Als je denkt iemand te hebben betrapt op iets, wordt diegene dan vaak boos om het op die manier te ontkennen?

Ik dacht mijn partner laatst op iets te betrappen waarvoor in hem in het verleden ook eens betrapt heb.
Nu wist ik het eerlijk gezegd niet helemaal zeker maar hij werd gelijk erg boos en zei dat ik ernaast zat.
Zou goed kunnen, vanwaar die boze reactie dan?
In het verleden was ik not very amused nadat ik hem ergens mee betrapte en het zou kunnen dat hij nu boos op mij werd omdat hij vindt dat ik hem niet geloof gezien mijn eerste reactie ( ik keek een beetje geschrokken denk ik en zei 'Nee he').
Vandaar dat deze vraag is ontstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat niemand houdt van onrecht en is dus logisch dat hij boos wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik vond de mate van directe boosheid van hem zo zwaar in verhouding met mijn best milde reaktie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in het verleden vaak vals ben beschuldigd en het nu bij je eigen partner ziet terug komen dan kan ik mij een heftige reactie voorstellen. Het is dus moeilijk antwoorden op jouw vraag omdat jouw partner misschien iets soortgelijks heeft meegemaakt of dat je hem inderdaad daadwerkelijk hebt betrapt. In ieder geval, stel jezelf neutraal op en houd je ogen open. Maak jezelf geen dingen wijs tot dat je het zeker weet anders maak je straks meer kapot dan je lief is ;)

Het beste antwoord

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, of beter gezegd: alleen door je man te beantwoorden.

Mensen kunnen om zoveel dingen boos worden. En daarbij komt dan nog eens kijken dat sommigen veel sneller boos worden dan anderen.

In dit geval -ergens van beschuldigd worden- kun je ook nog twee kanten op:
'Schuldigen' kunnen boos worden omdat ze zich betrapt voelen, onder het mom van: aanval is de beste verdediging. 'Onschuldigen' kunnen boos worden omdat ze onterecht worden beschuldigd.

Wat hier het geval is weet ik uiteraard niet. Als je over dit specifieke geval meer wilt weten zit er maar 1 ding op: praten. Praat met je man over wat wat er plaatsvond. Vertel hem dat je geschrokken was maar ook schrok van zijn boze reactie en vraag hem waarom hij hier zo op reageerde.
Ik vermoed dat er bij jullie beiden nog oud zeer zit over hetgeen er in het verleden plaatsgevonden heeft. Daarover zwijgen is misschien niet de beste oplossing, je hoeft niet elke dag oude koeien uit de sloot te halen maar praat 'de dingen' wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het kan ook zijn dat de boosheid ontstaat door de manier waarop je hem op de hoogte hebt gebracht van jouw vermoeden. Maar inderdaad is de kans groot dat het klopt wat jij denkt en hij boos is omdat hij dus is betrapt.
Amadea
12 jaar geleden
Meestal als je wordt betrapt door iemand wordt je wel boos omdat je het niet wil toegeven maar het kan ook goed dat hij vindt dat je hem niet vertrouwt gaat het om roken?? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee t gaat niet om roken, dat doet ie toch wel;-)
Dat kan verschillen van persoon tot persoon, maar het zou heel goed kunnen dat de eerste reactie kwaad is, aanvallen is de beste verdediging voor sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hij wel boos is, maar dan op zichzelf....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk geeft iedereen een goede reactie.
Mijn toevoeging zou zijn luister naar je gevoel, in je onderbuik voel je het als er iets niet klopt.

ik heb het ook meegemaakt, iets ontdekken, dan een vraag. en dan kwam er toch een boze reactie.
hoe kon ik dat nou denken? ik dacht ook altijd het slechtste? ik vertrouwde hem ook nooit etc.etc.etc.
dan voelde ik me schuldig en dacht :tja dan zal ik me wel vergissen.

achteraf was mijn gevoel juist.
dus is het belangrijk? kun je er mee leven?maakt het uit als hier over gejokt wordt?

bespreekbaar maken.
en misschien is er echt niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft zo z'n eigen manier om iets te ontkennen. Sommigen beter dan anderen. Sommigen zijn paroïnide, anderen doen juist heel rustig en gebaren dan weer van niks. Boos zijn is een normale reactie. Hij is misschien boos hoe je hem hebt betrapt. Of omdat je hem stoorde. Probeer erover te praten en ondergrond hem. Misschien zal je hem nog bozer maken, of hij biecht alles op. Maar vertel wel hoe je je nu voelt. Succes.
Bronnen: