Hoe kan ik trouw blijven?

Getrouwd en verliefd op een ander. De liefde was altijd onbeantwoord. Maar nu is er iemand waar ik verliefd op ben, die met mij wil vrijen. Ik heb mijn man graag, ik ben trouw, ik wil niet! Zo verwarrend dus, ik voel me ziek en ik denk teveel aan hem. Waarom heb ik zoveel emoties? Het kost zoveel energie en ik wil gewoon van die gevoelens af. Ik wil gewoon vrienden zijn. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Hoi Afa, dat is lastig zeg! Weet je man dit al? Je mag eigenlijk geen geheimen voor hem hebben.

Ik heb vanmorgen wat antwoorden van je gelezen. Daaruit blijkt dat je zeer religieus bent. Daarom heb ik het antwoord voor je gezocht in de religieuze hoek en een stukje opgezocht dat als antwoord is gegeven op een vraag waarop je ook al gereageerd hebt en wat hier ook relevant is:

"Dit staat in 1 Korinthiërs 6:18 “Ontvliedt de hoererij. Elke andere zonde die een mens kan begaan, is buiten zijn lichaam, maar hij die hoererij beoefent, zondigt tegen zijn eigen lichaam”. Met het woord dat in het Nederlands is vertaald met ‘hoererij’ werd elke vorm van seks buiten de huwelijksrelatie bedoeld.

Het gaat niet alleen om de ‘daad’, maar ook om het ‘denken aan’, of het ‘kijken naar’. Er staat in Job 31:1 “Een verbond heb ik gesloten met mijn ogen. Hoe zou ik mij dan opmerkzaam kunnen betonen ten opzichte van een maagd?” Job keek niet verlangend naar meisjes, want hij was getrouwd en wou zijn vrouw (en God) trouw blijven."

Dus eigenlijk mag je van god niet verliefd zijn op die man buiten je huwelijk. Zelfs denken daaraan en zelfs het hebben van die emoties maakt je al zondig in gods ogen.

Mijn advies uit dat vertrekpunt zou zijn is dus om te luisteren naar Job en de banden te verbreken met deze man, die je nu wel plezier kan geven maar je ook voor de eeuwigheid in de verdoemenis kan storten.

Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Alknobe, Ik was heel religieus, iedereen zij dat ik een non zou worden. Ik heb een lief gehad (en maagd gebleven) en dan een tweede lief en daar ben ik mee getrouwd. Heb 3 kinderen gekregen en altijd trouw gebleven. Maar het is toch heel moeilijk of omgekeerd. Ik had weinig zin in sex en mijn man had wel zin dus masturbatie ... (mag ook niet van God). Ik nam anticonceptie-pil (mag ook niet van God)
Whatever ... ondertussen heb ik een cva (een beroerte) gekregen. Moest het van God?
Ik kon niet praten (afasie) maar het praten is wel terug inorde. Een stuk van de hersenen weg, en dus ook karakterverandering ... ik heb veel meer zin in sex en ben heel snel verliefd. Dus? Ik heb het niet aan mijn man verteld dat ik verliefd ben. Ik heb wel een dagboek http://ik-na-cva.skynetblogs.be/
Mijn man kan het lezen als hij wil. Als ik het mondeling vertel dat ik verliefd ben dan is het ruzie. Ik denk wel dat hij het heeft gelezen want hij helpt mij. Als ik al die mensen die ik heel graag heb (voor mij=verliefd zijn) nooit meer zie. Dan heb ik geen leven meer ... vandaar, ik kan mezelf toch niet begraven. Het is moeilijk, maar ik wil toch trouw blijven. Bedankt voor je 'antwoord'.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat is een moeilijke. In ieder geval zul je moeten accepteren wie je bent geworden (want na een beroerte ben je vaak qua karakter echt een ander mens geworden; en uit jouw verhaal maak ik op dat dat zeker zo is). Je kunt er niets aan doen wat je voelt en dat is toch ook prima? Je hebt wel invloed op wat je ermee doet. Als je zo makkelijk verliefd wordt dan is daarmee misschien wel duidelijk dat niet iedereen waarop je verliefd wordt de man of vrouw van je leven kan zijn. Wil je je huwelijk met je man opgeven voor een verliefdheid die weer snel over kan zijn? Geniet van andere mensen door in hun nabijheid te zijn, fantaseer als je dat wil eens over hen, maar denk goed na over de gevolgen van verder gaan dan fantasie. Je kunt je man kwijt raken en mensen kunnen (omdat je gemakkelijk verliefd wordt) ook misbruik van je maken voor hun eigen plezier. In je reactie zeg je 2 keer dat dingen van god niet zouden mogen. Ik begrijp dat die gevoelens nogal diep zitten. Toch zou het volgens mij helpen als je het keurslijf van het geloof kunt loslaten. Het lijkt je nu alleen te beperken (dit mag niet, dat mag niet) en te veroordelen. Denk zelf na over de persoon die je zou willen zijn en leef daarnaar. Mensen oordelen toch wel, zorg ervoor dat je jezelf recht in de spiegel kunt blijven aankijken. Ik geloof niet dat er na je dood nog een oordeel komt, maar als jij dat wel doet wees er dan niet bang voor. Je bent wie je bent en je doet je best. Als dat niet genoeg is, so be it. Geen mens is zonder fouten nietwaar? Sterkte in ieder geval met de moeilijke weg die je te gaan hebt. Ik hoop dat je er een weg in vindt die voor jezelf en voor je man en kinderen een goede is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet objectief maar dit vind ik het beste. Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Gewoon vrienden zijn zal even niet lukken, ga degene waar je verliefd op bent zo veel mogelijk uit de weg, als dat mogelijk is.

