hoe gaan we om met zijn ex?

Hallo, ik heb nu sinds vier jaar een relatie met mijn man en we hebben samen een gezin. Uit een eerdere relatie heeft hij nog een kind waar wij samen ongeveer de halve week voor zorgen. Ik heb er problemen mee dat zijn ex (volgens mij in ieder geval) behoorlijk wat aandacht vraagt. Zo belt ze elke dag, soms 2x op een dag en stuurt ze daarna nog sms-jes en mailtjes. In enkele gevallen zijn deze contacten functioneel, maar in 80% van de gevallen niet. Ze belt bv. ook om aan te geven dat hij geen riem meer heeft, of omdat zijn schoenveters gebroken zijn en er nieuwe gekocht moeten worden. (financieel is het trouwens zo geregeld dat ondanks dat hij ong. de helft van de week bij ons is, zij al het geld krijgt, kinderbijslag, toeslagen, enz. en nog een bijdrage van 200 euro in de maand van ons).
Mijn probleem is dat ik er niet tegen kan dat er constant door haar contact wordt opgenomen. Ik heb dat ook tegen mijn man gezegd. Hij heeft zijn ex gevraagd minder te bellen (alleen wanneer dat echt nodig is) en om haar telefoontjes te bundelen. Dit heeft hij maandag tegen haar gezegd, vervolgens heeft ze deze week weer circa 8 keer gebeld en 1x ge-smst voor allerlei onnodige zaken. Mijn man vind het allemaal niet zo'n probleem (ze doet er toch niemand kwaad mee, zegt hij) en gaat bijna op elke vraag/telefoontje in. Daarnaast belt ze ook altijd op zijn werk (achter mijn rug om dus). Hoe ga ik hiermee om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, ik begrijp je gevoel wel hoor. Het heeft ook met privacy te maken. Jij wil tijd met je man en niet dat hij zijn tijd onnodig aan een ander besteedt. Ik zou het ook niet zomaar van me af kunnen zetten. Het klinkt mij in de oren alsof zij niets om handen heeft. Toch vind ik dat ze haar ex-man de zorg over hun kind moet toevertrouwen. Kan me voorstellen dat je het wel wat tijd moet gunnen.
Maar jouw man mag toch wel een beetje rekening houden met jouw gevoelens? Hij heeft voor jou gekozen. Ik zou er nog eens goed over praten. Hij kan op z'n minst de telefoontjes wat zakelijker of korter houden. Misschien krijgt zij dan ook minder trek om te bellen.

Antwoorden (8)

Waarom vind jij het vervelend?
Hij belt jouw man en valt hem dus 'lastig', waardoor het zijn probleem is. Hij zal het zelf moeten oplossen. Kennelijk heeft hij daar minder moeite mee dan jij. Laat het los, als hij het vervelend gaat vinden zal hij er wat aan moeten doen, maar niet omdat jij het vindt.

Op het moment dat jij het niet meer als een probleem gaat zien, zal hij er ook anders naar kijken. Op dit moment voelt hij zich een beetje onder druk gezet door twee vrouwen en daar kunnen mannen moeilijk mee dealen.

