Is het te bergrijpen dat een partner vreemd gaat indien een van de twee, dedurende lange tijd geen zin meer heeft in sex?

Heb het over een periode van minimaal een jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Vreemdgaan is nooit een optie, praten wel.
Helaas sluit de partner die geen behoefte meer heeft aan sex ook vaak gesprekken over het onderwerp uit.

Ik vind dat je altijd eerlijk moet zijn in een relatie, maar ik vind ook dat partners geen bezit zijn van elkaar en dat je, indien je geen sex meer wilt, jouw partner niet kan veroordelen tot een leven/huwelijk zonder sex.

De partner die wel behoefte heeft zal zijn of haar partner dat heel duidelijk moeten maken, anders zal er nooit over gesproken worden en dan worden zaken als vreemd gaan al snel normaal gevonden.

Wil je geen sex meer zul je daar goed met jouw partner over moeten praten, je hebt niet het recht om iemand zomaar iets te ontzeggen omdat je het zelf niet meer wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1

Andere antwoorden (6)

Ik vind dat te begrijpen. Maar ik denk dat het probleem niet zit in het feit dat een van de twee geen zin heeft in seks, maar in de communicatie daarover (en waarschijnlijk ook over andere zaken in die relatie).
Mijn man en ik zijn heel vrij en laten elkaar ook heel vrij. Wil hij eens met een ander: lekker doen. Wil ik eens met een ander: waarom niet? Het houdt ons seksleven boeiend en je wordt er iedere keer weer met je neus op de feiten gedrukt dat het met elkaar (het bekende dus) het lekkerste en fijnste is.
Ik denk dat het van beland is om dus in een relatie te zorgen dat je over alle zaken, hoe kwetsend, chockerend, of pijnlijk ook, samen te praten en te proberen tot een compromis te komen.
Misschien kun je afspreken dat degene met het grotere libido meer seks heeft (buiten de deur), maar wel voor alle andere zaken bij de ander blijft, omdat je het verder zo leuk hebt samen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Dit zal trouwens wel weer min-duimpjes opleveren, want dit is natuurlijk niet volgens de waarden en normen van de maatschappij.
Vreemdgaan en scheidingen passen beter in die waarden en normen denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord. Als ik me goed herinner, heeft SuzyQ eenzelfde soort relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leg toch ook uit dat het probleem van vreemdgaan niet in de seks zit, maar in de communicatie. Ik zeg niet dat mijn man en ik vreemdgaan. Ik leg juist uit hoe het ook kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rotaluclac: Wij hebben onze relatie weer iets anders vormgegeven dan wat ik van Dounja begrijp, maar in grote lijnen heb je inderdaad gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Ik vertel hier heus niet alle details, enkel de grote lijnen. Misschien verschillen we niet zo veel van elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar het voorbehoud: 'wat ik van Dounja begrijp' en niet 'hoe Dounja leeft'. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook mijn relatie is in deze termen gedefinieerd. En het bevalt ons prima. Niet dat wij van de een naar de ander hoppen, maar er is geen belemmering. Zoals je zegt: je kunt niet vreemdgaan en het bevorderd de openheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee ik vind het niet normaal om vreemd te gaan.
Ik heb wel begrip er voor als hij of zij aan zou geven dat diegene moeite ermee gaat krijgen om monogaam te blijven. Als er dan over gepraat kan worden en je er samen uit kan komen kan ik het mij voorstellen maar dan is het geen vreemdgaan meer. Als je vreemd gaat draag je een geheim voor elkaar met je mee.
Als het om geen zin gaat zou die persoon eens bij zichzelf te raden moeten gaan wat er meer achter zit. Eventueel hulp zoeken. Maar geloof mij, heel veel vrouwen, vooral met kleine kinderen en een baan hebben weinig tot geen puf in een vrijpartij. Dit is helemaal niet raar, maar als er problemen door ontstaan moet je wel met elkaar erover praten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik deel alles, behalve mijn vent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemdgaan (hieronder versta ik handelingen met een ander persoon dan je partner, die buiten de impliciete of expliciete afspraken met die partner vallen) kan ik nooit begrijpen. Of je partner nu wel of geen zin heeft in seks, dat is geen reden om je partner te belazeren of zo diens grenzen te overschrijden.

Maar het maken van andere afspraken in zo'n periode, dát kan ik wel begrijpen. Dat moet ieder stel wat mij betreft zelf weten. Als alle betrokkenen er maar mee kunnen leven en de afspraken geheel vrijwillig zijn gemaakt (dus niet onder dreiging van scheiding of zoiets, dat vind ik chantage), dat is wat mij betreft het enige wat telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sexualiteit is een onderdeel van een relatie, meer niet.
Een relatie bestaat dus uit meer componenten dan alleen sex. Als een van beide er helemaal geen zin meer in heeft zou je een s moeten kijken wat er aan de hand is. De oplossing van Dounja kan een goed werkende oplossing zijn. Dus geen minnetje, wie ben ik om daarover te oordelen?
Wanneer leren wij mannen dat eens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie hem ne*kt mag hem houden zeg ik altijd.
ik vind dat je nooit een excuus briefje heb om vreemd te mogen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een stel langer dan een jaar geen sex heeft gehad is er meer aan de hand. Logisch zou zijn dat dit stel dit samen bespreekbaar zou maken. Dit stel moet ook gaan nadenken over de waarde van hun relatie en hoe ze deze al dan niet voort willen zetten.
Degene die dan nog steeds graag sex wil heeft het dan duidelijk aangegeven. Mocht er niets uit voortvloeien neem ik aan dat deze relatie een aflopende zaak is.