Kom met je beide benen op de grond en kijk realistisch naar die ander en bedenk zijn negatieve eigenschappen, die heeft hij hoor, weet het zeker.

Hak een knoop door, blijf hier niet in hangen, dus als je niet wil, dan wil je niet en zet er een streep onder. Punt Uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even flink afstand nemen.
gewoon vrienden zijn is in de toekomst misschien mogelijk, maar nu is het verstandiger deze persoon een tijd niet te zien.

ik ken je man niet, en weet niet hoe jullie relatie in elkaar zit, maar je zou kunnen overwegen je man te vertellen over je gevoelens.
het is wel zo eerlijk, en mogelijk kan hij je steunen, en maakt deze episode jullie relatie sterker en dieper.
sterkte!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Afstand wil vaak helpen. Maar dan wel volledige afstand.
Ik geef u een +
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt!
Om trouw te blijven lijkt het mij verstandig als je, juist in deze periode, praat met je man. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar zoiets in je eentje oplossen is (misschien wel té) moeilijk.
Denk je eens in hoe moeilijk het is voor je man (levenspartner) als hij er na een jaar achter komt dat je verliefd was en dat helemaal zelf hebt opgelost zonder dat hij het weet? Ik kan me niet voorstellen dat het niets met je dagelijkse gemoedstoestand doet.
Kortom: praat er over! Als je het te moeilijk vind het direct met je man te bepraten kan je ook eerst met een goede vriendin (bij voorkeur een die je man ook kent) praten.

Een andere manier is om er met 'die iemand' over te hebben, en duidelijk te maken dat je niet wilt. Hij zal het misschien dom/gek/ouderwets vinden, maar ik ben er van overtuigd dat je er goed aan doet om trouw te zijn!

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens
Beste afa,

Ik ben jong, dus waarschijnlijk in uw ogen onervaren in de liefde. Toch wil ik u een praktijk-voorbeeld voorleggen:

Tijdens mijn relatie met mijn huidige vriendin (bijna 29) heb ik hevige perioden gehad, waarin ik een hevige zwak had voor een ander meisje. Hoewel ik rationeel gezien wist dat dit meisje niet goed voor me zou zijn geweest, zij bovendien niet mijn type is (en ik ook niet die van haar), bleef ik met die gevoelens kampen. De verliefdheid die ik voor haar voelde was intens en die voor mijn vriendin minder.