Laat haar en zet het van je af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de omgangsregeling en de financiele verhouding heb je niets te zeggen dat is afgesproken bij de scheiding. Dat zij veel belt over het kind is misschien vervelend maar hij is de vader. Een goede vader en moeder delen de zorgen voor een kind. Dat zij dat misschien overdreven veel doet ja jammer dan. Je bent getrouwd met een man die nog een kind heeft bij een andere vrouw dat wist je. Dus laat het gewoon rusten en accepteer het gewoon.
12 jaar geleden
Als jou relatie goed zit hoef jij je er toch geen zorgen om te maken. Mits zee jullie midden in de nacht wakker belt. Je wist van te voren dat deze man een ex met kind heeft, en dat zij daardoor een deel uit z'n leven blijft totdat dit kind volwassen is. Door jou reactie, krijgt zij het sein dat je onzeker bent. En pas op met discussies daarover want een kind krijgt vaak meer mee dan je denkt. Laat juist zien dat jullie het samen goed hebben en gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een telefoon erbij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je gevoel wel. Het lijkt -zoals je het vertelt- een financieel onrechtvaardige situatie. Daarnaast (en dat is misschien voor jou nog wel het lastigste) neemt de ex via het kind een positie tussen jou en je man in, zodat het gevoel hebt dat je je man niet helemaal voor jezelf hebt en dat het verleden van je man jullie geluk in de weg staat. Klopt dat?
Wat je zou kunnen proberen is om bovenstaande te bespreken met je man. Hij zal jou toch ook graag gelukkig zien en begrip voor je hebben. Hij is de spil in dit verhaal en zal initiatieven moeten nemen om het te verbeteren. Hij kan bijvoorbeeld een dagelijks vast tijdstip kunnen afspreken met zijn ex: bellen om 7 uur 's avonds en noodgevallen via sms.
Verder:
- zorg dat het kind nooit (!) slachtoffer wordt van deze situatie
- gevechten tegen ex-en verlies je altijd (misschien niet feitelijk, maar wel emotioneel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord...echter met dit te doen blijf je in 'gevecht'. Want als de ex zich niet aan de afspraken houdt, kun jij je verhaal gaan halen.
Loslaten en accepteren is je krachtigste middel, echt!
Snap je heel goed. Het is helemaal niet nodig voor het kind dat de ex zo vaak belt. Het lijkt me dat zij hem nog niet wil loslaten en jullie relatie mogelijk niet accepteert. Het lastige is dat jij dat niet kunt veranderen, dat moet je man doen. En hij geeft er geen last van. Vindt misschien dat hij dit nog verplicht is (schuldgevoel) of vindt stiekem de aandacht prettig?

Wat het ook moge zijn, het geeft jou een vervelend gevoel en dat mag je zeggen tegen je man. Hou het bij jezelf, maak geen verwijten. Dat doe je door het in de ik-vorm te gieten en alleen feiten en jouw gevoel te benoemen. Zeg bijvoorbeeld: als 'Chantal' x keer per week belt (feiten), en jij praat dan steeds met haar, dan voel ik me ... (onzeker?). Het voelt alsof 'Chantal' een deel uitmaakt van ons gezinsleven, en dat is lastig voor mij want ik heb een relatie met jou en jij met mij en daar hoort geen derde bij. Los van de zorg voor jullie kind. Wat vind je daar van?

En dan kunnen jullie wellicht afspreken dat je man zich committeert aan de gemaakte afspraak over het bellen en zijn ex vriendelijk maar beslist afkapt als zij zich er niet aan houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit pas ophoud als de ex ook een goede relatie krijgt. Ze zal dan pas het gevoel hebben dat zij haar ex moet loslaten. Je man moet haar ook loslaten. Zorg dat je man weet dat je deze situatie niet leuk vind en dat ze jouw grenzen hebben overschreden. Probeer afspraken met je man te maken over het contact en houd het redelijk.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er gebeurt hier niets stiekems, houden zo!

je kunt beter weten hoe vaak ze belt, dan dat je man het idee heeft het te moeten verbergen voor je.
dus pas op dat je niet te veel z......(het woord wat een man maar al te vaak gebruikt als hij zelf het probleem niet ziet)

positief vindt ik dat je man haar gevraagd heeft minder te bellen. hier moet ze natuurlijk erg aan wennen,
hij zou haar kunnen vragen zich hier aan te houden.
Ik weet niet wat haar bedoeling is,jou op de kast krijgen?dat lukt haar aardig, dat moet je niet willen!

zolang je niet het idee hebt dat je nummer 2 bent, en jou plannen niet door haar telefoontjes geschaad worden. maar accepteren?

het lijkt hem niets te kunnen schelen dat ze zo behoeftig is, (mannen houden ervan vrouwen te redden)
ik denk dat hij er pas echt genoeg van krijgt als hij het zelf vervelend vindt. en dan kan er pas daadwerkelijk iets veranderen.

Misschien kan je man haar voorstellen het kind, zelf boodschappen over te laten brengen, in het kader: goed voor de ontwikkeling en verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. of stel voor een schriftje mee te laten reizen, waar alles in opgeschreven kan worden.
natuurlijk heb jij ook rechten, maar mannen willen niet het idee hebben dat ze gepusht worden of in de midden staan.

veel wijsheid gewenst.
(met honing vang je meer dan met azijn. )