Het meisje helpen? (klasgenoot)

Ik weet dat dit de zoveelste vraag (3de) hierover is maar ik heb nog een beetje hulo nodig.

Ik kan namelijk niet begrijpen wat ze me heeft verteld.

Ze zegt namelijk dat ze in de eerste en tweede klas enorm is gepest. Nu snap ik dat niet want ik zat bij haar in de klas (alleen de derde niet, we zijn nu int vierde). Zij was bijna weggepest en ik deed niks? Dat kan ik maar niet begrijpen.

Als ze toen naar me toegekomen was had ik haar geholpen.

Nu ze het eindelijk heeft verteld voel ik wel een enorme schuld. We gingen namelijk in het begin van de eerste nog wel veel met elkaar om en daana plotseling helemaal niet meer. Ik vond dit toentertijd erg jammer en ik weet nog altijd niet waarom ik dat deed. Nu zit ik dus met het schuldgevoel dat zij geen hulp van mij kreeg terwijl we elkaar een beetje waren leren kennen.

Ik voel me nu erg schuldig en ze zegt dat ze bijna is weggepest. En ik was gewoon niet thuis voor haar.

Is er enige manier om dit recht te zetten?

Ps: ik hou van haar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (10)

Je wist het niet en zij heeft jou destijds niets gezegd. Voel je niet schuldig, je kan daar niets meer aan doen. Je kunt er nu wel voor haar zijn en uit je verhaal begrijp ik dat dat wel goed zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit wel een soort patroon in volgens mij, de eerste klassen van het vervolgonderwijs zijn de ergste wat pesten betreft. De eerste helft van de brugklas valt het nog wel mee, daarna is het vooral in de tweede en de derde heel erg, om daarna in de vierde stukken minder te worden. De pesters verliezen hun belangstelling en de gepeste kinderen worden weerbaarder en vinden toch hun eigen groepjes.

Het lijkt wel alsof middelbare scholieren in die leeftijdsgroep zó bezig zijn met groepsvorming en 'sociaal experimenteren' dat het helemaal uit de hand kan lopen. In de vierde zakt het allemaal wat af, de meeste kinderen laten elkaar in hun waarde en daar komen de eerste echte liefdes.

Het is dus helemaal niet zo raar wat zij ervaart, maar dat praat het nog niet goed. Ik denk dat je haar gewoon moet vertellen wat je nu hier neerschrijft. Dat je het niet in de gaten hebt gehad en dat je er ook niet aan mee had willen doen (ik hoop tenminste dat jij niet een van de pesters was). Vaak hebben de leerlingen die niet meedoen, niet goed in de gaten hoe pijnlijk het is voor een gepest kind, alleen de pesters en de gepeste zelf. En jij was waarschijnlijk ook heel erg bezig met je eigen groepjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, mooi antwoord! +
ja ik vind als je het niet wist, moet je jezelf kwalijk nemen

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je moet je het jezelf niet kwalijk nemen? Heb je niet vergeten?Anders is het wel een raar antwoord vind ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die min is niet van mij. Eerst wil ik weten of je een tikfout hebt gemaakt
Heb je toevallig al eens een keer een aflevering gezien van dat nieuwe TV-programma "Gepest"?
Echt een aanrader. Hierin kwam o.a. naar voren dat sommige pesters zich niet eens kunnen herinneren dat ze dat daadwerkelijk deden. Het is dus ook niet ondenkbaar dat jij, als aanwezige, ook niet door hebt gehad dat er gepest werd. Het gevoel over een en dezelfde gebeurtenis kan per persoon sterk verschillen en de bijkomende herinnering daarover daardoor ook.
Ook is het waarschijnlijk dat jij, als nieuwbakken brugklasser, zo erg met jezelf bezig was dat je het gewoon niet opmerkte. En dat is op zich helemaal niet raar, het is voor alle nieuwe leerlingen op het voortgezet onderwijs een spannende en moeilijke tijd die veel van je vraagt, of je nu wel of niet gepest wordt. Dat kan zoveel van je vragen dat je daardoor alleen maar oog hebt voor jezelf.
Daar moet je je niet schuldig over voelen.
Het is gebeurd, zij voelde zich diep ongelukkig en jij wist van niets, daar verander je nu niets meer aan.
Jouw verantwoordelijkheid hiervoor was er niet en is er nu ook niet, laat het los.
Je kunt haar vertellen dat je om haar geeft en dat als er nog een zoiets speelt dat je haar zou helpen. Vertel haar ook dat je van 'toen' niets hebt geweten en dat je anders misschien anders gehandeld zou hebben.
Daarvoor zou ze begrip moeten hebben.
Jullie moeten nu gewoon samen verder met wat jullie nu hebben in het heden, dat is veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom had ze naar jou toe moeten komen , jij had iets kunnen doen, als jullie een vriendschap aan het waren opbouwen had je een keer iets kunnen zeggen

