Vriendschappelijke relatie met ex-vriendin, hoe kan ik die het beste opbouwen?

Goedenavond,

Mijn ex-vriendin en ik zijn nu ongeveer anderhalve maand geleden uit elkaar gegaan, omdat het gevoel bij haar weg was. Na een tijdje geen contact te hebben gehad, heeft zij contact met mij opgenomen.

Inmiddels hebben we een paar keer gezellig zitten praten via msn. Ik heb haar voorgesteld om een keer mee te gaan ergens naar toe en gezegd dat het geen haast heeft. Toen kreeg ik als reactie dat ze het vreemd vond om dat als vrienden te gaan doen (dagje weg naar dierentuin).

Weet dat ze niet teveel contact wil op dit moment en die wens respecteer ik dan ook. Hoe kan ik de vriendschappelijke relatie echter weer opbouwen? Het is voor ons beide duidelijk dat een vriendschap mogelijk is. Op dit moment zit zij echter 'volgepland' met andere vrienden (vrouwelijk en mannelijk) en heeft er nog geen tijd voor.

Dus mijn vraag is: hoe kan ik de vriendschappelijke relatie weer opbouwen ondanks hetgeen ik hierboven beschreven heb?

Toegevoegd na 12 minuten:
Bovendien heeft ze me verteld met wie ze een reis gaat maken die we eerst samen zouden maken. We hebben in overleg besloten dat zij om mocht boeken naar een andere persoon. Dit heeft ze gedaan en me verteld met wie ze gaat. Dat vind ik ook fijn om te horen en heb haar ook gezegd dat ik dat leuk vond dat ze met diegene zou gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

door het veel meer tijd te geven dan jij eigenlijk zou willen.

niet iedereen kan even snel schakelen van liefdesrelatie naar vriendschapsrelatie.
de enige manier is: laat het (maar vooral haar) LOS.

wat er dan nog wel mogelijk gaat zijn, ooit of binnenkort, dat komt vanzelf, of dat komt niet.
kan heel erg moeilijk zijn, maar als je er nu te dicht op zit, knijp je een vriendschap kapot terwijl die er anders evt. nog wel in gezeten zou kunnen hebben.

plan jou agenda vol. pas dan zal zij overtuigd zijn dat jij inderdaad vriendschap wil ipv meer. want je kunt het 100x zeggen, je straalt het waarschijnlijk niet op haar uit.

je kunt het niet krampachtig nú goed krijgen, daarvoor ligt zoiets meestal te gevoelig. het lijkt erop dat zij alleen maar contact met je houdt omdat ze je (of desnoods jouw situatie) zielig vindt.
wil je interessanter dan enkel 'zielig' voor haar zijn (en gewoon goeie vriend) dan moet je heel zelfstandig zijn.
contact komt vanzelf wel, als je elkaar op msn hebt, en wellicht elders ook ziet.
maar laat haar vooral LOS en besef dat je NU niets kunt doen. ja, kan rot voelen, maar dat is nou eenmaal na een relatie eventjes zo.

vergelijk het met een ei die je nú wilt uitbroeden.
gaat niet.
moet je geduld voor hebben.
anders gaat het kapot ipv dat er wat zinnigs groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon luchtig met elkaar omgaan en inderdaad gewoon leuke dingen met elkaar doen, en zorgen dat je gezellig met elkaar kunt praten over dingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt tegen haar uitspreken 'Sinds we uit elkaar zijn, kunnen we beter met elkaar opschieten. Laten we goed met elkaar op blijven schieten, zonder weer bij elkaar te komen.' Als je het zo brengt, dan geef je aan dat je er niet op uit bent om weer een relatie te beginnen en kan je gewoon met haar (eventueel ook met anderen) een dag iets gaan doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al duidelijk gemaakt dat er verder geen gevoelens meespelen. Op de een of andere manier krijg ik dan echter het idee dat ze dichtklapt. Vrij snel daarna gaat ze dan offline lijkt t.
Door veel met haar te praten, aardig te zijn, niet te veel samen te doen, langzaam de gesprekken via msn te verdiepen (en met langzaam bedoel ik in maanden), en in geen geval het praten te laten verslippen.
Het is zeer mogelijk, een puur vriendschappelijke relatie met een ex te hebben, maar dan moet je daar wel veel geduld voor hebben, tijd voor maken, en verre van nieuwe relaties van haar blijven.