hoe maak ik mijn beste vriendin zekerder van zichzelf?

Mijn beste vriendin is heel erg onzeker. ze zegt steeds dat geen enkele jongen haar knap of leuk vind en dat ze te dik is (is ze totaal niet) en ze heeft al een operatie gehad aan haar oren, omdat ze volgens haar hele erge flaporen had en dat die heel erg opvielen (ze had wel een beetje flaporen, maar die vielen niet op) en dan wilt ze niet mee naar het zwembad of het strand, omdat ze denkt dat ze er niet uit ziet en vorig jaar had ze zelfs een vorm van anorexia en probeerde ze zichzelf uit te hongeren, maar dat hielt ze niet vol en nog steeds neemt ze nooit een lunch mee en dan vraag ik "waarom heb je geen brood mee?" en dan zegt zij zoiets van "ik heb vanochtend al vet veel gegeten", maar dat kan niet, omdat ze heel weinig tijd heeft in de ochtend om zich klaar te maken en dan heb je geen tijd om zoveel te eten. Hoe kan ik haar helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Af en toe een complimentje geven over haar leuke kleding/make-up/etc.
Praat met haar, en vergeet ook duidelijk te maken dat schoonheid niet alleen van buiten zit. Misschien kan ze een keer met een proffesioneel iemand praten? Dit kan haar misschien wel helpen dat ze zichzelf anders gaat zien.
Laat haar kennis maken met de grote gevolgen van anorexia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief dat je je er zo druk om maakt, daaruit blijkt dat je een goede vriendin bent! Maar ik denk dat jij er niet veel aan kunt doen. Dit moet zij zelf oplossen, hoe graag je haar ook wilt helpen. Geen overdreven complimentjes maken, dat komt waarschijnlijk onecht over. Lastig dit, maar als ze ouder wordt zal ze wat zekerder worden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend voor jou maar helemaal voor je vriendin, zij zit op dit moment met een groot minderwaardigheidscomplex. Complimenten geven heeft niet zoveel zin want ze is zo heilig overtuigd dat zij niets is dat het zeggen geen zin heeft. Je kan haar vertellen dat een anorexiafiguur vreselijk lelijk is en dat iedereen er anders uitziet maar dat dat niet betekend dat zij lelijk is. Meer kan je er denk ik niet aan doen behalve haar in de gaten houden met eten en een luisterend oor bieden. Ga met haar samen voor de spiegel staan en vertel haar wat jij nu zo mooi aan haar vind envrag haar waarom ze dat nu juist niet mooi vind. Ik hoop dat het misschien een beetje werkt maar het is heel moeilijk die mensen ervan te overtuigen dat ze wel degelijk mooi zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ontspannende, plezierige dingen met haar doen, zodat ze eens aan iets anders denkt dat aan haar uiterlijk.

Maak spontaan een keer een leuke opmerking tegen haar, wanneer ze het niet verwacht. (dus niet als ze net zelf zegt van "ik ben lelijk" of zo)
Gewoon op een onverwacht moment een leuk klein complimentje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf een goede vriendin, doe gezellige dingen. Maar je bent haar vriendin, niet haar psycholoog.

Dit is niet iets voor jou m erbij te doen, het oppeppen van je vriendin. Daar is specifieke hulp voor nodig. Als vriendin kun je dat haar zeggen. Of ze er iets mee doet (denk ik niet want aandacht vragen is iets anders dan er daadwerkelijk iets mee gaan doen) dan is dat haar zaak.

Blijf voor jezelf wel alert op het feit of deze vriendschap niet teveel energie uit je zuigt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek haar moed in. Steun haar. Zeg dat ze wel knap is, dat ze later de ware zal vinden enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien een beetje valsspelen maar vraag aan een paar vrienden om complimentjes te geven. Bijv: wat zit je haar leuk. Leuke kleren!
Of complimentjes over haar figuur: geen skelettenkast en ook niet dik.
Alleen van jou complimentjes horen helpt iets maar niet helemaal. Vooral als ze van jongens hoort dat ze er leuk uitziet zal helpen om zichzelf zekerder te voelen.
Let op! Zorg ervoor dat ze er echt niet achterkomt dat je vrienden hebt gevraagd complimentjes te geven, dan gaat ze zich echt onzeker voelen