23 en oud? Op welke leeftijd kun je je nog settelen?

Misschien een hele rare vraag en ik weet ook niet of ik de enige ben die last heeft van dit gevoel. Ik ben 23 1/2 jaar en ik maak me nu al beetje zorgen over de toekomst. Ik zal me namelijk graag willen settelen, maar ik voel me nu al een beetje ‘oud’. Ik voel zeg maar een tijdsdruk omdat ik bijvoorbeeld rond mijn 27e wil samenwonen / wil trouwen. Stel ik me aan en ben ik nog wel jong? Of komt dit gevoel vaker voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (12)

Ook al settle je op je 40ste, wat maakt het uit?

Geniet lekker van je eigen leven, doe de dingen die je wilt doen en je komt vanzelf een man (want ik denk dat je een vrouw bent) tegen die dezelfde interesse heeft en dan kan het snel gaan.

Ga niet op zoek naar mensen met het idee om te settelen. Ga überhaupt niet op zoek, liefde komt vanzelf op je pad en ook de juiste als jij maar blijft doen wat jij leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
prima antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja prima antwoord,
Gossiemijne joh, je bent 23! Je bent net droog achter je oren, ik vind dat je nog meer dan genoeg tijd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt dit gevoel heel veel voor! Dan ga je nadenken over je toekomst en heel normaal is dat je gaat twijfelen over keuzes en of sommige dingen voor jou gaan lukken. Gelukkig kun jij daar zelf een grote rol in spelen!

Dat je dit gevoel hebt is volgens mij afhankelijk van waar jij zelf behoefte aan hebt, maar ook van je omgeving. Wat je dicht om je heen ziet en op welke leeftijd gaan bijvoorbeeld vrienden van je samenwonen.

Belangrijk is dat jij nagaat wat jij zelf echt wil. En waarom je die tijdsdruk voelt.

Antwoord op je vraag:
Nee! Je bent helemaal niet oud!
En settelen kan bij wijze van spreken nog op je 60ste! Door allerlei factoren kan het er soms, zelfs als je het wilt, (nog) niet van komen. En geloof me, dat kan ook een hele leuke en verrassende periode zijn!

No worries!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nog alle tijd. Leeftijd zegt echt helemaal niets hoor. Sommige mensen denken het op hun 20ste al voor elkaar te hebben en dan stort het alsnog in op hun 25ste. Kun je weer opnieuw beginnen. Neem je tijd dan weet je zeker dat het goed zit. Er is geen haast bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het gevoel wel, wat je hebt.
Ik had ook een compleet tijdsschema in mn hoofd.
26 - trouwen
28 - eerste Kindje,

en nu ben ik 30 single, heb een kat en 4 minnaars hahahaha
Ik heb de tijd van mn leven..

Kortom als je je krampachtig vast gaat houden aan het idee van die tijdslijn word je niet gelukkig.
Ik liep tegen een behoorlijke muur op toen ik 30 werd, want ik had gefaald in het leven.
Toen heb ik besloten dat ik nu het leven echt in het moment ga leven.. en ik zie wel wie of wat er mijn pad komt. en ik kan nu echt zeggen dat ik gelukkig ben. geen tijdsdruk geen verwachtingen.
Ik heb nu alleen dat als ik 35 ben en ik wil kinderen dat ik er zelf wel voor zorg. ( heb ik geen man voor nodig ;-)

Dus laat het los en leef het leven zoals het je toekomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
super antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha volgens mij heeft iedereen een "idee van de toekomst" ik was altijd 100% overtuigd dat ik op mijn 24e mijn eerste kindje zou hebben en dan rond mijn 26e de 2e.....Ben nu 26 heb geen kinderen van mezelf, maar wel een vriend met 4 jongens waarvan de oudste 16!!!!
Dat had ik zelf nooooooit kunnen bedenken toen ik een jaar of 15 was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er altijd van overtuigd dat ik de 40 niet zou halen, ben inmiddels 43, dus je ziet maar, het kan alle kanten op gaan ;-)
Moeten wij niet eens gaan daten dan? Ik ben 21 en voel me precies hetzelfde!

