Wat kan je eraan doen als je je schaamt voor je eigen lichaam?

als je een erg dikke buik en benen hebt, of je bent te dun, en je schaamt je dan voor je Vriend of vriendin.. terwijl die je natuurlijk ook een keer zonder kleren zien.. hoe kan je zorgen dat je je niet meer schaamt? en zou hij/ zei dat raar vinden als je te dik of dun bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat er in de eerste plaats genoeg vertrouwen moet zijn tussen beide partners. Als jij je helemaal op je gemak voelt, durf je je ook sneller bloot te geven. (in de figuurlijke zin, maar in dit geval ook letterlijk). Een goede vriend/vriendin respecteert jou en dringt jou geen dingen op die je niet wilt.

Als je je gewaardeerd en geliefd voelt, zul jij je veel minder snel schamen. Ik ken die onzekerheid over het lichaam, ik heb zelf heel lang anorexia gehad. Toen ik net een paar maanden uit de kliniek was, kreeg ik een vriendje. Ik was natuurlijk nog steeds erg slank, maar voelde me ook onzeker omdat ik in die kliniek wel kilo's was aangekomen. Inmiddels is het uit, maar mijn ex-vriendje is altijd heel respectvol naar mij geweest en in de loop van de tijd verdween die schaamte. Ook de jongen met wie ik nu een soort van iets heb benadert me altijd positief, zegt me dat ik me niet hoef te schamen, dat ik een mooi lichaam heb. En hij dringt geen dingen op, maar als ik een stapje verder ga met iets uittrekken zegt hij dat hij het mooi vind dat ik zo open durf te zijn.

Ik vind het vaak jammer om te zien hoe mensen zo onzeker zijn over hun lichaam en zich niet genoeg waard vinden. Ieder mens, hoe dun of hoe dik ook, verdient het om zich geliefd te voelen. Laatst zag ik een filmpje waarop een jongen zonder armen en benen zei dat we ons allemaal minderwaardig voelen, maar dat iedereen juist wél genoeg waard is! Een prachtige boodschap van zo iemand.

Dus ik zou zeggen zorg dat je je wat betreft je lichaam gewoon zelfverzekerd voelt. Als jij dan ook nog een vriend/vriendin hebt die je respecteert dan komt het allemaal wel goed.

Als laatste wil ik in het algemeen nog aan de mensen die dit lezen vragen of ze eens bij zichzelf stil willen staan over hoe ze over andere mensen oordelen. Je kunt je er echt onzeker over gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste mensen schamen zich tenminste een beetje, dat komt omdat het in onze cultuur niet gebruikelijk is om in je blootje rond te lopen. Het is niet zo makkelijk om er wat aan te doen.

Je kunt proberen jezelf voor te stellen dat je bij een primitieve stam woont waar iedereen altijd in z'n blootje loopt. Daar schamen de mensen zich ook niet voor elkaar.

En als je dik of dun bent, zien ze dat ook heus wel als je je kleren nog aan hebt. Je vriend of vriendin schaamt zich waarschijnlijk ongeveer net zo veel voor zijn/haar lijf als jij voor het jouwe, dus dat heft elkaar mooi op! En als je van elkaar houdt maakt dat allemaal niks uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthoud ook dat je vriend of vriendin van je houdt zoals je bent. Jij houdt toch ook van hem of haar? Terwijl hij of zij zich vast ook wel eens schaamt. Op op den duur helemaal over je schaamte heen te komen kost veel tijd en heeft vooral te maken met je zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kun je er ook met je partner over praten, en als je dan eerlijk bent tegen elkaar zal je zien dat hij dat misschien ook wel iets heeft waar hij zich voor schaamt, zo-niet kan hij je misschien wel geruststellen. En......echte liefde maakt blind!