Nu kan je niks anders doen dan haar zeggen dat het je echt spijt en of ze je wilt vergeven , verloren tijd kan je niet meer inhalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft zeker geen schuldgevoel te hebben. Dingen gebeuren op dat moment om een reden en zij vond het toen ook prima geen of nauwelijks contact te hebben. Maar deze tijd kun je er wel voor haar zijn. Je kan je schuldgevoel tonen door haar te zeggen dat je spijt hebt dat het zo gelopen is. Maar veranderen dat gaat niet en blijf er niet in steken want dat brengt ook niets. Zo is het leven mensen komen en gaan sommigen komen weer terug. Hecht daar waarde aan en bouw de vriendschap op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf drukker maakt dan nodig is.
Je hoeft jezelf absoluut niet schuldig te voelen, jij hebt tenslotte niets gedaan.
je geeft zelf aan dat je het niet wist dus je had niets kunnen doen.
Maar als je het goed wilt maken voor je eigen gevoel dan kunn je er nu voor haar zijn dat is voor haar waarschijnlijk meer dan voldoende.
een persoon die gepest word heeft behoefte aan een goede (vaste) vriend en in je vorige vraag vertelde je al dat je dat al voor haar bent dus dat doe je al heel goed.
wees gewoon goede vrienden en als je echt van haar houd zoals je zegt,t kun je vragen of ze een keer iets leuks met je wil doen.
bijvoorbeeld een avond wandeling maken of met mooi weer een keertje gaan picknicken lekker uitwaaien op het strand... allemaal eenvoudige dingen die niets kosten maar wel leuk zijn als je (nog) geen relatie hebt.
en probeer zelf ook niet zo onzeker te zijn je bent een lieve jongen (aan je verhalen te horen) je staat klaar voor een ander en als jullie gewoon proberen jezelf te zijn komt alles vat goed.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel vervelend dat het zo gelopen is. En ja, je had haar willen helpen maar wist niet dat ze gepest werd. Je bent zelfs bang dat ze zijn gaan pesten nadat jij geen vriendschap meer met haar had. Dat is mogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk. Er is meestal niet veel méér voor nodig om gepest te worden dan een zekere kwetsbaarheid.
Weet je, je kan het haar vertellen dat je het zo erg vindt. Dat je haar had willen helpen. Ze zal je vast begrijpen.
Je vertelt aan ons ook dat je van haar houdt.
Het beste wat je dan kan doen is, nadat je gezegd hebt dat het je zo spijt, je schuldgevoel opzij leggen. Doe dat voor jezelf en haar. Een relatie aangaan uit schuldgevoel is funest.
En om het gevoel te hebben, als meisje, dat je mee uit wordt gevraagd door een leuke jongen die dat uit schuldgevoel doet is vervelend. Als ze jou ook leuk vindt, gaat ze vast graag met je uit maar dan moet je wel die leuke jongen zijn die je bent :-). En niet als een wanhopig schuldig hondje achter haar aan lopen (jaja, ik overdrijf :-)).
Dan is de lol er gauw af voor jou en haar. Ga met haar uit omdat je verliefd bent, niet omdat je iets goed te maken hebt. Vraag je zelf ook eerlijk af of je van haar houdt om haarzelf of uit meelijden. Je hebt uiteindelijk de vriendschap al eens verbroken dus was ze misschien toch niet zó heel bijzonder voor jou persoonlijk? Wat is er veranderd dat je nu wel van haar houdt?
Ik hoop verder voor jou dat je samen met haar nog heel veel plezier kan hebben en een toffe vriendschap of fijne relatie kan opbouwen!
Kristal
12 jaar geleden
Je trekt je dit aan omdat je verliefd op haar bent.
Toen wist je het niet en is zij ook niet naar jou toe gekomen. Dus kun je geen actie ondernemen. Einde verhaal.

Nu ben je wel in haar omgeving. Je kunt haar steunen door haar te laten vertellen en goed te luisteren. Meer niet.

Stuur haar desnoods alvast een mail met je tekst hierboven. Als eerste aanzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, dit is een lastig pakket waar je in zit en dat je je schuldig voelt maakt het er niet beter op. Als ik zo jou verhaal lees, dan heb je geen enkele reden om je schuldig te voelen.

Je vriendin heeft jou nooit verteld dat ze zo gepest is in haar eerste en tweede jaar, ze heeft je ook nooit verteld dat het zo erg was dat ze bijna was weg gepest.
Persoonlijk denk ik dat het wel mee zal vallen. Ze is vast gepest, maar bijna weg gepest? Nee... Ik denk dat ze misschien haar verhaal wat opblaast om jou een rot gevoel te geven, om aandacht te krijgen.

Maar goed, laten we er even vanuit gaan dat het wel allemaal waar is. Ze heeft niets tegen je gezegd. Waarom niet? Ze neemt het jou wel kwalijk dat je iets had moeten doen. Ik vind dat nogal oneerlijk.
Je bent er nu wel voor haar. Je kan haar alleen maar nu steunen en zeggen dat je er wel voor haar zal zijn. Maar dat ze sommige dingen wel moet aangeven, omdat je het niet kan ruiken als zij een probleem heeft. Eerlijkheid is echt een must in een vriendschap en dat moet van twee kanten komen.

