Hoe kun je van extreme argwaan en jaloezie/angst sfkomen of er goed mee omgaan zondet dat je dat bange gevoel in je hebt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Extreem, schrijf je...Dat is meer dan gemiddeld, meer dan normaal...

Vor angsten kun je sessies volgen. Dan kun je er snel van afraken of het vermindert drastisch, zodat je er normaal mee om kunt gaan. Misschien een psycholoog raadplegen, die helpt je wel. Die zoekt uit waar de oorzaak ligt van dit gedrag.

Jaloezie, dat is beroerd. Jaloezie is dat wat de ander heeft (bereikt), het die ander niet gunnen. Of het zelf willen hebben. Dat is eigenlijk met een verkeerde bril op naar andere mensen kijken...

Kijk eerst naar wat je zelf hebt. Gezondheid? Woonruimte? Goede opleiding? Baan? Familie? Vrienden?Leuke dingen in jehuis/op je kamer? En vul dat lijstje zelf maar aan. Dan heb je al héél wat! Mogelijk kijken anderen er begerig naar...
Je hebt geleerd, gewerkt, verzameld. Zelf bereikt! Top!

Zo is het ook met die anderen. Wat ze hebben, is prima. Dat zou je fijn moeten vinden voor die ander. Waarom misgunnen? Je kunt toch niet alles hebben wat een ander ook heeft?

Je zult aan deze negatieve eigenschappen zelf moeten werken. Want anders kun je niet lekker en ontspannen meer leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh mijn god, ik had precies hetzelfde! Zat elke avond huilend beneden omdat ik niet wist hoe ik verder moest. Ik heb veel steun gehad van mijn vriendje en familie, dat heeft me erg geholpen. Ook had ik gesprekken met een therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal even zeer doen, maar dit komt geheel door jezelf.
Ik was een beetje wantrouwig aan het begin van mijn relatie, terwijl mijn vriend de liefste is. IK was heel onzeker en IK praatte mijzelf dingen aan. Door te praten met mijn vriend en te zoeken in mijzelf ben ik er uitgekomen en kwam ik erachter dat het helemaal in mij zat.
Ik hoefde nergens bang voor te zijn, ik hoefde nergens jaloers op zijn...
Ik ben leuk, en lief, mooi. Ziet een ander dat niet, jammer dan.
Nu drie jaar later, en we zijn nog steeds gelukkig!
In het algemeen zit het ook in jou, er zijn dingen (gebeurd of voorbedacht) die je dit gevoel geven, terwijl het heel goed niet van pas hoeft te zijn.
Deze gevoellens kunnen zich daardoor misschien ook uiten binnen je familie, vrienden en vriendinnen?
Misschien moet je het licht zien, en deze moet je even zoeken hoor, en als je echt het gevoel hebt dat je er niet uitkomt met jezelf zijn er zat instanties die je een luisterend oor aanbieden en een helpende hand.
Wees een beetje trots op jezelf, je bent je enige ik en je mag er gewoon zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd, jaloezie en wantrouwen hebben vaak niet met de ander te maken, maar vooral met jezelf. Het is je eigen onzekerheid die ervoor zorgt dat je spoken ziet. Ik ga er nu even vanuit dat je geen reden hebt om jaloers en wantrouwig te zijn. Ik ben nooit jaloers geweest, totdat ik mijn baan verloor en onzeker werd of mijn man mij nog wel net zo leuk vond zonder werk, als huismoeder. Ik zag overal vrouwen die hij vast leuker zou vinden. Werk aan jezelf, gun jezelf dat, want jaloers door het leven is geen leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd, jaloezie en wantrouwen hebben vaak niet met de ander te maken, maar vooral met jezelf. Het is je eigen onzekerheid die ervoor zorgt dat je spoken ziet. Ik ga er nu even vanuit dat je geen reden hebt om jaloers en wantrouwig te zijn. Ik ben nooit jaloers geweest, totdat ik mijn baan verloor en onzeker werd of mijn man mij nog wel net zo leuk vond zonder werk, als huismoeder. Ik zag overal vrouwen die hij vast leuker zou vinden. Werk aan jezelf, gun jezelf dat, want jaloers door het leven is geen leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je van je jaloerse gedrag bevrijden is heel erg moeilijk. Tzit namelijk in je karakter en die verander je niet zomaar.

Ik ben ook heel jaloers en heb ook moeite ermee om te gaan. Ik heb het eerlijk tegen mijn vriend gezegd en we proberen er samen mee om te gaan.
Hij houd er rekening mee en maakt geen grapjes over vrouwen op straat of tv (door te zeggen dat het een lekker wijf is). Maar ik vertrouw mijn vriend ook, waardoor er mee om te gaan is. Ik weet dat hij nooit iets zou doen met een ander.

En dat geld ook voor jou. Je bent verschrikkelijk jaloers en dat komt ook wel door gebrek aan vertrouwen. En dat kan vertrouwen in je vriend zijn, maar ook je eigen zelfvertrouwen. Dat is iets wat je moet uitzoeken voor jezelf. Maar wees eerlijk erover, dan kunnen mensen er rekening mee houden.

Sccs