Relatieproblemen! Wie herkend dit, is het normaal en hoe kan ik er mee omgaan?

Ik heb moeite om persoonlijkheid van mijn vriend te accepteren. Graag wil ik weten of jullie 't herkennen, wat ik er evt. aan kan doen en of ik dit wel/niet moet accepteren. Oja hij en ik hebben het vermoeden dat hij A(d)HD heeft.

* Niet willen praten: Hij praat zeer weinig over zaken die hem dwars zitten. Hij vind het wel best en laat dingen vaak snel los en hij accepteert behoorlijk snel mijn gedrag. Als ik problemen heb met hem of met andere dingen dan is het bij hem nooit de juiste tijd om erover te praten. Vaak komt het er op neer dat ik eens in de zoveel tijd een uitbarsting heb omdat ik zo gek word. Het is net of ik tegen een muur aan praat. Ik wil graag een normaal gesprek voeren waarin hij ook zijn mening en gevoelens zegt of een discussie zonder ruzie.
* Geen tijdsbesef: Hij kan zo ergens(vaak zijn het games) uren mee bezig zijn. Als ik hem dan iets wil vragen zegt hij behoorlijk vaak: 'even wachten'. Dan wacht ik even maar dan nog is het geen goed moment. Dan laat ik hem het initiatief nemen, maar dan vergeet hij het!
* Kan niet stil zitten: Als ik over de dingen die mij dwars zitten wil praten doe ik dat graag op de bank of op bed, maar hij is dan heel onrustig. Wel kan hij computeren en dan naar mij luisteren. Dat gaat goed, maar dat wil ik niet hebben.

Zo zijn er nog meer dingen. Ik heb gewoon het idee dat het moet gaan zoals hij dat wil. Hij is een lieve jongen maar ik kan deze zaken gewoon niet accepteren. Wie helpt mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeel herkenbaar.
Ik denk alleen niet dat ik de aangewezen persoon ben om te vertellen hoe je daar mee om moet gaan... Ik heb 3 maanden geleden een punt achter zo'n relatie gezet...
Ik hoop dat je een manier vind!!!
Sterkte en Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al een geprobeerd om een áfspraak te maken als je wilt praten? Het klinkt alsof het hem overvalt wanneer je wilt praten, waarop hij je laat wachten en zeker niet zelf het initiatief neemt om te praten. Maar als je 's ochtends aan hem vraagt 'ik wil graag praten over ..., heb je vanavond na het eten tijd daarvoor?', gaat het dan ook fout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ suzy - Ik heb de laatste jaren geleerd dat ik hem soms met rust moet laten. Al helemaal als hij uit school komt of heeft gewerkt. Mannen zitten het liefst achter de computer of lezen de krant om de dag even te verwerken. Vrouwen die praten er liever over. Ik laat hem juist initiatief nemen. Hij houdt absoluut niet van grenzen/afspraken. Daar word hij helemaal kriebelig van. Dus van te voren iets afspreken lukt niet. Al zou ik het graag willen. Als ik weet waar ik aan toe ben kan ik hem ook beter met rust laten. Maar hij verliest zich helemaal in de tijd!! Dus ja wat kan ik er ni nog aan doen. Verder heb ik er een beetje moeite mee dat mensen hieronder zeggen dat het mans eigen is. Ik ben niet de enige bekende die zegt dat hij iets heeft. Zelfs zijn moeder denkt dat er iets met hem aan de hand is. Dat dacht ze vroeger al. Het is misschien wel mans eigen, maar bij hem gaat het zo ver(mijn mening) dat ik het idee heb dat de communicatie flink word verstoord. Hij draaft in heel veel dingen een beetje door en kent geen grenzen en wil ooki geen grenzen. Misschien ligt het er ook wel aan dat hij door mijn ge-push nu aan het tegen werken is. Het is lastig want het kan ook gewoon zijn dat na alle jaren samen te zijn we op een bepaalde manier gaan zijn doen en snel voor een ander gaan denken.

Het beste antwoord

Mijn vriendin heeft ook soortgelijke kenmerken. Wordt er ook gek van. Kan haar ook wel achter het behang plakken van ergernis. Maar ze kan en zal zeker niet veranderen. Ze wil wel, maar het lukt niet. Zal dus nooit gebeuren. Dus je kan 1 ding doen. Accepteren, makkelijk worden en dingen loslaten. Of er een einde aan de relatie maken.
Ik ben nog steeds bij haar en blijf het nog steeds moeilijk vinden.
Dus ik probeer te veranderen cq te accepteren.
Veel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet of mijn antwoord de hulp is waar je op hoopt. ik heb een heel 'gewone" man (dus geen ADHD prognose gesteld of zo) en ik HERKEN heel veel (eigenlijk bijna alles).

Ik ben zelf (na tig jaar ervaring hiermee) geneigd het onder "manzijn" te stoppen en niet onder ander specifiek gedrag.