Toch heb ik altijd (gut, een half jaar ....) meer om mijn vriendin gegeven dan om het andere meisje. Hoe eng ik het ook vond, ik heb het haar verteld. Hoewel het haar pijn deed, had ze het al ergens verwacht, waardeerde ze mijn eerlijkheid en liet het verder bij mij.

Wat ik ondervond was dat de 'spanning' verdween na het te hebben vertellen, het schuldgevoel dat ik jegens mijn vriendin voelde werd minder en door de eerlijkheid en de positieve reactie van mijn vriendin zin we samen sterker geworden.

Als een geschenk uit de hemel, bleek achteraf dat het meisje waar ik een 'crush' op had een eersteklas kreng was (in mijn ogen) en was het al helemaal klaar. Daardoor was afstand nemen niet meer noodzakelijk, want ik voel werkelijk helemaal niets meer als ik haar zie. In andere situaties heeft volledige afstand me trouwens wel geholpen, om het gevoel te laten wegebben (en o wat doet dat een pijn in het begin).

SAMENVATTEND
- Eerlijkheid naar je partner toe (dat is sowieso goed voor een relatie vind ik).
- Dit resulteert wellicht erin dat het MINDER spannend wordt en de hevige verliefdheid langzaam weggaat of vermindert.
- Volledige afstand kan het gevoel laten wegebben. Uit het oog, maar niet uit het hart, gaat niet altijd op.

Het feit dat die man in kwestie met je wilt 'vrijen', betekend dat hij letterlijk zijn je-weet-wel achterna loopt en het hem kennelijk niet interesseert hoe dit uw relatie met uw man bemoeilijkt. Zou de liefde wederzijds zijn en zou dit geen bevlieging zijn, oké. Maar hij geeft alleen aan dat hij met u wilt vrijen.

Dus uiteindelijk zult u niet bevredigt zijn, want:
- Die man wilt met u vrijen en verder niets (dat interpreteer ik aan uw bericht). U krijgt valse hoop door het vrijen (u voelt een connectie met hem, maar wordt al voor het ontbijt zijn bed uitgeschopt bij wijze van spreken).
- Het is niet goed voor de relatie tussen u en uw man (mannen hebben vreemdgaan eerder door dan vrouwen blijkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord uit ervaring, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u (oh ik zie dat u in katten geïnteresseerd bent, leuk. Sorry.)
Rieneke1
12 jaar geleden
geeft niks hoor, katten zijn m'n passie :)
Denk jij dat als je alles binnen je huwelijk zou vinden er nog ruimte over is om verliefd te worden op een andere man? Persoonlijk denk ik dat bepaalde behoeftes in jou verliefdheid op een ander aantrekken. De man met wie je getrouwd bent is dat de man van je leven? Als je toen bewuster was geweest zou je dan nu weer voor deze man kiezen? Wat is het wat die ander in jou naar voren haalt? Lijkt het gras groener aan de andere kant of is het een wereld die je nog te ontdekken hebt. Je kan alleen door ontwikkelen en niet terug.Welke consequenties komen er bij kijken als je je man verteld dat je iemand hebt ontmoet die iets in je naar voren haalt wat je aanraakt maar je weet niet precies hoe of wat maar je voelt wel de behoefte dat jij het nodig hebt voor je persoonlijke groei om dit te ontdekken? Zou je huwelijk dit kunnen dragen of is het zwart wit terwijl het spectrum meer kleuren heeft. Soms als je gaat onderzoeken kom je er al snel achter dat het helemaal niet zo geweldig is zoals je emoties je hebben doen voorstellen. Het kan ook echter ook zo zijn dat je zover komt de stap tot scheiden te maken omdat deze man je completer doet voelen. De basis van een relatie is voor mij vriendschap met hierin eerlijkheid en openheid. Jij bent je eigen persoon en geen bezit. Ik zie financiele zekerheid of kinderen niet als een rede om bij elkaar te blijven Succes!.