Hoe ga je om met een collega die mogelijk ADHD heeft en waarmee je nauw samenwerkt? Ik word er zelf vaak onrustig van, maar wil het wel voorzetten.

12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je collega een voetballer?
Annswers
12 jaar geleden
waarom vraag je dat?

Het beste antwoord

Wanneer je wat kijk hebt op het functioneren van deze persoon - de ene adhd-er is de andere niet - dan kun je er rekening mee houden in je manier van omgang met hem (of haar). Belangrijk is vooral dat je zaken stapsgewijs overlegt. Hak je instructies of overleg in stukjes. Wanneer een adhd-er meerdere zaken kort achter elkaar hoort, is hij het eerste vergeten wanneer jij bij het laatste aankomt. Werk met checklijstjes om niet steeds zaken te hoeven herhalen. Hang deze op een overzichtelijke en toegankelijke plaats voor hem. Op een bureau zal het al gauw tussen andere wanorde verdwijnen. 'Overzicht' is het sleutelwoord in deze. Zorg voor ordening, voorspelbaarheid, duidelijkheid en richtlijnen.
Adhd is lastig, maar goed mee te leven hoor. Zelf heb ik twee zoons met adhd en dat lukt prima als je met bovenstaande zaken rekening houdt.

Goed van je dat je niet meteen de moed opgeeft.

Adhd-ers hebben vaak ergens een superkwaliteit die ondergesneeuwd kan raken door de chaos in hun hoofd. De omgeving kan helpen een beetje orde in hun chaos te brengen. Soms levert dit wat verzet op, want het is wederom een teken dat ze 'anders' zijn, maar dan kun je erop wijzen dat iedereen zijn zwakke en sterke punten heeft en dat wanneer je je zwakke kanten ondersteunt, ze kunt transformeren naar je kracht. Het functioneren middels stappenplannen is in veel zaken juist heel goed. Mensen willen vaak te snel bij hun einddoel zijn, terwijl ze wel op een kussentje gaan zitten mediteren om te leren in het hier en nu te leven. Een adhd-er leeft puur in het hier en nu. Natuurlijk wel met toekomstplannen, maar de uitvoering is geheel in het hier en nu. Mijn ervaring is, dat wij hier nog heel veel van kunnen leren. Alle omgevingsprikkels maken dat de adhd-er zo ontzettend chaotisch en druk kan worden. Het is gewoon lastig dat alles te verwerken. Stap-voor-stap dus. Een rustige omgeving zonder al te veel prikkels is het meest ideaal.

Bespreek met hem wat je waarneemt en vraag hem hoe je hem het beste kunt ondersteunen. Is dit niet bespreekbaar, gebruik gewoon stappenplannen op papier, zonder dat hij weet waarom. Het maakt tenslotte ook niet uit of hij een 'etiketje' heeft of niet. Ieder mens heeft een 'handleiding'.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maak het bespreekbaar. Noem gewoon rustig op waarom je onrustig wordt. Hij zal zichzelf hier waarschijnlijk wel in herkennen en misschien waar mogelijk (misschien niet mogelijk) rekening mee houden. Communicatie is het sleutelwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste (en het moeilijkste) is om het met je collega te bespreken. Als je het respectvol doet en het juiste moment kiest is de kans groot dat hij er ook serieus op in gaat.
Soms is het echter lastig om dit soort zaken te bespreken omdat je aanvoelt dat iemand er niet open voor staat.
Een andere optie is om het op een grappige manier te doen. Als je collega weer eens lekker aan het stuiteren is zeg je met een grote glimlach: "Doe 's effe rustig, springkikker. Ik word er zelf moe van als ik naar je kijk". Door je glimlach zal hij begrijpen dat je het niet kwaad bedoelt, terwijl hij je boodschap misschien wel oppikt.
Een derde optie is dat je het aan je eigen kant probeert op te lossen. Je kan proberen niet meer onrustig te worden van je collega, door zijn gedrag te relativeren. Het is iets wat blijkbaar bij hem hoort. Misschien zitten er ook goede kanten aan? Sterker nog: misschien is het best wel leuk om een collega te hebben met ADHD?