Heb je dit wat je hier vraagt ook al eens aan je vriendin voor gelegd? Heb je haar verteld hoe je je voelt? Ik denk echt dat eerlijkheid de oplossing is. Ook vind ik dat zij niet zo hard voor jou moet zijn. Je hebt haar niet expres genegeerd en je bent er nu ook voor haar.

Ik hoop dat je eruit kan komen.
Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik weet niet hoor Daisy, maar waar lees jij nou dat zij het hem kwalijk nam dan? Ik zie alleen maar dat hij het zichzelf kwalijk neemt. Dat ze niet naar hem toekwam lijkt me logisch want hij had de vriendschap verbroken al weet hij niet meer waarom, dan ga je hem niet om hulp vragen. Het gaat mij ook te ver om te zeggen dat zij haar verhaal opblaast om hem zich schuldig te laten voelen, dat schrijft hij toch helemaal niet? (Gepest worden op school is ellendig en het kan dat niemand anders dan de dader(s) en het slachtoffer ervan weten)
En er staat toch ook niet dat zij hard voor hem is? Zit ik nou verkeerd en weet jij meer dan ik of lees jij dingen die er niet staan? Ik snap hier niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet maar beter dan wie dan ook om te worden weg gepest van school en ik GARANDEER je dat je dan echt niet meer komt opdagen hoor. Ik weet hoe het voelt om echt gepest te worden en je eenzaam en alleen op de wereld te voelen.
Mijn vrienden en vriendinnen hielpen mij ook niet, die kozen voor hun eigen ego. Ik heb ze dat wel kwalijk genomen hoor, vooral als ze achteraf weer bij me kwamen. Maar goed, dat terzijde. Waarom zou hij zich schuldig voelen? Als zij hem niets kwalijk neemt? Kun je me dat uitleggen? Ik lees namelijk heel erg duidelijk in zijn tekst dat zij het hem wel een beetje kwalijk neemt. Read between the lines.
Kristal
12 jaar geleden
Ha Daisy, dat is een duidelijke reactie ;) Ik weet het ook hoe het is, ik was er ziek van en ben er destijds zelfs voor naar een andere school moeten gaan (waar het trouwens vanaf die tijd heel goed ging). Gelukkig wordt er tegenwoordig meer aandacht aan besteed, dacht ik tenminste... maar als ik jou hoor en ven het vriendinnetje van Sluyter, dan mag er nog wel heel wat meer aan gedaan worden. Als ik je reactie lees leg je daar ook voor een deel je eigen ervaring in zie ik wel, en weet je, misschien heb je wel helemaal gelijk en neemt zij het hem kwalijk. Maar evengoed kan iemand zich ook schuldig voelen zonder dat een ander hem/haar iets kwalijk neemt. Maar goed, het is nu niet meer zo vreemd voor me wat je zegt na je uitleg, ik geef je het voordeel van de twijfel. een plus dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, sorry voor mijn hevige reactie. Het klopt inderdaad dat ik mijn eigen ervaring erin leg, ik nam het iets te persoonlijk. Maar het klopt wel, misschien neemt ze hem ook niets kwalijk. Maar ik kan het me niet voorstellen, ik nam het mijn zogenaamde vrienden ook kwalijk. Maar ik was ook heel erg eenzaam en bleef wel met ze omgaan. Mijn eigenwaarde was ver te zoeken. Ik denk persoonlijk dat dat ook voor haar zo is. Wat me dan wel een beetje tegen valt, is dat ze niet gezegd heeft wat eraan de hand was. Alsof hij het moet ruiken. Ik zei het altijd tegen mijn vader, zus, broer en mijn zogenaamde vrienden. Ook tegen de leraren en mentor. Maar ja, deden ze er iets aan? Nope. Het pesten op de scholen is dan ook nog steeds niet veranderd, kinderen worden nog steeds heel erg gepest. Helaas leren mensen niet van voorgaande jaren. Ik vind het echt heel erg voor de kinderen die er vandaag de dag nog onder moeten lijden. Maar er zijn altijd mensen die andere moeten onderdrukken helaas. Nogmaals sorry voor mijn snappie reactie. ;) Friends?
Kristal
12 jaar geleden
Ach ja meis, geen sorry hoor, ik snap je frustratie van toen. En dan kan je jezelf ook nog eens niet uitstaan als je hoopt op vriendschap van je "vrienden" die je lieten vallen... Misschien zei het vriendinnetje van Sluyter daarom wel niks: omdat hij haar had laten zitten.. en ze te trots was of dacht: hij helpt toch niet... Slechte zaak Daizy, dat ze er niets aan deden bij jou, dat had écht gemoeten!
Goh, het valt me gewoon tegen dat dat nou nog steeds zoveel voorkomt weet je dat? Tegenwoordig hoor je er zoveel over en dat men er op scholen alert op is... nou die ervaring had jij dus duidelijk niet... Eén ding meis: wij zullen nooit mensen pesten, treiteren... wij weten hoe het voelt, dus, twee vreedzame mensjes meer op deze aarde :-)) Tuurlijk Friends ;-)