maar het lijkt mij een vrij zware verplichting. Je moet elke dag koken of je nou zin hebt of niet.
Voor die moeite mag je ook wel wat extra’s hebben vind ik.
En nu nog bespreken met vader en broer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor een mand strijkgoed wordt gemiddeld 15 euro gevraagd en dit is alleen de strijk.

Voor het eten zou je de kosten in het totaal op kunnen tellen wat je kwijt bent en dit delen door het aantal personen dat mee eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het Nibud kun je voor het strijken een uurtarief rekenen:
Doet u de was voor een ander?
Dan kunt u ook de tijd dat u bezig bent met het wassen, drogen en strijken in rekening brengen. Het tarief voor huishoudelijk werk ligt tussen de €9,- en €12,- per uur.

En voor het eten zou ik de daadwerkelijke kosten in rekening brengen, zoals mijn voorgangster ook al schreef.

Het is inderdaad dat lastig dat het familie is, maar het moet niet zo zijn dat jij erop moet toeleggen! Ik denk dat jouw vader en broer in hun handjes mogen knijpen dat ze ze zo'n dochter resp. zus hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betaal 10 euro per uur voor was en strijk diensten... Afhankelijk van de prijs van het eten kun je tussen 7.50 en 10.00 euro vragen pp voor een maaltijd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dit allang zo?
dan wordt het moeilijk er over te beginnen, denk ik....
hebben ze nog nooit aangeboden om bij te dragen in de kosten?
misschien hebben ze wel een eigen idee over de kosten?
of bieden ze je binnenkort een weekendje weg aan?
klusjes doen ,grasmaaien?
het is tenslotte familie.
je kan ook afspreken daar te koken, van hun boodschappen. of je maakt wat, vriest het in en voila!
ik zou me vooral zo gebonden voelen, want hoe lang gaat het duren?
daar kan toch over gesproken worden?
ik weet de omstandigheden niet, maar je hoeft het zeker niet gratis te doen. dat is niet vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets is altijd lastig! Ik werk niet voor familie om precies deze reden. In het verleden wel maar dan word je toch vaak gebruikt. Ik vind dat je zeker iets mag vragen voor het wassen en strijken. Ik zou per kledingstuk dat je wast en strijkt 1,50 vragen. Voor kleding die je niet strijkt kun je 0,50 of 1,- vragen. Het eten bereken je door alles wat je daarvoor heb uitgegeven door 3en te delen of door 2en als je zelf niet mee eet.
Dan kun je er nog een euro extra per persoon p/d bij rekenen voor het koken zelf.
Maar praat er eerst een met hen over. Ze moeten zelf ook wel begrijpen dat het jouw allemaal tijd en geld kost.