Zorg dat je voldoende spaart dan bereik je meer, kan je een leuke huis kopen, zorg voor een leuke baan, je kan dan leuke dingetjes kopen voor in huis, je kan op vakantie zonder zorgen, je kan een nieuwe vaatwasser kopen als die stuk gaat.

Komt goed joh! (probeer ik mezelf ook aan te praten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom in godsnaam een - zeker die niet spaart zeker..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik voel zeg maar een tijdsdruk omdat ik bijvoorbeeld rond mijn 27e wil samenwonen / wil trouwen. Stel ik me aan en ben ik nog wel jong? Of komt dit gevoel vaker voor?" De vraagsteller heeft het over ouder worden en dat ze bang is dat ze niet zal gaan settlen. Wat heeft sparen in hemelsnaam daarmee te maken? Je antwoord is best oke als er een andere vraag gesteld zou zijn maar nu sla je echt de plank mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Maris, + OOk voor je eerste zin.
Maar vraag me wel af of je Hertha-vriend dat leuk vindt!
Is vraagsteller een man trouwens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, mijn vriend kan wel tegen sarcasme.
Hoi Gast, 23 is niet oud, maar wél een leeftijd waarop veel mensen zich gaan afvragen hoe ze hun leven willen inrichten. Een perfecte leeftijd om te settelen bestaat niet, het hangt er vanaf of je al iemand tegen bent gekomen met wie je verder wilt. Is dat niet zo, géén paniek, je hebt nog genoeg tijd. Het leven begint pas bij 40, wordt vaak gezegd. Maak er van wat je zelf wilt, de keuze is aan jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 22 en ik herken dit gevoel heel erg. Ik heb dan een vriendin waarmee ik ga samen wonen maar heb ook voor me eigen uitgedacht waar ik wil staan als ik 28 ben, mijn vriendin denkt er gelukkig hetzelfde over. Ik zou me geen zorgen maken over het settelen, je moet overal het goede in zien. Zolang je bij je ouders woont kan je de hele wereld rond reizen! Je kan alles doen wat je wilt. Je kan er ook voor kiezen een huis te kopen/huren en lekker alles helemaal inrichten zoals je wilt. Het mooie is dat je alleen bent en dus op elke stap die je zet heb jijzelf 100% controle. Als jij morgen met 2 vrienden naar de zuidkaap wil rijden, dan kan dat. Het is goed om na te denken over settelen, maar vergeet niet te leven in de positie waarin je nu zit. Wees niet bezig met wat je nu niet hebt maar concentreer je op wat je wel hebt! Wordt je veel gelukkiger van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelfde gevoel momenteel. Ik had een heerlijk leven een jaar geleden, ik had een lieve vriendin, was plannetjes aan het maken om over een tijdje te gaan samen wonen, en kinderen proberen te krijgen, ik had ook een fijne baan en zo. Nu is het een maand geleden uit gegaan met de relatie, heb ik mijn baan moeten opzeggen vanwege interne bezuinigingen, en qua vrienden heb ik het ook niet erg breed eigenlijk. Zo heb je iets, en zo heb je opeens een stuk minder.

Ik had ook liever gehad dat ik nu weer 18 was, dan zou ik bepaalde dingen heel anders hebben gedaan. Máár dat is altijd achteraf gezien, nu kun je daar helaas niks mee.

