Mijn broer denkt altijd dat hij juist is maar dat is niet zo wat moet ik doen?

Mijn broer is een grote betweter en hij is bijna altijd verkeerd. Wat kan ik hiertegen doen?

Het ergert me enorm want hij is zelden juist. Hij zegt dan ook altijd dat hij dat niet heeft gezegd.

Hij denkt het altijd, dat hij juist is, en zo is er veel ruzie. Kun je me met een betweterige broer helpen??

Hij is ouder dan mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als jij weet wat juist is, waarom ga je dan in discussie? Laat hem gewoon de verkeerde informatie houden en ga jij verder met je leven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

lok eens iets uit waarvan jij de feiten al weet en hebt geprint bijv. Als hij dan mis zit maak je het onderwerp gelijk bespreekbaar door iets te zeggen als, dit gebeurt wel vaker. Het is beter om iets zeker te weten dan te gissen, het is niet fijn om verkeerde informatie te krijgen als juiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets uitlokken vind ik vrij (behoorlijk) kinderachtig, daar wordt de sfeer daar thuis echt niet beter van!
Hij is ouder dan ik.

Ik ben ook een betweter :P en als ik zeker weet dat ik gelijk heb en met een andere betweter in discussie ben raadplegen we internet, wikipedia heeft mij en andere al vaker stilgelegd. Nu zijn er ook nog mensen die wikipedia altijd in twijfel trekken, die laat ik dan altijd een betere bron vinden, gebeurt zelden dat er dan iets heel anders uitkomt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op goeievraag heb ik ook al heel wat "we zitten hier in een discussie" vragen voorbij zien komen. Altijd leuk om te zien dat je dan toch ook twee tegenovergestelde meningen krijgt, meestal is er dan toch iemand die met een wetsartikel o.i.d. het geheel kan afsluiten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Oh wacht ik lees nog deze: Hij zegt dan ook altijd dat hij dat niet heeft gezegd.

Dat is echt de irritantste truc in mijn ogen als je een discussie verliest. Het enige wat je daar aan kan doen is een opname maken terwijl de discussie loopt of maar dan wordt het wel wat gek vragen of hij zijn standpunt opschrijft.

Toegevoegd na 1 uur:
Met dank aan Trollface, mij en andere= mij en anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha nog een: je ergert je ergens aan, en iets irriteert je (haar broer kan haar niet ergeren. hij irriteert haar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we toch betweterig gaan doen, het is mij en andereN, niet andere. Het gaat namelijk over personen.
;)
waarom gaat het over gelijk? jij hebt jouw zienswijze en opvattingen en idee, en je broer dat van hem?

jij zegt hier eigenlijk dat jij bijna altijd gelijk hebt, dus wat is het verschil met je broer vraag ik me dan af.

je kan het ook laten rusten. dan zeg je... ik heb al uitgelegd hoe ik het zie en hierin verschillen we.

als ie dan door blijft drammen zeg je dat ie gelijk krijgt en het hoofdstuk af wil sluiten. als ie geen ingang bij je kan vinden is er niets om over te kibbelen, dus geef deze mogelijkheid ook niet.

je kan ook vragen waarom hij tot een bepaalde mening is gekomen. met wat begrip kom je en heel eind, en niemand zegt dat je het met elkaar eens moet zijn toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vertelt geen leeftijden enzo je bent vrijjong denk ik

Maar is een bekend probleem

Beste tip sta erboven klinkt makkelijk en zeggen ouders meestal tegen de oudste jij bent ouder

Wees gerust heb t ook met me broertje gahad toendertijd hahaah
Is me beste vriend geworden!!!!!!!

we zijn de beste maatjes/vrienden deze problemen komen meestal in onderlinge pubertijd voor

Toegevoegd na 2 minuten:
ben 50 weet redelijk waar ik over praat ehhhhhhhhhhh me broer is nog steeds een betweter hahah sommige dingen verander je nooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verstandigste zijn en je niet meer laten uitlokken tot discussie. Eerst tot 10 tellen
12 jaar geleden
Dit probleem geeft perfect het probleem weer tussen jongeren en 'ouderen." Mensen die wat "ouder" zijn (ook enkele jaren ouder), hebben altijd een beetje het voortouw moeten nemen, zijn meestal ook een leiderstype of mensen die (graag) hun verantwoordelijkheid opnemen. Jij, als jonger kind, tweede in het gezin of "jongste" bent de "verwende nakomeling" en ontsnapt daardoor (altijd) aan straf als jullie beiden iets mispeuterd hebben (omdat je nu eenmaal de jongste bent.)

Dat neemt ook met zich mee dat je oudere broer minder snel iets van je zal accepteren, omdat je de "jongste" bent.

Wat kan je hiertegen doen?
Geef je broer af en toe gelijk, ook al denk of weet je dat hij dat niet heeft, het streelt het "ego" van de mens. Mensen hebben graag "gelijk", aangezien ze een "über-ich" (groot ego) hebben. Door iemand dus gelijk te geven (en dat kan je ook perfect op je ouders toepassen), bekom je later ook een toegeving van de andere. Tevens bespaar je jezelf ook de ergernis en frustratie die jouw broer bij je opwekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet waar IK krijg altijd de schuld omdat mn broer zo liegt.
Och, ik herken dit meteen! Ik heb dat zo vaak met mijn jongere broertje en zusje. Dan zeg ik bijvoorbeeld iets, en dan zeggen zij dat het niet klopt en dan sluiten we er een 'weddenschap' over af. Die wordt vervolgens weer vergeten en na een paar dagen komen ze erachter dat ik toch gelijk had en negeren ze het gewoon of zeggen ze dat zíj dat zeiden.

Het verschil is dat jouw broer ouder is en dus het gevoel heeft dat hij de baas boven jou is. Hij klinkt tamelijk kinderachtig in mijn opzicht, maar dat terzijde. Mijn eerste opwelling in zo'n situatie zou zijn: negeren. Ook al weet je dat je gelijk hebt, trek je gewoon niets van hem aan. Als dit niet werkt zou je hem zelfs gelijk kunnen geven, alleen om hem koest te houden. Ook zou je bijvoorbeeld jouw gelijk (of zijn ongelijk) kunnen bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld door een site als wikipedia raad te plegen over het desbetreffende onderwerp, maar ook door bijvoorbeeld je ouders of een leraar te vragen.

Als advies wil ik nog geven dat je je gewoon volwassen moet gedragen. Als hij zich niet naar zijn leeftijd wil gedragen, is dat zijn probleem. Laat zien dat je op een volwassen, serieuze manier met dit soort situaties om kunt gaan, en hij druipt vanzelf af. :)