Mijn broer heeft een zwaar alcohol probleem en wil er zelf niks aan doen,is er een manier om hem gedwongen op te laten nemen in een kliniek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (10)

Je moet hem gewoon laten zien wat voor troep het eigenlijk is en misschien dringt het dan tot em door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kun je alleen iemand gedwongen op laten nemen als hij/zij een gevaar is voor zichzelf en/of zijn omgeving. Verder is het vaak ook niet zinvol, als iemand zelf niet aan zijn verslaving wilt werken, om iemand dan op te laten nemen....het zal op niets uitlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoon moet vaak zelf de stap zetten. Dwingen heeft ook geen zin. Het enige wat je kunt doen is hem de waarheid vertellen en hem vertellen wat het met jou doet! Vaak zitten deze mensen ook nog in een ontkenningsfase. Hopelijk komt hij zelf een keer tot de conclusie dat hij er echt wat aan moet gaan doen. Wijs hem op de ziekte van Korsakov. Misschien dat hij daar van schrikt. In ieder geval heel veel succes en ik hoop dat het hem lukt om er van af te komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk kan de lokale verslavingszorg je bij dit moeilijke probleem wel helpen. Hier is dat "tactus".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk want praten helpt zowiezo niet,verslavingszorg helpt ook niet.Ik kan er over mee praten ik heb daar gewerkt.Ze moeten dit zelf doen hier kan geen mens bij helpen.Er is wel een DVD in de handel waar je op kunt zien wat er van binnen in je lichaam gebeurt door alcohol.Bij voorbeeld met je lever en alvleesklier,en je hersens die op den duur krimpen van de alcohol.Het ziet er verschrikkelijk eng uit allemaal,misschien schrikt die hiervan.Je kunt ook pillen bij de dokter op recept krijgen(dat moet hij ook zelf willen)die moet hij dan s morgens in nemen,maar zou die dan toch alcohol drinken word hij erg ziek hiervan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vooral inzien, hoe ontzettend geïsoleerd je raakt, onder hoeveel stress je leeft, en wat een puinhoop je leven meer en meer wordt, die maakt, dat de knop omgaat, en dat een alki inziet, dat het zo echt niet meer gaat... Ik zou willen voorstellen : zeg eens nonchalant : 'Is de AA niets voor jou?'
Daar zijn allemaal mensen, die ervaringsdeskundig zijn, alles herkennen en kunnen invoelen, en hem letterlijk met open armen zullen ontvangen. Mensen uit allerlei achtergronden, met allemaal een verhaal : een alki is vaak ontzettend 'alleen' met vriend alcohol, en de warmte en de acceptatie bij binnenkomst bij de AA is als een warm bad na een barre, koude, eenzame tocht....
Een gedwongen opname is niet mogelijk aangezien er in dat geval geen sprake is van motivatie van de verslaafde.
juist motivatie heeft een grote invloed op de kans van slagen bij het afkicken.

Slechts in enkele gevallen is het mogelijk iemand onder dwang op te laten nemen. Er kan toestemming worden gegeven voor een gedwongen opname als:

- alle andere mogelijkheden geprobeerd zijn èn
- iemand een acuut gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is èn
- er duidelijk sprake is van een psychiatrische stoornis

je broer zal dus aan alle 3 kenmerken moeten voldoen wil er een kans van slagen zijn voor een gedwongen opname.

bij een verslaving heb je eigenlijk niet met de persoon zelf te maken, maar knok je tegen de verslaving zelf.

je broer weet wel dat hij niet goed bezig is. hij weet ook wel wat alcohol met hem doet. hierop hameren heeft dus geen zin hij zal zich meer gaan verdedigen.

wel kan je aangeven dat het je vreselijk pijn doet om hem zo af te zien glijden terwijl je niets kan doen voor hem.
vertel dat de persoon mist wie hij was, maar laat hem weten dat hij voor jou niets minder of meer is door zijn alcoholprobleem.
geef duidelijk aan dat je niet aan mee werkt aan het alcohol probleem zelf (problemen oplossen die hij zelf heeft veroorzaakt, geld lenen voor drank, etc)

omdat de impact op naasten en familie erg groot kan zijn is het mogelijk om voor jezelf en je fam hulp te zoeken zodat je er beter mee om kan gaan en kan leren wat je beter wel en niet kan doen.

het blijft een machteloos gevoel als je broer zelf niets wil ondernemen om van zijn verslaving af te komen.

ik wens je dan ook veel sterkte en geluk toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de website van de homeclinic.nl zij komen bij je thuis en de drempel is dan wat lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk... dat probleem is niet op te lossen door jouw.Zolang hij zelf niet wil...einde verhaal,geloof me maar.Gedwongen,dat is al helemaal funest,ze gaan naderhand nog meer drinken.
Ik kan eideloos over dit onderwerp door zeuren,heb er heel veel ervaring mee,zit met veel ""hulpgevallen""maar eerlijk....nee,ze moeten zelf een lichtpuntje zien om te stoppen en iets hebben om het voor te doen,zolang dat ,,,dat er niet is,sorry,vergeet het maar.

Toegevoegd na 3 minuten:
voor de duidelijkheid,ik zit in de hulpverlening van alcohol en drugs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kennis van mij heeft een ongeval voor gehad onder invloed, met een dodelijk slachtoffer en sinds dien raakt hij niets meer aan,hij is er uit zijn eigen mee gestopt.

hopelijk doet je broer er iets aan voor er ook zoiets ergs gebeurt,wens je het beste,groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smeer hem in met pindakaas dat helpt