Ik ben zelf van mening dat er in je leven een aantal momenten zijn waarbij je denkt; En nú gaan we het even hélemaal anders doen! Ik heb dat momenteel ook, ik ben met van alles bezig, zoeken naar contacten, dansles, acteerles, toneelles, reddingszwemmen, voetballen, fitnessen, enzovoorts. Zo ontmoet ik lekker veel mensen en leeftijdsgenoten, ontmoet ik zelf een nieuwe vriendin, en kan ik de weg die ik wilde gaan bewandelen gewoon weer oplopen. 23 jaar is niet oud, je leeft pas écht vanaf je 21ste. Misschien lijkt het alsof tieners van een jaar of 16 al echt aan het leven zijn, maar die weten nog van niks, hebben weinig levenservaring. Die ervaring heb jij wel. Tijdsdruk komt vaker voor ja, bij iedereen, vaker in je leven. Maar je bent nog jong, sommige mensen van jouw leeftijd wonen al samen, hebben kinderen, verplichtingen, enzovoorts. Ik ken ook veel mensen die op een kamertje wonen, of nog lekker bij de ouders inwonen. Elk weekend genieten met je vrienden, lekker leven zoals twintigers dat horen te doen. Je hoeft je niet oud te voelen, bewaar dat gevoel voor later als je het écht nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje ik geloof dat ik een uitzondering ben, ik had totaal mijn leven niet uitgestippeld op die leeftijd, zag mezelf niet getrouwd en al helemaal geen kinderen. Dacht helemaal niet na over dat soort settel dingen. Wel kreeg ik rond mijn 40ste het idee van goh een vaste relatie zou niet slecht zijn. Ik rommelde lekker aan met de mannen en vond dat prima. Op mijn 43 leerde ik een lieve vent kennen, maar samen wonen doe ik nooit te nimmer. Ik heb nog steeds geen kinderen, ben nog niet getrouwd ( we gaan dat wel doen in de toekomst) Dus in mijn ogen is het wel merkwaardig dat je je zorgen maakt om dit soort dingen op die leeftijd. Maar ieder mens is anders natuurlijk. Want ook in mijn omgeving zijn er mensen die al getrouwd, kinderen, eigen huis hebben. Laat je vooral niets aan praten door andere. Leer je gevoel te volgen. Maar leer ook eerst eens op eigen benen te staan met vallen en opstaan. Dan kun je een boel dingen beter aan. Mocht een relatie dan mis gaan, dan weet je dat het niet het eind van de wereld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste 'gast', dit is jouw 'gevoel', niet meer en niet minder. Wij kunnen antwoorden geven vanuit onze gevoelens of onze gedachten, maar waarschijnlijk veranderen die niets aan jouw 'gevoel'. Dat jij je 'oud voelt' is namelijk geen werkelijk feit. Een mens is zo oud als hij/zij zich voelt. Jij bent 23 en ik ben 56. Ik vind dat jij jong bent, en misschien vind jij mij oud, maar ik vind mezelf niet oud.

Jij wilt je settelen, maar veel mensen van rond de 40 hebben er spijt van dat ze zich zo jong al gesetteld hebben. Die willen dat weer dan allerlei verplichtingen af, die ze ooit (op ongeveer jouw leeftijd) zijn aangegaan. Daarom wil ik je de raad geven: denk er nog eens heel goed over na wat je echt met je leven wilt doen. Wil je echt graag je leven delen (trouwen of samenwonen)? Waarom heb je daar een tijdslimiet voor gesteld? Wat verwacht / verlang je van een partner? Hoe stel je je het leven samen met die partner voor? Hoe wil je dat (dat leven samen met een partner zoals jij je het voorstelt) gaan bereiken, wat wil jij ervoor doen? Wat heb jij ervoor over (oftewel: wat wil je ervoor inleveren)?

Door jezelf dit soort vragen te stellen (en nog veel meer) en de antwoorden daarop bij jezelf te vinden kun je meer 'zelf-bewustzijn' krijgen. Daardoor leer je met dit soort vragen / gevoelens om te gaan. Daar heb je meer aan dan aan het doorlezen van al onze antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ben nooit te oud om je te settelen. Daar zijn geen leeftijden aan verbonden. Het is maar net wanneer jij er aan toe bent. Je hoeft niet perse op je 23ste te settelen omdat een ander dat ook doet.