hoe kun je jezelf afleren bang te zijn om te zoenen?

ik heb daar tot nu toe slechte ervaringen mee en als het dan weer bijna zo ver komt, wil ik gelijk weglopen,
maar dat is niet omdat ik niet van die persoon hou, ik ben gewoon bang voor het zoenen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Door je slechte ervaringen ben je bang geworden voor herhaling. Je moet voor jezelf eens bekijken waar je nu eigenlijk bang voor bent. Zijn je angsten reëel of niet? Heeft het te maken met je zoenpartner of met jou zelf? Zoenen kan heerlijk zijn als je er helemaal klaar voor bent. Misschien waren vorige zoenpartners niet de juiste persoon voor jou en ben je bang dat je deze partner weer zult verliezen of wat dan ook wat er de vorige keer of keren is gebeurd.
Ben je erop gefocust dat je alleen met de juiste persoon mag zoenen, dat het iets speciaals moet zijn en levert het achteraf teleurstelling op dat je een stukje van jezelf hebt gegeven, je kwetsbaar opgesteld hebt en de ander er simpelweg vandoor gaat of er niets gebeurd is... Hecht je te veel waarde aan een zoen?
Maar misschien ben je inderdaad iemand die het eigenlijk heel 'vies' vindt, zomaar met je mond op de mond van een ander, je tong misschien zelfs in de mond van die ander of nog viezer zijn/haar tong in die van jou... Hoe denk je dan over sex?

Ik zou zeggen, geniet van het moment! Zoenen is heerlijk en laat je gewoon lekker meegaan in het moment! Mocht je de juiste te pakken hebben, dan is het een verrijking! En natuurlijk gewoon lekker! En zeker niet 'vies'.

Kun je niet van de 'vies'idee af komen dan zul je dat verder in je leven nog veel meer ervaren, denk ik zo. Dan doe je er goed aan hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij een goede Bach bloesemtherapeut die je kan helpen met Crab Apple en die je kan helpen met onderliggende problemen.
Overigens kan een goede therapeut je ook helpen met eventuele andere zaken, als angst voor herhaling waardoor je blokkeert en je zoenervaringen er niet beter op worden. Dan kom je in een cirkeltje terecht waar je eigenlijk liever uit wilt.
Bedenk dus voor jezelf waar de oorzaak ligt en ik zou zeggen: luister naar je hart, niet naar je angst, want voor angst zijn zelden goede en gegronde redenen. Leef vanuit je hart! Gebruik je angst om je meer te vertellen over hoe jij in elkaar zit, geef angst geen macht, maar zie het als een stuk gereedschap waar jij iets mee kunt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk gewoon volhouden en veel oefenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag jezelf af waar je nou bang voor bent. Vind je het al zo volwassen, ben je er nog niet klaar voor, of ben je soms bang voor een infectie?
Pas wanneer je de oorzaak weet, kun je het probleem oplossen. Ben je bang voor een infectie? Vraag of die persoon een infectie heeft. Ben je er nog niet klaar voor, dan moet je het gewoon niet doen. Maar als je het al zo volwassen vind klinken, kun je dat veranderen.
Dus, als je weet waar je bang voor bent, kun je ook je angst overwinnen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm toen ik wat jonger was vond ik het ook heel spannend (ook al hield ik genoeg van de persoon in kwestie). Pas na een paar keer voelde ik me er niet zo ongemakkelijk meer bij en pas daarna kon ik er daadwerkelijk plezier aan beleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wees hier open en eerlijk over. waarschijnlijk ben je bang om de 'regie' kwijt te raken en er dingen gebeuren die je niet verwacht of waar je geen grip op hebt.

als iemand dit van je weet kan je het initiatief van jou kan laten komen, jij bepaalt hoever je gaat.
dan kan je ervaren dat het niet eng is, en dat die ervaring die je hebt heel vervelend was, maar niet bepalend hoeft te zijn voor elk ander waarmee je kan zoenen.

als het niet goed voelt moet je het niet doen, win eerst voor jezelf het vertrouwen terug. zoenen is niet verplicht gelukkig :)

schrik je er toch van is het misschien wel zo handig om het de persoon die wil zoenen even kort te vertellen waarom je terugdeinst, anders betrekt deze het misschien op zichzelf (wordt hier onzeker van of kan gaan denken dat je idd niet genoeg om deze persoon geeft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van te voren al denkt bang te zijn dan is dat meestal ook zo als het moment komt..
Zoiets zit tussen je oren. Probeer er niks van te verwachten als je met iemand afspreekt, dan is het vaak ook minder eng als het wel gebeurd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weglopen is veel erger, dan het feit dat je bang bent.
Het zal allemaal wel vanzelf loslopen, want dat is de natuur...probeer er niet te vaak bij stil te staan, jou moment komt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben je niet bang maar en je er nit klaar voor als dit de reden is is dt niet erg als hij echt van je houd wacht hij op jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte ervaringen kunnen heel remmend werken. Probeer daar niet meer aan te denken, maar focus je op je eventuele nieuwe vriend. Vertel hem je probleem, zodat hij weet waar hij aan toe is.
Je kan dan proberen om niet meteen met het hele zoenen te beginnen, maar met een klein kusje op de wang, dan op de lippen enz. Hopelijk krijg je dan heel snel een goede ervaring en kan je van het zoenen genieten, want dat is de bedoeling :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon doen! makkelijk gezegd.. maar met ontvluchten word het alleen maar moeilijker.. Zeg anders gewoon dat je het eng vind en het (misschien?) nog nooit gedaan heb,.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien jouw negatieve ervaringen zul je langzaamaan die associatie gevoelens moeten laten slijten.

Je zult wel merken dat..als je echt zwaar verliefd bent..je je wat makkelijker durft te gaan geven.

En voor je het dan weet..kus je dan dat het een oordeel is..

Probeer tijdens het kussen niet te veel aan je angsten te denken..maar probeer je eraan over te geven..zou ik zeggen..dat is de snelste manier om er overheen te raken.

Om alvast maar wat te oefenen..een knuffel van mij..(grapje, hoor)

Groet,

Ton