Ik spreek ook andere vrouwen waar ik zelf van dacht dat er meer werd gecommuniceerd in de relatie maar die klagen toch ook over dit soort zaken

Let wel, niet alle mannen zijn zo en er zijn zeker gradaties maar het is geen uniek probleem in een man-vrouw relatie

De beste oplossing: maak jezelf niet te afhankelijk (ook niet emotioneel) en (hoe erg ik het zelf ook vind) wees niet te lief, dus niet alles pikken maar ook niet over alles zeuren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.. Fijn te horen dat het herkenbaar is voor veel vrouwen:D. Ik maak wel eens de grap dat ik toch maar lesbisch word haha. Ik heb veel gelezen over de verschillen tussen mannen en vrouwen en daar heb ik erg veel aan gehad. Zo heb ik een aantal dingen kunnen loslaten. Maar voor mijn gevoel moet ik gewoon met hem over een aantal zaken kunnen praten en mijn vriend weet dat ik daar behoefte aan heb, maar hij loopt er altijd van weg. Pff mannen.. Het vreet aan me. Het is geven en nemen. Als is het 10 minuten!! Lastig hah het moet er even uit hoor:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een relatie met een vrouw zou beginnen, stuit je op alle irritante gedrag van vrouwen ;-)
Maar wat je beschrijft vind ik nogal 'des mans' inderdaad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik geef toe Hippo:P vrouwen zijn ook niet altijd even makkelijk ha..
amigo
13 jaar geleden
ik wens je sterkte.....
mijn laatste zin is mogelijk toch wel belangrijk. In een relatie is het toch geven en nemen. En vooral bij dit type man (sorry mannen) moet JIJ denk ik de spelregels zetten waarbij je wel eerlijk moet verdelen. Dus op een gegeven moment moet je gewoon zeggen: ik zie je al moeilijk kijken maar NU heb ik je aandacht toch nodig. En op een ander moment als je het ook wilt maar het overleeft als het niet plaatsvindt, laat je het gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol ; dat w3as mijn eerste ingeving toen ik de vraag las : zo te zien heb je een relatie met een MAN. Niks bijzonders, gewoon een man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik moest ook meteen denken: dat is een typisch geval van MAN. Als jij er last van hebt, zul je zelf heel duidelijk je grenzen aan moeten geven en heel letterlijk aan moeten geven waar jij behoefte aan hebt (zonder te 'miepen', want daar snappen ze niks van). Misschien is jouw man een tikje meer 'auti' dan de gemiddelde man, maar gemiddeld genomen hebben ze dit allemaal in meerdere of mindere mate.
Dit lijkt meer op een stukje egoïsme. Hij ziet jouw problemen als lastig en speelt liever een spelletje op de computer. Hij moet gewoon volwassen worden. Een afwijking spelen komt mensen soms ook beter uit dan voldoen aan hun relationele verplichtingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat hij steeds wijst naar ADHD en zegt dat het daar aan ligt. Hij is wel behoorlijk realistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar doet ondertussen niets met jouw gevoelens. Hij zou hulp kunnen zoeken om te kijken wat zijn probleem is. Als hij dat niet wilt, geeft dat aan dat hij het eigenlijk wel best vindt zo, om alleen aan zichzelf te denken. Ik zeg dit overigens met alle respect. Jij benoemt een probleem, je moet hem dan ook niet verdedigen daar in want dan hou je het probleem zelf ook in stand. Het is jammer dat je hier geen tonen hoort als je leest, ik hoop ook dat je het niet leest als iets negatiefs. Het is voor ons moeilijker oordelen daar we je vriend niet persoonlijk kennen, maar jij hebt er een probleem mee en die heb je niet voor niets duidelijk gemaakt hier. Je krijgt dan ook een antwoord van een eventuele mogelijkheid. Zelf een diagnose stellen dat je adhd hebt is op zich al vreemd als geen therapeut dat ooit onderzocht heeft.Zorg dat je er helder naar blijft kijken als je wilt dat het in ieder geval voor jezelf wordt opgelost :) heel veel sterkte en wijsheid gewenst !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik zie het ook niet als iets negatiefs:D Je laatste stukje is erg duidelijk. Wij stellen zelf ook geen diagnose. Wij vermoeden het alleen dat hij adhd heeft. Op dit moment is hij druk bezig met zijn studie waardoor hij geen tijd zegt te hebben om het te onderzoeken. Het probleem is bij hem dat het wel graag wil(dat zegt hij dan), maar hij doet het niet... In ieder geval bedankt voor je antwoord.. Zal je een plusje geven:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat jullie er uit komen. Als hij het echt wil zou hij het doen, dat ben je namelijk waard als iemand van je houdt! Ik denk te zien dat je heel veel van hem houdt. Ik hoop dat hij dat inziet en genoeg gaat waarderen zodat hij het voor jou ook beter wil maken. Veel geluk samen :-) En dank je voor je waardering
Volgens mij geef je zelf al antwoord op je vragen. Namelijk dat je de relatie t liefst wil beëindigen. Je kan bevestiging bij anderen zoeken maar ook gewoon op je eigen gevoel afgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zijn gedrag op een (milde) vorm van autisme lijken. Dit betekent dat hij niet egoïstisch is, maar gewoon niet in staat is zich in te leven in jouw gevoel. Hier is moeilijk iets aan te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welnee geen lichte vorm, van wat dan ook.
Hooguit een gewone man, met mannen eigenschappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Man-zijn is een milde vorm van autisme, toch? Geintje...
Hoi ici 1987, deze jongen moet een vent worden en verantwoordelijkheden leren, het leven is geen computerspel! ik was ook een binnenvetter maar heb wel geleerd dat praten de oplossing is en niets anders zoniet lekker verder gamen maar niet met jou !! succes meid.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de bijgevoegde site (heb ik van iemand anders op GV overigens) voor de symptomen van ADHD en de symptomen van ADD. Als je hem hierin herkent, kun je vragen of hij zichzelf hierin herkent. Zo ja, vraag dan of hij dit wil laten onderzoeken en er eventueel iets aan wil veranderen. Ik las op deze site dat relatieproblemen met mensen met ADHD en ADD vaker voorkomen. Dit kan voorkomen worden door eventuele medicatie, therapie of counselling. Het is natuurlijk aan jou of jij zo'n traject nog met hem wil aangaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Motivatie kan ook een ADHD/ADD probleem zijn. Geef aan dat hij wat jou betreft geen andere keuze heeft als je met hem verder wilt.